Ett effektivt försäljningssystem för läkemedel skulle medföra besparingar på upp till 250 miljoner euro
Finsk Handel uppmuntrar regeringen till strukturreformer i sina ekonomiska beslut vid ramförhandlingarna. Enligt beräkningar som förbundet låtit utföra skulle en strukturreform av detaljdistributionssystemet för läkemedel medföra årliga besparingar på upp till 250 miljoner för staten och konsumenterna. På grund av de ökande kostnaderna för läkemedelsersättningar för den åldrande befolkningen ska reformen inte längre skjutas upp.
Den offentliga debatten har främst fokuserat på skattehöjningar och nedskärningar för att balansera den offentliga ekonomin. Finsk Handel uppmuntrar regeringen att vid ramförhandlingarna också överväga strukturreformer som förbättrar marknadernas funktion och stöder både den offentliga ekonomin och finländarnas köpkraft.
”Nu borde vi ambitiöst avveckla reglering som förhindrar effektiv verksamhet och genomföra strukturreformer som kommer att gynna oss långt framöver”, säger Mari Kiviniemi, vd för Finsk Handel.
Enligt Finsk Handel skulle en strukturell reform av detaljdistributionssystemet för läkemedel vara en sådan åtgärd. Det ambitiösa målet borde vara den svenska modellen, det vill säga det mest effektiva systemet i Europa, som skulle medföra besparingar både för statsekonomin och enskilda finländare.
Enligt beräkningar som Finsk Handel låtit utföra skulle ett effektivt detaljhandelssystem för läkemedel som motsvarar den svenska modellen vara cirka 250 miljoner euro kostnadseffektivare än det nuvarande systemet. Fördelningen av besparingarna mellan staten och konsumenterna kan påverkas med mervärdesskattesatserna för receptbelagda och receptfria läkemedel.
Resultaten ligger i linje med social- och hälsovårdsministeriets jämförelse av läkemedelsprismodellerna år 2020. I den befanns det finska systemet vara dyrt jämfört med andra nordiska länder. Det identifierades potentiella besparingar på hundratals miljoner euro.[i]
Ett effektivt försäljningssystem för läkemedel som motsvarar den svenska modellen förutsätter sänkning av apotekens fastställda försäljningsmarginal, det vill säga läkemedelstaxa, till Sveriges nivå, betydligt effektivare upphandling av läkemedel, mångsidig konkurrens och avreglering av apoteksägandet.
”Reformarbetets fulla nytta kommer att realiseras med en övergångsperiod på flera år, men det är viktigt att reformen inte längre skjuts upp. Vi står i alla fall inför ökande kostnader för läkemedelsersättningar i och med att befolkningen åldras”, påminner Kiviniemi.
Att förändra ägandet av apotek är viktigt i reformarbetet. Nuvarande apotek som fungerar som personbolag kan inte självständigt upphandla läkemedel på ett effektivt sätt på internationella marknader eller verka med lägre försäljningsmarginaler – särskilt på mindre orter. Provisorernas kärnkompetens är läkemedelskunskap och kundrådgivning, inte utveckling av affärsmodeller eller upphandlingsarbete på den internationella läkemedelsmarknaden.
”I stället för att reglera ägandet ska vi fokusera på att reglera verksamheten på samma sätt som annan hälso- och sjukvård. Det finns inte längre skäl att begränsa apoteksägandet. Högkvalitativ läkemedelsrådgivning kräver inte apoteksägande, vilket universitetsägda apotek visar”, fortsätter Kiviniemi.
Bilaga: Ekonomiska fördelar med reformen av apoteksmarknaden, Day 1 (pdf)
Ytterligare information:
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Ytterligare information om beräkningarna:
Sami Finne, Day 1, tfn 0400 617 572, sf(at)day1.fi
(tillgänglig 19.2 från kl. 10.30)
[i] Lääkehoidon kokonaiskustannukset ja apteekkitalous. Esiselvitys (valtioneuvosto.fi)