Handeln förväntar sig måttlig tillväxt i julhandeln
Julsäsongen kommer ordentligt igång i mitten av november då de globala kampanjerna även lockar finländska konsumenter för att handla. December är dock fortfarande detaljhandelns starkaste försäljningsmånad, trots att betydelsen av november har ökat betydligt under de senaste åren. Handelns utsikter för julsäsongen är försiktigt positiva, eftersom finländarnas köpkraft håller på att stärkas.
Under de senaste drygt tio åren har julsäsongens start tidigarelagts år för år till ungefär mitten av november. Black Friday-kampanjerna sätter igång julhandeln ordentligt, och novembers betydelse i julhandeln har ökat betydligt: till exempel inom hemelektronik är november redan en större försäljningsmånad än december.
Ökningen av näthandeln har stärkt betydelsen av både handeln i november och handeln från utlandet under julsäsongen, medan tyngdpunkten för inköp i december övergår till den inhemska handeln och fysiska butiker.
December är den största försäljningsmånaden inom detaljhandeln
Även om november har fått en större betydelse för julsäsongen de senaste åren, är december fortfarande den överlägset största försäljningsmånaden under året. För varuhus och många branscher inom fackhandeln är en lyckad decemberförsäljning mycket viktig, men alltid kan man inte förutse allt. Inom vissa produktgrupper, som till exempel kläder och sportutrustning, kan vädret i november–december ha stor betydelse för julhandelns framgång.
I november–december förra året uppgick den momsbelagda omsättningen för detaljhandeln i Finland till cirka 9,9 miljarder euro, det vill säga nästan 3 460 euro per hushåll. Största delen av detta är dock normal daglig konsumtion som inte är beroende av säsong. Den extra konsumtion som julsäsongen medför i hushållen uppgick till uppskattningsvis 236 euro. Den extra konsumtion som säsongen orsakar är förstås större, eftersom en del av pengarna går utomlands och en del används till andra tjänster.
Höjningen av mervärdesskatten förra hösten som trädde i kraft före jul, konsumenternas svaga förtroende samt en varm och regnig november tyngde ner handelns försäljning särskilt i november.
”I december vände handeln emellertid redan mot en svag tillväxt. Även i år förväntas julhandeln växa måttligt, vilket stöds av finländarnas stärkta köpkraft”, bedömer Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
Statistikkälla för uppskattningarna om julhandeln i euro är Statistikcentralens euroestimat för handeln, och analysen har gjorts av Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
Ytterligare information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Kari Luoto, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi