Finsk Handel och PAM: Ett tillträdesförbud till butik möjliggör en trygg butiks- och arbetsmiljö inom handeln
Finsk Handel och Servicefacket PAM föreslår för Orpos tillträdande regering att ett tillträdesförbud till butik, eller ett s.k. företagsbesöksförbud, ska införas. PAM och Finsk Handel anser att inte bara privatpersoner utan även företag bör kunna ansöka om tillträdesförbud för personer som uppvisar upprepat störande beteende.
Både företag och anställda behöver en trygg butiks- och arbetsmiljö. Enligt Arbetshälsoinstitutets rapport ”Töissä palvelualoilla” förekommer det nu mer psykiskt våld inom handeln än till exempel under 2008. Enligt undersökningen rapporterar 5 procent av de anställda inom handeln att de utsätts för psykiskt våld på jobbet varje vecka. Ännu år 2008 var denna siffra 2 procent.
Förutom direkta kostnader orsakar störande beteende och skador på egendom även mänskligt lidande. För enskilda arbetstagare kan situationen i värsta fall leda till ångest, utmattning eller till och med arbetsoförmåga.
Antalet kontakter med PAM:s förtroendepersoner i denna fråga ökar.
”Dåligt och olämpligt beteende mot personalen är tyvärr vanligt och har ökat efter pandemin. Många unga som arbetar inom handeln har sin första anställning. Också av denna anledning är det viktigt att inte ge intryck av att sådan behandling hör till kundservicen eller arbetslivet. Kunden har inte alltid rätt, särskilt inte när de beter sig olämpligt och respektlöst mot personalen”, kommenterar Christa Pessi, arbetarskyddsfullmäktig på HOK-elanto.
Enligt Finsk Handel och PAM är företagets medel begränsade när det förekommer upprepat störande beteende, skadegörelse eller plågande av eller hot mot företagets anställda: polisen är nödvändigtvis inte tillgänglig för att hantera situationen på grund av resursbrist, gärningen överstiger inte tröskeln för olaga hot, eller så är det inte entydigt möjligt enligt lagen att förbjuda en enskild person från att befinna sig på eller i närheten av företagets utrymmen.
Harri Nykopp, köpman på K-Market Otso och direktionsordförande för K-Market, säger att han också regelbundet får meddelanden från fältet om ökande störande beteende i butiker – särskilt i fall där gärningsmannen är en så kallad gammal bekant som ofta uppträder störande i samma butik.
”Störande beteende har ökat kraftigt och det påverkar både arbets- och butikssäkerheten. Det är mentalt utmattande för butikspersonalen att fundera över när en viss störande kund ska komma tillbaka till butiken igen. Störande beteende skapar också en känsla av otrygghet hos kunderna som måste se de utmanande situationerna vid sidan av”, säger Nykopp.
Enligt Nykopp finns det inte längre några verkliga påföljder för störande beteende i butik. Han anser att ett tillträdesförbud till butik skulle vara ett bra stöd för butiken i svåra situationer och förhindra ytterligare störningar.
”Det skulle vara viktigt att ett tillträdesförbud till butik trädde i kraft, så att butiken har möjlighet att få ett lagakraftvunnet beslut om tillträdesförbud för en person som uppvisar upprepat störande beteende”, säger Nykopp.
Mer information:
Terhi Kuljukka-Rabb, ledande expert, säkerhet inom handeln, Finsk Handel, tfn 050 300 3263, terhi.kuljukka-rabb(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, arbetsmiljöexpert, PAM, tfn 040 7645 295, erika.kahara(at)pam.fi