Finsk Handel och PAM: Handeln vill ingripa beslutsamt mot trakasserier – arbetsmarknadsorganisationerna har utfärdat riktlinjer för att rensa ut trakasserier
Finsk Handel och Servicefacket PAM har tillsammans utfärdat riktlinjer för att förhindra, förebygga och ingripa i trakasserier och sexuella trakasserier på företag inom branschen. Riktlinjerna omfattar en rekommendation om ett varningsförfarande för kunder som uppträder störande.
De gemensamma riktlinjerna som Finsk Handel och PAM utarbetat innebär ett viktigt framsteg mot en bättre arbetarskyddspraxis inom den största branschen i Finland. För första gången innehåller materialet exempel på hur arbetsplatserna kan hantera kunder som beter sig på ett trakasserande sätt.
Enligt de enkäter som förbunden genomfört 2017 och 2020 har trakasserierna framför allt från kundernas sida ökat. Responsen från de anställda under coronapandemin visar att kunders dåliga beteende blivit ännu vanligare. Därför är det viktigt att ta hänsyn till denna fråga även i arbetarskyddsåtgärderna på arbetsplatsen.
Kunden har inte alltid rätt – inte acceptabelt med trakasserier från kundens sida
Förbunden påpekar att talesättet ”kunden har alltid rätt” är missvisande. I kundservicearbete uppstår situationer där kunderna inte beter sig värdigt, men inte heller i mötet med sådana personer ska de anställda behöva bli utsatta för trakasserier eller sexuella trakasserier.
Som ett sätt att förhindra trakasserier och skydda de anställda presenteras i riktlinjerna en modell för Varningsförfarande för kunden som företagen kan använda. Enligt modellen kan kunden informeras om att ett dåligt beteende kan leda till att servicen upphör.
I riktlinjerna betonas även andra åtgärder för att identifiera och ingripa i trakasserier från kundernas håll. Det är särskilt viktigt att behandla inträffade fall av trakasserier på arbetsplatsen och, om möjligt, öva på dessa situationer i förväg för att vara beredd. Dessutom ska man se till att offer för trakasserier från kunder erbjuds lämplig eftervård och professionell hjälp vid behov.
Handlingsmodeller för hela branschen
Under branschens kollektivavtalsförhandlingar 2020 kom Finsk Handel och PAM överens om ett nytt tillägg till kollektivavtalets samarbetsavtal om arbetarskydd. Enligt tillägget måste arbetsgivaren i företagen inom branschen i enlighet med sitt verksamhetsprogram för arbetarskyddet som avses i arbetarskyddslagen ta hänsyn till anvisningar om rutiner mot trakasserier och sexuella trakasserier samt anvisningar för hantering av trakasserier från kundernas sida.
De riktlinjer som nu tagits fram är avsedda för att stötta arbetsgivarna och hjälpa företagen att ta fram egna anvisningar om rutiner för att kunna ingripa i trakasserier och sexuella trakasserier såväl inom arbetsgemenskapen som från kundernas sida. Fortsättningsvis ska därmed arbetarskyddsförfarandena inom branschen ta större hänsyn till att förebygga och ingripa i alla slags trakasserier, sexuella trakasserier och trakasserier från kundernas sida.
Förbunden rekommenderar att företag och på arbetsplatser inom branschen ska använda riktlinjerna för att uppdatera, utveckla och införa olika metoder för att förhindra och förebygga alla former av trakasserier.
Mer information:
Pilvikki Pakola, arbetsmarknadsexpert, Finsk Handel, tfn 050 465 9305, pilvikki.pakola(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, arbetsmiljöexpert, PAM, tfn 040 764 5295, erika.kahara(at)pam.fi
Finsk Handel representerar handeln, den största branschen inom näringslivet. Handeln sysselsätter cirka 290 000 personer i Finland. Finsk Handel representerar både detalj- och partiaffärer inom näringspolitiken och intressebevakningen på arbetsmarknaden.
Servicefacket PAM rf är ett fackförbund för de som jobbar inom de privata servicebranscherna. PAM har cirka 210 000 medlemmar varav 80 procent är kvinnor. Största delen av PAM:s medlemmar arbetar inom detaljhandeln, inkvarterings- och näringsbranschen, fastighetsservice eller bevakningsbranschen.