Innehållet i det nya kollektivavtalet för handeln − en bredare beskrivning
Det nya kollektivavtalet för handeln har ingåtts och är i kraft 1.2.2022–31.1.2024.
Sammanfattning av ändringar i handelns kollektivavtal
Avtalet höjer lönerna med 2,0 procent från och med den 1 maj 2022. Det andra året är ett så kallat optionsår, vilket innebär att löneförhöjningar för 2023 avtalas om senast den 15 december. Om ingen lösning hittas för löneförhöjningarna senast den 15 december kan kollektivavtalet sägas upp att gå ut den 31 januari 2023.
Avtalsuppgörelsen inom handeln gäller förutom handelns kollektivavtal även kollektivavtalet för chefer inom detaljhandeln, kollektivavtalet för lager- och transportchefer, kollektivavtalsprotokollet för handelns IKT-tjänstemän och kollektivavtalsprotokollet för Hankkija Oy.
1. Löneuppgörelse och anvisningar om löneförhöjningar
Lönerna för alla arbetstagare och tjänstemän som 30.4.2022 står i anställningsförhållande höjs från och med 1.5.2022 med 2,0 procent.
Tabellönerna (branschens minimilöner) höjs på motsvarande sätt från och med 1.5.2022 med 2,0 procent.
Tilläggen i euro och cent höjs från och med 1.5.2022 med 2,0 procent.
Månadslönerna för chefer inom detaljhandeln höjs på motsvarande sätt från och med 1.5.2022 med 2,0 procent.
Lager- och transportchefernas individuella löner och tabellöner höjs på motsvarande sätt från och med 1.5.2022 med 2,0 procent.
Ersättningarna till förtroendevalda och arbetarskyddsfullmäktiga höjs från och med 1.5.2022 med 2,0 procent.
2. Textändringar (ändringarna träder i kraft 1.2.2022 om inte annat anges)
Det gjordes framför allt ändringar gällande arbetstidsbestämmelser i handelns kollektivavtal. Här anges de mest betydande ändringarna.
- Deltidsanställda som arbetar minst 30 h/vecka omfattas av utjämningsperioden på 27–52 veckor
Tillämpningsområdet för utjämningssystemet på 27–52 veckor utvidgades så att det i fortsättningen kan omfatta även deltidsanställda med en genomsnittlig arbetstid på minst 30 timmar per vecka. Personer som arbetar mindre än 37,5 timmar ska få en avvägd månadslön om en längre utjämningsperiod tillämpas. Införandet av ett utjämningssystem på 27–52 veckor kommer fortfarande att förutsätta en överenskommelse.
- Avvikelse från arbetspass på under 4 timmar kan i enskilda fall avtalas om med arbetstagaren
I fortsättningen kan man i enskilda fall avvika från begränsningarna i handelns kollektivavtal gällande arbetspass på under 4 timmar om detta avtalas med arbetstagaren. Undantag från begränsningarna gällande arbetspass på under 4 timmar får också göras av motiverade skäl.
- Lättnader i tiden man är bunden till arbete vad gäller distansmöten
Arbetsgivaren kan besluta att avvika fem gånger under kalenderåret från den tid man är bunden till arbete om detta är nödvändigt på grund av ett möte eller evenemang som arrangeras av arbetsgivaren på distans.
- Små begränsningar i dygnsvila
Dygnsvilan är fortfarande 11 timmar. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan dock även i fortsättningen komma överens om annat gällande dygnsvilan (i enlighet med 23 §), i vilket fall dygnsvilan ska vara minst 9 timmar i stället för de tidigare 8 timmarna. Även i fortsättningen kan det med arbetstagaren i ett enskilt fall avtalas att dygnsvilan är minst 7 timmar.
- Begränsningar i antalet lediga dagar mellan nattskift
Enstaka lediga dagar kan inte placeras mellan nattskift om inte annat avtalats med arbetstagaren för enskilda fall.
- Förbättringar i successiva ledigheter
Bestämmelserna i handelns kollektivavtal om veckoslutsledigt ändrades så att det i kollektivavtalet i fortsättningen talas om successiva ledigheter. Antalet veckoslutsledigheter är oförändrat, men utöver dessa ska arbetstagarna få tre extra kombinationer av successiva ledigheter.
- Flexibilitet i bestämmelserna om ledighet på helgdagsaftnar
I fortsättningen kan arbetsgivaren och arbetstagaren komma överens om bestämmelserna om ledighet på helgdagsaftnar på annat sätt, så att om arbetstagaren vill arbeta ett tredje och/eller fjärde helgaftonsskift, kan man komma överens om att ingen lön förhöjd med 100 procent behöver betalas. Detta påverkar inte bestämmelserna om tillägg för arbete kvällen före helg som fortfarande kommer att betalas som normalt.
- Små specifikationer gällande anmälan om granskningen av arbetstider och hanteringen av utjämningssystemet
Arbetstidsbestämmelserna specificerades så att arbetsgivaren ska informera de arbetstagare som omfattas av granskning av arbetstiden om tidpunkten för granskningen och perioden som den omfattar. När ett system för utjämning av arbetstiden används ska arbetsgivaren och den förtroendevalda dessutom i fortsättningen också reda ut variationen i behovet av arbetskraft under perioden
Som en del av handelns kollektivavtalslösning skapades också ett nytt arrangemang gällande erbjudande av heltidsarbete. Tanken bakom modellen är att öka mängden heltidsarbete för alla som vill arbeta på heltid och som för närvarande har en arbetstid på mindre än 37,5 timmar, och å andra sidan att minska arbetsgivarens administrativa skyldigheter gällande till exempel timgranskningen av arbetstagare som arbetar mindre än 37,5 timmar per vecka. Införandet och genomförandet av modellen ska avtalas arbetsplatsspecifikt med antingen den förtroendevalda eller den berörda personalgruppen.
Om modellen tas i bruk förbinder sig arbetsgivaren till att på arbetstagarens begäran erbjuda heltidsarbete till alla arbetstagare som vill arbeta på heltid och vars anställningsförhållande varat i minst 12 månader. I detta fall är arbetsgivaren inte skyldig under avtalets giltighetstid att följa bestämmelserna i handelns kollektivavtal vad gäller granskning av arbetstid eller skyldigheterna i arbetsavtalslagen att erbjuda merarbete till de delar som det är fråga om anställning av en ny arbetstagare.
Modellen för tillhandahållande av heltidsarbete träder i kraft den 1 september 2022. Förbunden offentliggör gemensamma anvisningar om tillämpningen av modellen innan den träder i kraft.
Obs! Ordalydelserna i textändringarna i kollektivavtalet bearbetas för närvarande, och därför är textformuleringarna i länken nedan inte slutliga.
3. Kollektivavtal för chefer
För chefer inom detaljhandeln är textändringarna mindre. Med ändringarna i kollektivavtalen för chefer ville man främja frågor som gäller hur cheferna orkar i vardagen. Ändringarna gäller stärkande av matrasterna och diskussioner om chefens ersättararrangemang och det lönesystem som eventuellt används.
Finsk Handel och förhandlingsorganisationen för förmän inom handeln genomför ett gemensamt projekt för att främja chefernas välbefinnande och ork i arbetet och hantering av det egna arbetet. Projektet är en fortsättning på det projekt som genomfördes under 2020 och 2021.
Obs! Ordalydelserna i textändringarna i kollektivavtalet bearbetas för närvarande, och därför är textformuleringarna i länken nedan inte slutliga.
Övriga överenskommelser
- Förbunden har kommit överens om sommarpraktikprogrammet ”Bekanta dig med arbetslivet och tjäna en slant” för år 2022.
- Förbunden inrättar en arbetsgrupp för familjeledighetsreformen, vars uppgift är att senast den 30 april 2022 samordna lönebestämmelserna för moderskaps- och faderskapsledighet i enlighet med 19 § i handelns kollektivavtal så att de stämmer överens med familjeledighetsreformen som träder i kraft den 1 augusti 2022. Genomförandet sker på ett kostnadsneutralt sätt och så att det totala antalet avlönade fridagar förblir på samma nivå som före reformen.
- Förbunden genomför en lönereform baserad på kompetens och presterande som träder i kraft den 1 januari 2023 och för vilken förbunden vid behov utarbetar mer detaljerade anvisningar senast den 30 september 2022. I systemet skulle belöningen inriktas på grundval av en bedömning av arbetstagarnas kompetens och presterande. Ibruktagandet av systemet ska avtalas lokalt, varvid det ersätter lönebestämmelserna gällande tjänsteår.
- Förbunden inrättar en utbildningsarbetsgrupp för att reda ut effekterna av digitalisering, automatisering, hållbar utveckling och handelns användning av allt fler kanaler på arbetstagarnas kompetenskrav och för att lägga fram förslag till förfaranden för bedömning och utveckling av arbetstagarnas kompetens.
- Förbunden inrättar en ny arbetsgrupp som fokuserar på särskilda frågor gällande lager och logistik inom handeln. Arbetsgruppen är en fortsättning på den arbetsgrupp som avtalades om under den förra kollektivavtalsrundan och vars uppgift var att utreda effekterna av användningssätten för arbetskraft och former för utförande av arbete. Arbetsgruppens uppgift är att även på ett mer allmänt plan granska särskilda frågor om lager och logistik inom handeln.
Information om när kollektivavtalet färdigställs ges separat på förbundets webbplats.