Alla tiders digijul på kommande
I år är det särdeles svårt att förutspå julhandeln. Många av fackhandelns branscher för vilka julsäsongen traditionellt har varit årets viktigaste försäljningssäsong har lidit under coronaåret. För den kommande säsongen är det likväl uppmuntrande att konsumtionsintentionerna i många viktiga produktkategorier nu har förstärkts. December är fortfarande klart den viktigaste försäljningsmånaden för handeln i Finland.
På grund av coronavirusets andra våg har konsumenternas rörlighet åter minskat, vilket försvårar julhandeln i kvartersbutiker. Inhemska fackhandeln är inte ensam med sina svårigheter. Bland annat i Storbritannien, där i praktiken endast dagligvaruhandelns fysiska butiker får vara öppna fram till början av december, är man rädda för en kollaps av julhandeln.
Samtidigt förutspås det emellertid att britternas digitala inköp kommer att öka rekordartat och att de digitala inköpen kommer att stå för till och med en tredjedel av all försäljning under årets slutsäsong. Jul- och Black Friday-försäljningen kommer sannolikt att inträffa något tidigare delvis på grund av coronabegränsningarna och delvis eftersom konsumenterna är rädda att logistiken grötar till sig som följd av stor efterfrågan.
Även i Finland kommer digitala handelns andel att växa inom jul- och Black Friday-handeln, vilket belastar logistiken.
”Oron för hur logistiken kommer att fungera och hur långa leveranstiderna blir kan hjälpa försäljningen i fysiska affärer men kan också få människor att handla tidigare på nätet”, funderar Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Finsk Handel.
Fast vi förväntar oss alla tiders digijul i Finland, kommer även de fysiska butikerna att få leva julsäsongen på ett helt annat sätt än i många andra länder. Hos oss har epidemin framskridit mycket långsammare, och butikerna har inte varit smittokällor.
Betydelsen av etiska och premiumprodukter är avgörande för många inhemska aktörer
För den kommande säsongen är det uppmuntrande att konsumtionsintentionerna i många viktiga produktkategorier nu har förstärkts. Gällande inredningsprodukter och hushållsapparater är köpintentionerna rentav rekordhöga jämfört med hela 2010-talet.
”Också gällande annan konsumentelektronik och hobbyutrustning har köpintentionerna visat en starkt växande trend före årets slutsäsong. Man måste ändå komma ihåg att vädret i november och december har stor inverkan bland annat på inköpsbeslut av sportutrustning”, konstaterar Kurjenoja.
Betydelsen av premiumprodukter har under coronaåret blivit större inom sportutrustning och dagligvaror samt för vissa elektronikprodukter. Samtidigt har så kallade pionjärer för inköp på nätet börjat fästa alltmer uppmärksamhet på produkternas hållbarhet och ursprung samt misstänka produktsäkerheten hos asiatiska inköp på nätet.
”Ändrade attityder, särskilt hos pionjärer för digital shopping, kan stärka många inhemska aktörer som inte tävlar med låga priser. Det här en god och viktig nyhet inför julsäsongen”, påminner Kurjenoja.
Black Friday inleder julhandeln redan i november
December är fortfarande den klart viktigaste försäljningsmånaden för handeln i Finland. Dess betydelse har i alla fall börjat avta något. När julhandeln tidigare började på allvar omkring självständighetsdagen sätter den nu i gång med Black Friday-kampanjerna. Decembers något mindre betydelse syns också i hur försäljningen nuförtiden fördelar sig jämnare mellan månader.
”Internationella marknadsunderlag och nätbutiker har olika reklamkampanjer och koncentrerade försäljningsdagar som jämnar ut fördelningen av digitala inköp. Butikerna har sina egna stamkundsdagar och andra kampanjer året runt, och vi som konsumenter koncentrerar inte heller allt festande till julen. Till exempel inom dagligvaruhandel är juli en mycket viktig månad”, säger Kurjenoja.
Alla butiker deltar inte i Black Friday-kampanjer, varken hos oss eller någon annanstans. Tidiga reakampanjer kan nöta på den normalprisbesatta julhandeln vilket inte alltid är meningsfullt. Andra företag däremot anser att Black Friday-kampanjer inte passar in med strategier som prioriterar hållbar konsumtion. I många länder har man också märkt att rabattprocenten som affärerna gjort reklam för inte alltid stämmer, vilket har ökat konsumenternas misstro.
Allt som allt ökade julsäsongen privathushållens normala konsumtion i genomsnitt med cirka 260 euro.
Bilaga: Joulukauppa 2020 (endast på finska)
Mer information: Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, 040 820 5378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi