Mari Kiviniemi uppmuntrar företagen att anställa unga för sommarjobb
Beskyddaren av kampanjen Ansvarsfullt sommarjobb 2021, vd för Finsk Handel Mari Kiviniemi uppmuntrar företagen att anställa unga sommarjobbare när det är möjligt. Handeln är en stor arbetsgivare för unga och ger de första arbetserfarenheterna för många ungdomar – även den kommande sommaren.
”För den som är ung ger ett sommarjobb inte bara pengar, utan också viktiga arbetslivsfärdigheter och möjligheter att bedöma vad som är positivt eller negativt med olika branscher och arbetsuppgifter. Erfarenheterna från sommarjobb kan ha en viktig betydelse för ungdomars karriärval”, påpekade Mari Kiviniemi på startseminariet för kampanjen Ansvarsfullt sommarjobb som arrangedes av Oikotie Työpaikat i dag den 21 januari.
På seminariet offentliggjordes beskyddaren av kampanjen Ansvarsfullt sommarjobb för 2021. Mari Kiviniemi som tagit emot detta hedersuppdrag betonade i sitt anförande hur viktigt det är med introduktion.
”En sommarjobbare måste få introduktion från dag ett, men man ska också komma ihåg att fortsätta med introduktionen så länge sommarjobbet varar. Det dyker alltid upp oväntade situationer, och en ung person med kort arbetserfarenhet har inte nödvändigtvis förutsättningar att reagera på dem.”
Även en kontinuerlig kommunikation och respons är viktigt för unga.
”Förhoppningsvis kommer arbetsgivarna och cheferna ihåg att fråga ofta hur det går på sommarjobbet och är snabba med att ge positiv respons. Att få respons är förstås också värdefullt för arbetsgivaren”, fortsätter Kiviniemi.
Kiviniemi påminner de unga om att små tabbar hör arbetslivet till. Alla gör sådana, och det är inget man ska fastna i.
Konkurrensen om anställda hårdnar
Enligt en sommarjobbsenkät som publicerats av Finlands Näringsliv EK i dag rasade mängden sommarjobb i fjol till cirka 80 000. Av enkäten framkom också att servicebranscherna erbjöd cirka två tredjedelar av sommarjobben 2020. Närmare hälften av dessa fanns inom handeln. I år planerar vart fjärde företag inom handeln att anställa fler sommarjobbare än förra sommaren.
Kiviniemi har ett tydligt budskap till arbetsgivarna: under de kommande åren kommer konkurrensen om anställda att hårdna. Därför uppmuntrar Kiviniemi företagen att erbjuda sommarjobb om det bara är möjligt.
”Ett normalt år erbjuder handeln över 30 000 sommarjobb. Även om coronasituationen innebär osäkerhet även i år, märks en positiv atmosfär. Sommaren 2021 ger arbetsgivarna en chans att visa upp alla de varierande arbetsuppgifter som den egna branschen erbjuder”, säger Mari Kiviniemi.
Ansvarsfullt och säkert – inte med onödiga coronabegränsningar
I år siktar kampanjen Ansvarsfullt sommarjobb på 100 000 sommarjobb. De deltagande arbetsgivarna förbinder sig till sex principer om ett bra sommarjobb: en bra kandidatupplevelse, ett meningsfullt arbete, introduktion och handledning, rättvisa och jämlikhet, en rimlig lön samt ett skriftligt anställningsavtal och arbetsintyg.
”För en sommarjobbare som skaffar sig sina första jobberfarenheter är det väldigt viktigt med en arbetsgivare som agerar ansvarsfullt. Det handlar inte bara om att följa lagarnas och kollektivavtalens paragrafer, utan deras anda: jämlikhet, rättvisa och en positiv atmosfär på arbetsplatsen”, poängterar Kiviniemi.
Även budskapet till beslutsfattarna är tydligt: Enligt Kiviniemi är det viktigt att coronabegränsningarna inte på ett onödigt sätt ska göra det svårt för företagen att utnyttja sommarsäsongen.
”Nu gäller det att möjliggöra sommarjobb på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Begränsningar ska endast sättas där det verkligen behövs och med hänsyn till företagens särdrag.”
Mer information: Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Över 520 arbetsgivare deltar redan i kampanjen Ansvarsfullt sommarjobb. Huvudsamarbetspartner för kampanjen är S-gruppen, EK, Ekonomi och ungdom TAT samt T-media. Finsk Handel fortsätter som expert- och branschpartner till projektet. Mer information om kampanjen: www.kesaduuni.org