Finländarna satsar på hemmet – även under coronakrisen
En fysisk butik spelar en central roll inom detaljhandel när det gäller produkter för hemmet och boendet både när det gäller informationssökningen inför köpet och själva köpsituationen. De digitala kanalernas och framför allt mobilvärldens betydelse ökar när coronakrisen sätter fart på utvecklingen. Inköpsplatsen väljs ofta utifrån priset men även bland annat utbud och kvalitet är viktiga valkriterier för många. Coronaviruset hotar den viktigaste säsongen för järnhandel, fackhandelns största bransch. Man skulle snabbt kunna hjälpa branschen genom att höja hushållsavdraget.
Finsk Handels nya utredning berättar att Finland nu satsar på hemmet. Speciellt nu under coronapandemin när finländarna tillbringar ännu mer tid nära hemmet och på sina stugor är undersökningsinformation om handeln av produkter för hemmet och boendet aktuellt.
”Man kan beställa en ny grill, ett nytt matbord eller nya fönstergardiner t.ex. från Kina eftersom digitala köp blir vanligare även i dessa produktkategorier. En av den finska handelns största konkurrensfördelar är att den känner sina egna kunder”, påminner chefsekonom Jaana Kurjenoja från Finsk Handel.
Mobilhandeln blir starkare
När man jämför olika produktkategorier inom branschen hem och boende är köparna av möbler och trädgårdsmöbler ’allra mest digitaliserade’. Redan drygt en femtedel av alla som köper grillar, terrassmöbler, bäddar, soffor eller andra möbler köper det de behöver på nätet. Av dem som köper på nätet är det hälften som beställer mobilt, alltså med hjälp av en smartmobil eller en pekplatta. Det är just de som köper trädgårdsprodukter och möbler som oftare köper mobilt jämfört med personer som köper något i andra produktkategorier inom hem och boende.
Att man söker information på mobilenheter inför köpet är fortfarande mycket vanligare än att man faktiskt köper på mobilenheter. Oftast jämför man priser och kontrollerar om produkterna som man vill köpa är tillgängliga, och det är enkelt att ta reda på båda sakerna med hjälp av mobilen.
Det finns ändå stora produktspecifika skillnader när det gäller informationssökningen. De som köper t.ex. inredningstextiler och ytmaterial så som tapet, färger, parkett och kakel kontrollerar färgtoner oftare på förhand än man gör i genomsnitt, de som köper möbler ser oftare på olika tillverkare och varumärken, och de som köper trädgårdsprodukter letar oftare efter retur- och bytesrätt.
”Ju mer handeln kan ge information till kunderna via digitala kanaler, desto större är dess konkurrensfördel”, uppskattar Kurjenoja.
De fysiska butikernas betydelse i informationssökningen ska dock inte underskattas, tvärtom. Butikernas betydelse för informationssökningen kommer fram speciellt när man köper möbler, ytmaterial och fasta möbler så som köksskåp eller köksbänkar. I dessa produktkategorier kan inte alltid ens bra fungerande digitala kanaler ersätta den fysiska butiken för kunden.
Priset definierar köpplatsen – men inte för alla
I nästan alla produktkategorier för hemmet och boendet är priset det viktigaste kriteriet för största delen av kunderna när man håller på att välja inköpsplats. Bland alla produktkategorier är personer som köper möbler de som bäst kan lockas med priser men dessa personer är mycket uppdelade: klart över hälften av kunderna väljer butiken framför allt utifrån priset, men vanligare än genomsnittligt är bra kundservice och kvaliteten på produkterna ett viktigt valkriterium.
En likadan uppdelning kan också ses t.ex. vid köp av inredningstextiler där en femtedel väljer butiken enligt kvaliteten på produkterna och tidigare bra erfarenheter.
”Det är alltså inget under att toppen av listorna för mest använda butiker består av butiker vars trumfkort är billiga priser men också av fackbutiker som Eurokangas, Finlayson, Marimekko och Iittala som har egna produkter, egna varumärken och speciellt kunnande”, beskriver Kurjenoja.
I många produktkategorier är butikerna som konsumenterna mest använder marketar med ett stort utbud och inköpsplatser som säljer bruksvaror för hemmet och som har nästan allt från borrskär till minikök i sitt utbud.
Läge och utbud styr val av järnhandel, tjänsternas betydelse ökar
Över 90 procent av konsumentkunderna i produktkategorierna renovering, byggande och ytmaterial gör sina köp i fysiska butiker. Även om priset är ett viktigt valkriterium för inköpsplatsen även inom järnhandeln, är butikens läge och ett bra utbud ännu viktigare. Jämfört med andra produktkategorier för hemmet spelar tidigare positiva erfarenheter och bra kundservice en större roll i kundernas beslutsfattande. Detta bevisar hur viktigt det är för konsumenterna att få råd och handledning vid inköpen.
Det som är överraskande är att det fortfarande är få kunder som väljer inköpsplats efter planerings- och monteringstjänster som butiken erbjuder; detta är avgörande bara när man köper fasta möbler. Resultatet visar också att Finland i stort sett fortfarande är ett gör-det-själv-land. Hos RASI ry, föreningen för handeln av bygg- och inredningsprodukter, anser man att betydelsen av rådgivnings- och monteringstjänsterna kommer att bli större för kunderna i framtiden.
”Nya virtuella verktyg stöder rollen av planeringen och av de tjänster som erbjuds och visar det färdiga slutresultatet för kunden”, säger RASI:s verkställande direktör Minna Liuksiala om branschens utveckling.
Pandemin är ett hot mot alla större renoverings- och reparationsarbeten i hemmen. ”Finsk Handel och RASI anser att en snabb höjning av hushållsavdragets maximibelopp till 5 000 euro och att avdragsgrundande arbetskostnader återställs till 60 procent snabbt skulle hjälpa järnhandeln men också andra hushållstjänster”, konstaterar Liuksiala.
Mer information:
Undersökningen Finland satsar på hemmet: Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Föreningen för handeln av bygg- och inredningsprodukter RASI ry: verkställande direktör Minna Liuksiala, RASI, tfn 050 383 4465, minna.liuksiala(at)rasi.net
Källa: Finland satsar på hemmet – Konsumentens köpstig och ansvarsfullhet i produktkategorierna för hemmet och boendet. Jaana Kurjenoja, Finsk Handel (medlemsmaterial).
Finsk Handel representerar handeln, den största branschen inom näringslivet. Handeln sysselsätter cirka 300 000 personer i Finland. Finsk Handel har cirka 7 000 medlemsföretag och representerar både detalj- och partiaffärer inom näringspolitiken och intressebevakningen på arbetsmarknaden. Kauppa.fi/sv