En ansvarsfull och övervakad försäljningsmodell för nikotinpåsar bör skapas snabbt
Nikotinpåsar har etablerat sig på finska marknaden och användningen av dem har ökat under de senaste åren. Produkterna behöver regleras, men lagstiftningen ska vara balanserad. Synpunkter på folkhälsa och ekonomi bör beaktas och försäljningen bör alltid ske ansvarsfullt och kontrollerat. Staten kan få upp till 150 miljoner euro i skatteintäkter per år från försäljningen av nikotinpåsar. Majoriteten av användarna har bytt till nikotinpåsar från tobak, e-cigaretter eller snus.
Nikotinpåsar har etablerat sig på finska marknaden och användningen av dem har ökat under de senaste åren. Produkterna behöver regleras, men lagstiftningen ska vara balanserad. Synpunkter på folkhälsa och ekonomi bör beaktas och försäljningen bör alltid ske ansvarsfullt och kontrollerat. Staten kan få upp till 150 miljoner euro i skatteintäkter per år från försäljningen av nikotinpåsar. Majoriteten av användarna har bytt till nikotinpåsar från tobak, e-cigaretter eller snus.
En färsk undersökning som utfördes av Taloustutkimus visar att majoriteten av nikotinpåsarnas användare (86 %) har övergått till nikotinpåsar från tobak, e-cigaretter eller snus. Vanligtvis sker övergången till nikotinpåsar från cigarretter eller e-cigarretter, oberoende om man granskar nuvarande eller tidigare användare eller konsumenter som klassar sig själva som att de prövar på nikotinpåsar. Nästan hälften av alla respondenter har börjat använda nikotinpåsar på detta sätt. Omkring en tredjedel av respondenterna har övergått till att använda eller pröva nikotinpåsar från att använda snus. I dessa grupper ses nikotinpåsar klart som det minst skadliga alternativet.
De mest populära smakerna på nikotinpåsar är mint, mentol samt frukt- och bärsmaker. Särskilt mint är populärt bland både män och kvinnor, men bland kvinnor är frukt- och bärsmaker också populära. Enligt det nya utkastet till lagen om nikotinpåsar som är på remiss, tillåts endast mynta och mentol som smakalternativ i fortsättningen.
”Det planerade förbudet mot frukt- och bärsmaker väcker oro för att användarna börjar köpa produkter från utlandet eller gråa marknader, vilket betyder att skatteintäkterna från försäljningen av produkterna går förlorade. Det är motiverat att förbjuda godissmaker som lockar barn, men effekterna av onödig begränsning av allmänt populära smakalternativ bör bedömas noggrant”, betonar Tuula Loikkanen, verkställande direktör för Finlands Dagligvaruhandel rf.
Taloustutkimus undersökte också hur starka nikotinpåsar konsumenterna i allmänhet använder. Mer än hälften (57 %) av de regelbundna användarna använder huvudsakligen produkter som är starkare än 9 mg/påse. Majoriteten av alla användare använder nikotinpåsar med en styrka på 4,1–12 mg/påse. I det nyaste lagförslaget skulle nikotingränsen för rökfria nikotinprodukter vara högst 16,6 milligram nikotin per gram produkt. Detta skulle innebära att till exempel en nikotinpåse på 0,7 gram inte får innehålla mer än strax under 12 milligram nikotin.
Över 60 procent av alla respondenter uppgav att butiker i Finland är deras huvudsakliga inköpskanal för nikotinpåsar. Regelbundna användare föredrar utländska nätbutiker och resandeinförsel som huvudsaklig inköpskanal något oftare än tillfälliga användare. I lagförslaget som ingår i utlåtandena förbjuds utländsk näthandel med nikotinpåsar liksom med andra tobaksprodukter, och den tillåtna mängden resandeinförsel begränsas.
”Den nya lagstiftningen bör träda i kraft så snart som möjligt, så att försäljningen av nikotinpåsar kan skötas ansvarsfullt och kontrollerat i Finland. På så sätt får man också de skatteintäkter som behövs i hemlandet. Det har uppskattats att mervärdesskatte- och punktskatteintäkterna från försäljningen av nikotinpåsar kan ge staten upp till 150 miljoner euro per år”, säger Kari Luoto, vd för Finsk Handel.
Alltför strikt reglering och hög prisnivå samt begränsning av smakalternativen kan leda till att en stor del av anskaffningen av nikotinpåsar flyttas bort från den finska marknaden. Detta minskar inte bara skatteintäkterna utan försvårar även övervakningen av försäljningen. Det är viktigt att den finska lagstiftningen beaktar grannländernas reglerings- och prisnivåer så att försäljningen hålls inom landets gränser och tillväxten på den grå marknaden kan förhindras.
”Trots försäljningsförbudet för snus använde upp till sju procent av finländarna snus innan försäljningen av nikotinpåsar tilläts, och skatteintäkterna uteblev i Finland. I regleringen av nikotinpåsar behövs en balans mellan folkhälsan, konsumenternas behov och statsekonomiska intressen. En välplanerad, ansvarsfull och övervakad försäljningsmodell och rimlig lagstiftning är allas fördel”, sammanfattar Loikkanen och Luoto.
Ytterligare information:
Verkställande direktör Kari Luoto, Finsk Handel, kari.luoto(at)kauppa.fi, tfn 040 068 8708
Verkställande direktör Tuula Loikkanen, Finlands Dagligvaruhandel rf, tuula.loikkanen(at)pty.fi, tfn 040 922 0750