Kampanjen Ollaan ihmisiksi (Vänligt bemött) startat med nytt utseende – tillsammans mot osakligt bemötande
Kampanjen Vänligt bemött, som ordnas av Finsk Handel och Servicefacket PAM, startar idag, den 1.12, med ett förnyat utseende. Kampanjen syftar till att väcka konsumenterna till att tänka på sin egen roll när det gäller att främja välbefinnandet hos både expediter och andra som utför kundservicearbeten. Det har skett en ökning av osakligt beteende gentemot personer som arbetar i kundtjänstuppgifter.
Kampanjen Vänligt bemött, som äger rum kring julen, strävar efter att väcka medborgarna till att fundera över sin egen roll när det gäller att främja välbefinnandet i arbetet för försäljare och andra som betjänar kunder. Enligt undersökningar har kundernas osakliga beteende gentemot expediter och kundrådgivare ökat i branschen.*
”Handeln är den största sysselsättaren inom näringslivet och den överlägset största sysselsättaren av unga personer. Det är särskilt viktigt att se till att ungdomar som är i början av sina karriärer får positiva upplevelser av arbetslivet. För arbetsgivarna handlar det också om personalens arbetarskydd, och i ett bredare perspektiv om ansvar”, säger Anna Lavikkala, arbetsmarknadsdirektör på Finsk Handel.
Finsk Handel och PAM inledde kampanjen Vänligt bemött första gången redan i slutet av år 2017. Många av branschfolket inom handeln råkar tyvärr ändå varje dag ut för osakligt bemötande i sitt arbete.
”Kampanjen är fortfarande mycket aktuell, eftersom verbala övergrepp, sexuella trakasserier och annat hotfullt beteende som man påträffar på jobbet påverkar de som arbetar med kundtjänstuppgifter i stor utsträckning. Mobbning på sociala medier har också medfört nya former av osakligt beteende, då kundtjänstrepresentanter kan filmas och videorna distribueras på sociala medier med obehagliga texter”, säger Erika Kähärä, arbetsmiljöexpert på Servicefacket PAM.
Kampanjen Vänligt bemött förnyade sitt utseende och bytte ut djurfigurerna mot människor
Kampanjen Vänligt bemött från Finsk Handel och PAM äger rum under julhandelns toppsäsong, i år med ett förnyat kampanjutseende. Djurkaraktärerna som blev bekanta under tidigare år har nu ersatts med butikernas expediter, som utöver sin arbetsroll är mycket mer än så, framför allt riktiga människor med känslor.
”Bakom en smidig kundupplevelse ligger en hel del osynligt arbete – och människor. Olika och lika värdefulla. Dessa människor är också någons föräldrar, barn eller andra närstående, vars känslor vi skulle kunna identifiera oss med”, säger Kähärä.
Syftet med kampanjen är att väcka konsumenten att se och bemöta människorna som arbetar inom kundservice som jämlika människor samt att främja sådant välbefinnande som skapas av positiva möten.
Förbunden rekommenderar kunder att ta en avslappnad julstämning med sig till affärsbesöket.
”Vi ska respektera arbetet och kompetensen inom kundservicen. En god cirkel uppstår när arbetstagarna mår bra och kunden får en positiv serviceupplevelse”, påpekar Lavikkala.
Kampanjen syns på sociala medier och i butiker både före och efter julen
Finsk Handels och PAM:s kampanj syns bland annat på sociala medier och i butikerna under december och mellandagarna. I sociala medier används kampanjtaggar #ollaanihmisiksi, #vänligtbemött och #letsbehave.
På Vänligt bemött-webbplatsen finns information om kampanjen, kampanjmaterial, relaterade undersökningar, guider och webbutbildningar som produceras av förbunden för företag och arbetstagare, samt skrifter och uttalanden för en säkrare arbetsmiljö inom kundtjänsten.
Kampanjen genomförs i samarbete med Mainostoimisto Smoy.
Bekanta dig med kampanjen: ollaanihmisiksi.fi >
Mer information:
Anna Lavikkala, arbetsmarknadsdirektör, Finsk Handel, tfn 0400 406 088, anna.lavikkala(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, arbetsmiljöexpert, Servicefacket PAM, tfn 040 764 5295, erika.kahara(at)pam.fi
Mer information om kampanjen Vänligt bemött:
Pia Pere-Vanhanen, kommunikations- och ansvarsdirektör, Finsk Handel, tfn 040 867 1708, pia.pere-vanhanen(at)kauppa.fi
*Enligt Finsk Handels konsumentenkät (2022) har 23 procent av butikernas kunder observerat störande beteende från andra kunder, jämfört med 15 procent fem år tidigare. Enligt PAM:s undersökning (2020) har i synnerhet sexuella trakasserier och hotet om våld ökat på arbetsplatser sedan 2015.
Finsk Handels enkät: Finsk Handels och Kantar TNS enkät genomfördes veckorna 41−42 i oktober 2022. Urvalet är 1 500 internetanvändare i åldrarna 20–79. / PAM:s undersökning: https://www.pam.fi/studies/hairinta-asiakastyossa/