Återanvändning och påfyllning av förpackningar medför utmaningar för butikerna
Handelsföretag är redo att utveckla återanvändningen av förpackningar för att bromsa upp tillväxten av mängden förpackningsavfall. De mål som fastställs i EU ska dock vara motiverade ur miljöns synvinkel. Återanvändbara förpackningar lämpar sig för vissa produkter, men inte alla.
EU förbereder en ny förordning om förpackningar och förpackningsavfall, som bland annat skulle kräva att butikerna återanvänder och fyller på förpackningar. Nästa vecka kommer Europaparlamentet att rösta om sina ändringsförslag till kommissionens förslag till förordning om förpackningar och förpackningsavfall.
Återanvändning föreslås vid sidan av återvinning
Finland har ett välfungerande pantbaserat retursystem för dryckesförpackningar, där materialet i de returnerade förpackningarna används för tillverkning av nya dryckesförpackningar. Systemet underhålls av Suomen Palautuspakkaus Oy (Palpa), som ägs av handelsföretag och dryckesindustrin. Med tanke på logistiken och butikseffektiviteten är det viktigt att de förpackningar som returneras av konsumenter kan komprimeras för transport till ett litet utrymme och att hanteringen av dryckesförpackningar inte tar mycket plats i butikerna.
”Det finländska retursystemet för dryckesförpackningar är miljövänligt och effektivt, och dess funktionalitet ska inte äventyras genom att kräva en övergång till återanvändbara förpackningar. Återanvändning ska vara ett alternativ och inte ett obligatoriskt krav. Den återanvändningsskyldighet som nu planeras i förpackningsförordningen syftar till att stöpa alla medlemsstater i samma form oavsett avstånd, produktsortiment eller redan befintliga, välfungerande system”, säger Pasi Nurminen, verkställande direktör för Suomen Palautuspakkaus Oy.
När Finland 2005–2008 övergick från återanvändbara dryckesflaskor till flaskor och burkar som återvinns som material, minskade miljöpåverkan i många avseenden.*
”Till exempel används återvinningsbar kartong i Finland som förpackningsmaterial för juice, mejeriprodukter och mjölkbaserade drycker. Återvinningen av fibermaterial fungerar bra och EU:s mål överskrids tydligt. Därför bör inga krav ställas på att dessa produktkategorier ska gå över till återanvändbara förpackningar”, kommenterar Ilkka Nieminen, direktör för Finlands Dagligvaruhandel rf.
Återanvändning och påfyllning kan främjas genom försök
Europaparlamentets miljöutskott har föreslagit att butiker med en försäljningsyta på mer än 400 kvadratmeter ska sträva efter att reservera minst 10 procent av sin yta för produkter som skulle förpackas i konsumenternas egna behållare. Påfyllning av förpackningar som konsumenterna tagit med sig till butiken har knappast prövats i Finland. Handelsföretag har upplevt att påfyllning av konsumenternas egna behållare i butiken innebär flera öppna frågor med tanke på livsmedelssäkerhet och hygien.
Hanteringen av återanvändbara förpackningar som returneras av konsumenterna i butikerna skulle medföra ett stort behov av utrymme och merarbete. Till exempel skulle en partiell överföring av drycker och take-away-portioner från återvinningsbara till återanvändningsbara förpackningar kräva stora förändringar i användningen av butikslokalerna. I många fall finns det inte utrymme för eller möjlighet till utbyggnad, så de befintliga kvadratmeterna som nu används för försäljning borde omvandlas till tekniska utrymmen som återanvändningen förutsätter.
”Om butiksutrymmet användes för påfyllningsstationer av kundernas egna behållare samt flaskrum och logistiklösningar, skulle investeringskostnaderna för butiken vara hundratals miljoner euro medan butikens sortiment borde minskas, vilket skulle minska försäljningen”, uppskattar Nieminen.
Handelsorganisationer och Palpa påminner om att stora förändringar såsom återanvändnings- och påfyllningsmålen alltid ska basera sig på en neutral och vetenskapligt baserad analys av hela värdekedjan, som visar förändringarnas positiva verkningar på miljön och klimatet.
”Till exempel skulle ibruktagandet av återanvändbara take-away-förpackningar i butiker och restauranger potentiellt kunna vara miljömässigt hållbart och mål skulle kunna fastställas för det, till exempel i samband med en green deal som baserar sig på frivillig utveckling. Samtidigt som man utvecklar nytt är det möjligt att upprätthålla beprövade lösningar, såsom retursystem för pantförsedda dryckesförpackningar och materialåtervinning”, betonar Marja Ola, ledande expert vid Finsk Handel.
Mera information:
Ilkka Nieminen, direktör, Finlands Dagligvaruhandel rf, ilkka.nieminen@pty.fi, tfn 050 042 2216
Pasi Nurminen, verkställande direktör, Suomen Palautuspakkaus Oy, pasi.nurminen@palpa.fi, tfn 040 7000 443
Marja Ola, ledande expert, Finsk Handel, marja.ola@kauppa.fi, tfn 050 383 7711
* När ölflaskor fylldes på i Finland var antalet bruna ölflaskor cirka 160 miljoner i början av 2000-talet. Flaskbeståndet måste fyllas på kontinuerligt bland annat på grund av att flaskorna blev slitna och gick sönder. Ekopullos (påfyllningsbara) förpackningar roterade cirka 4 gånger under ett år. Beräknat enbart enligt flaskans vikt (235 g) var den totala fraktvolymen 150 400 ton. I dag säljs öl i aluminiumburkar, och motsvarande siffra för den totala frakten är 13 146 ton, alltså mindre än en tiondel, beräknat med burkar på 0,33 l.
I dag görs alla aluminiumburkar som samlas in av Palpa till nya burkar. Alla andra dryckesförpackningar som samlas in av Palpa levereras också för tillverkning av nya dryckesförpackningar. År 2022 var återvinningsgraden för dryckesbehållare som hör till Palpas system 99 % för aluminiumburkar, 90 % för plastflaskor och 98 % för glasflaskor.
Finsk Handel, Finlands Dagligvaruhandel rf och Suomen Palautuspakkaus Oy har tillsammans med andra europeiska aktörer i branschen undertecknat en petition som syftar till att säkerställa den inre marknadens funktion och fortsättningen av återvinningsbaserade system som ett alternativ till övergången till återanvändning av förpackningar.
Recognising the complementarity of reuse and recycling does not mean lacking ambition