Helhetssynen och företagens röst fattas i planeringen av stadskärnan i Helsingfors
Helsingforsregionens handelskammare, Turism- och Restaurangförbundet rf, Finsk Handel och Helsingin Yrittäjät samt flera företag vädjar till Helsingfors stad att den skulle involvera företagen genuint i utvecklingsprojekten i stadskärnan. I stället för separata projekt vill man att staden utarbetar en övergripande plan för att öka stadskärnans livskraft och en tydligare bedömning av företagseffekterna.
Näringslivet har lämnat en vädjan till Helsingfors stads borgmästare Juhana Vartiainen, där företagen uttrycker sin oro över att stadskärnan har utvecklats utan tillräcklig interaktion med företagen.
– Det är orimligt att man bereder eller fattar beslut om projekt som har en betydande inverkan på företagens verksamhetsförutsättningar utan att höra företagen. Vi kräver att näringslivets synpunkter beaktas i god tid redan under beredningen av besluten, inte efteråt, poängterar Markku Lahtinen, direktör för Helsingforsregionens handelskammare.
Lahtinen betonar att till exempel Esplanaden kommer att vara ett gatubygge mitt under sommarens högsäsong. År 2024 kommer alla infartsleder till Helsingfors att vara byggarbetsplatser samtidigt och tillgängligheten till stadskärnan kommer att vara mycket dålig. Stadskärnans livskraftsindex har aldrig varit så svagt.
– Åtgärderna för att utöka promenadområden i stadskärnan på Esplanaderna gjordes utan att företag och intressenter hördes tillräckligt. Staden har varit ovillig att se över tidsplanerna för genomförandet av trafikinvesteringar. Det är mycket ledsamt att man ber om näringslivets synpunkter på principerna för att bereda trafiksystemplaner för stadskärnan först efter att stadsmiljönämnden fattat ett linjebeslut, kritiserar Lahtinen.
– I trafikplaneringen ställer staden biltrafik och andra rörelseformer mot varandra. Det finns inget behov av detta, eftersom tillgängligheten till stadens centrum på alla sätt är viktigt för företagen, säger Timo Lappi, verkställande direktör för Turism- och Restaurangförbundet rf.
– Vi har blivit kontaktade av många specialaffärer i stadskärnan, som är mycket oroade över hur man utvecklar staden. För att återupprätta stadens avmattade livskraft är det ännu viktigare än förut att lyssna på områdets företag och engagera sig i ett genuint samarbete mellan olika aktörer, säger Tiina Oksala, verkställande direktör för Helsingin Yrittäjät.
De som undertecknat vädjan har ett klart budskap: Under beredningen av stadskärnans livskraft har man förbisett företagens synpunkter, som har presenterats i olika samarbetsforum mellan näringslivet och staden. För att öka antalet besökare i stadskärnan i Helsingfors ska det även i framtiden finnas tjänster som är tillräckliga och attraktiva för invånarna och besökarna. Lahtinen betonar att företagsstrukturen i stadskärnan inte får bli ensidig. – För att behålla 100 000 arbetsplatser behöver vi en mycket bättre dialog mellan staden och näringslivet, betonar Lahtinen.
Utöver Helsingforsregionens handelskammare omfattar vädjan även Turism- och Restaurangförbundet rf, Finsk Handel, Helsingin Yrittäjät, Helsinki City Markkinointi ry, Akademiska Bokhandeln Ab, Eckerö Line Ab Oy, Helsingfors Handelslag Elanto, Instrumentarium, NoHo Partners Oyj, Kesko Oyj, Partioaitta Oy, Ravintolakolmio-konserni, Scandic Hotels Oy, Sokotel Oy, Suomalainen Kirjakauppa Oy, Stockmann Oyj Abp, Strawberry Finland, Tallink Silja Oy, Viking Line Abp, W- och SW-Restaurants Oy och Ylva.
Mer information
Markku Lahtinen, direktör, Helsingforsregionens handelskammare, tfn 050 571 3564, markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi
Timo Lappi, verkställande direktör, Turism- och Restaurangförbundet rf, tfn 040 734 5549, timo.lappi@mara.fi
Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör, Finsk Handel, tfn 050 350 7564, simo.hiilamo@kauppa.fi
Tiina Oksala, verkställande direktör, Helsingin Yrittäjät, tfn 040 548 1104, tiina.oksala@yrittajat.fi
Krista Östman, verksamhetsledare, Helsinki City Markkinointi ry, tfn 045 278 1278, krista.ostman@helsinkicity.fi