Detaljerat innehåll i undantagsbestämmelserna i handelns kollektivavtal
Följande ändringar gäller från och med den 19 mars 2020. Ändringarna kan användas direkt för redan inledda och kommande samarbetsförhandlingar samt för redan givna och kommande anmälningar om permittering. Ändringarna gäller alla kollektivavtal mellan Finsk Handel och Servicefacket PAM.
Tillfälliga undantagsändringar i handelns kollektivavtal
Samarbetsförfarandet och permittering
- Förbunden kommer överens om att framställning om inledande av förhandlingar enligt 45 § i samarbetslagen ska ges minst tre (3) dagar innan förhandlingarna inleds om annat inte bestäms enligt samarbetslagen.
- Förbunden kommer överens om att förhandlingstiden enligt 51 § i samarbetslagen är minst fyra (4) dagar vid permitteringar på högst 90 dagar ifall annat inte bestäms under samarbetsförhandlingarna.
- Förbunden kommer överens om att tid för meddelande om permittering är sju (7) dagar.
- Då det är frågan om avtal på en enskild arbetsplats (enligt § 23) kan varseltiden förkortas till tre (3) dagar. Om arbetsplatsen har en förtroendeman, avtalar man med honom eller henne om frågan.
Finsk Handel gör tolkningen att man vid förhandlingar om förminskning beroende på coronaviruspandemin undantagsvis kan fatta beslut om permitteringar genast efter förhandlingarna. Detta innebär att meddelandet om permittering kan ges de anställda samma dag som förhandlingarna har avslutats.
Exempel 1: Arbetsgivaren ger en framställning om inledande av samarbetsförhandlingar den 19 mars. Om inget annat bestäms börjar samarbetsförhandlingarna tre dagar efter framställningen, dvs. den 22 mars (dagen då förhandlingsframställningen ges räknas med). Själva förhandlingstiden är fyra dagar, om inget annat bestäms. Därmed avslutas samarbetsförhandlingarna den 25 mars efter vilket arbetsgivaren kan fatta beslut om åtgärder utifrån samarbetsförhandlingarna. Meddelandena om permittering kan därmed ges direkt efter att förhandlingarna upphört, dvs. den 25 mars. Då är den första permitteringsdagen den 1 april om man följer tiden på sju dagar om anmälan om permittering. Om man på arbetsplatsen kommer överens om att förkorta tiden för anmälan om permittering till tre dagar är den första permitteringsdagen den 28 mars.
Exempel 2: Arbetsgivaren gav en framställning om inledande av samarbetsförhandlingar den 18 mars. Eftersom parterna inte kommit överens om något annat var tanken att samarbetsförhandlingarna inleds fem dagar efter att förhandlingsframställningen givits, dvs. den 23 mars. Arbetsgivaren kan dock ge en ny förhandlingsframställning den 19 mars och följa den kortare anmälningstiden på tre dygn. Efter den nya förhandlingsframställningen kan samarbetsförhandlingarna börja tre dagar efter förhandlingsframställningen, dvs. den 22 mars. Arbetsgivaren kan använda den gamla förhandlingsframställningen som grund för den nya framställningen, men förhandlingsframställningen ska uppdateras gällande förhandlingarnas inledningstidpunkt och datum då förhandlingsframställningen ges.
Exempel 3: Arbetsgivaren gav en anmälan om permittering den 18 mars. Anmälan om permittering gavs enligt anmälningstiden på 14 dygn och enligt anmälningen skulle permitteringen ha börjat den 1 april. Enligt de nya bestämmelserna kan arbetsgivaren ge en ny anmälan om permittering den 19 mars enligt anmälningstiden på 7 dagar. Då inleds permitteringen den 25 mars trots den ursprungliga anmälningen om permittering. Den nya anmälningen om permittering häver automatiskt den tidigare anmälningen.
Exempel 4: Arbetsgivaren permitterar dessutom anställda som inte omfattas av tillämpningsområdet för handelns kollektivavtal, till exempel högre tjänstemän. Om arbetstagarna inte omfattas av handelns kollektivavtal kan arbetsgivaren inte följa förfarandet enligt handelns kollektivavtal om permittering och samarbetsförhandlingar. Då följs i regel förhandlingsskyldigheten på 14 dygn och tiden om permitteringsanmälning. Enligt lagen kan man dock bestämma annat om förhandlingstiderna.
Permitteringen kan alltså genomföras snabbare än anmälningstiden då när den baserar sig på ett avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Förutsättningen för en avtalsbaserad permittering är att permitteringen är tidsbunden och att den krävs på grund av arbetsgivarens verksamhet eller ekonomiska läge.
Med arbetstagare som står utanför handelns kollektivavtal kan man alltså därmed komma överens om tidsbundna permitteringar. Då kan arbetsgivaren och de högre tjänstemännen samtidigt även komma överens om en kortare tid för anmälning om permittering.
Arbetsskiftsförteckning
- Förbunden kom överens om att coronavirussituationen är en motivering för att ändra arbetsskiftsförteckningen
- Arbetsgivaren gör de ändringar som behövs så snabbt som möjligt och beaktar situationen orsaka av coronaviruset i arbetsskiftsplaneringen
- Arbetsskiftsförteckningen kan under undantagstiden publiceras med en veckas anmälningstid.
Exempel 5: Arbetsplatsen använder en utjämningsperiod på 26 veckor. Arbetsgivaren har den 15 mars publicerat arbetsskiften för fyra veckor framåt enligt anmälningstiderna i handelns kollektivavtal. Arbetsskiften har alltså publicerats fram till den 12 april. Arbetsgivaren har alltid publicerat arbetsskiftsförteckningar för fyra veckor åt gången. Enligt de nya undantagsbestämmelserna kan arbetsgivaren dock publicera nästa arbetsskiftsförteckning först den 5 april, dvs. en vecka innan arbetsveckan inleds.
Arbetsgivaren kan vid behov ändra de tidigare arbetsskiften genom överenskommelse eller ensidigt om ovan nämnda förutsättningar uppfylls gällande just en situation orsakad av coronaviruset som man inte på förhand kunnat förbereda sig på. OBS! Då arbetsskiftsförteckningen ändras kan redan anmälda arbetsskift flyttas till exempel till en senare tidpunkt under veckan eller under utjämningsperioden. De kan inte raderas.
Förfarande för egenanmälan
- Under coronaviruspandemin tar vi i bruk förfarande för egenanmälan i fem dagar enligt nedanstående:
”Företagen använder ett förfarande för egenanmälan vid sjukfrånvaro på grund av coronaviruspandemin. Syftet med förfarandet är att minska belastningen på hälsovården på grund av situationen.
Med systemet med egenanmälan avses arbetstagarens möjlighet att meddela arbetsgivaren om sin egen arbetsoförmåga utan ett av läkare eller hälsovårdare undertecknat intyg om arbetsoförmåga.
Avtalet kan gälla för arbetstagarens egen sjukfrånvaro på grund av flunsa eller coronaviruset under högst fem (5) kalenderdagar.
Arbetsgivaren ska utan dröjsmål informeras om arbetsoförmågan. Om arbetstagaren försummar att omedelbart informera om frånvaron, antingen medvetet eller av slarv, börjar skyldigheten att betala lön när meddelande ges.
Arbetsgivaren kan förpliktiga arbetstagaren att som en förutsättning för skyldigheten att betala lön förete läkarintyg över sin arbetsoförmåga redan från den första dagen, såvida arbetsgivaren av välgrundad orsak anser detta vara nödvändigt.”
- Under coronaviruspandemin tas ett förfarande för egenanmälan i bruk enligt bestämmelserna i kollektivavtalets 17 § Tillfällig frånvaro – akut sjukdomsfall i familjen:
17 § Tillfällig frånvaro
Akut sjukdomsfall i familjen
- Man strävar efter att ge arbetstagaren möjlighet till kort frånvaro utan lön vid akut sjukdomsfall i familjen.
- När ett barn under 10 år plötsligt insjuknar får barnets vårdnadshavare, vårdnadshavarens maka/make eller sambo eller vårdnadshavare som inte bor i samma hushåll som barnet lön för de arbetsdagar som ingår i 1–3 kalenderdagar enligt § 16.
Förutsättningen för att lön betalas är att
- en kort frånvaro är nödvändig för att ordna barnets vård eller för att vårda barnet och
- arbetstagaren utan dröjsmål har informerat om sin frånvaro och om möjligt hur länge den beräknas fortgå samt
På grund av coronaviruspandemin räcker det med att arbetstagaren anmäler om ett sjukt barn enligt föreskriften och inget läkarintyg behövs (förfarandet för egenanmälan). Arbetsgivaren kan dock förpliktiga arbetstagaren att visa upp ett läkarintyg eller annan godkänd utredning om arbetsgivaren anser detta vara nödvändigt med motiverad orsak.
Till andra än ensamförsörjare betalas lön om:
- den andra vårdnadshavaren,
- vårdnadshavarens maka/make eller sambo eller
- barnets vårdnadshavare, som inte bor i samma hushåll,
inte på grund av förvärvsarbetets arbetstider, lönearbete som föranleds av arbetslöshetsskyddets aktiveringsförutsättning eller tjänstgöring, avståndet (boplats), värnplikt, civiltjänstgöring eller reservövning har möjlighet att ordna vården eller själv vårda barnet. Utredning ska på begäran företes över hindret.
Vid behov strävar man efter att ge arbetstagaren en frånvaro utan lön som är längre än 3 kalenderdagar.
Förhållande till annan lagstiftning
Förbunden har kommit överens om att dessa ändringar inte till några delar begränsar arbetsgivarens rätt att använda arbetslagstiftningens övriga medel eller undantag. Ett sådant är till exempel 60 § i samarbetslagen som säger att ett beslut om att minska på arbetskraften kan göras utan föregående samarbetsförhandlingar, om särskilt vägande skäl som är till skada för företagets produktions- eller serviceverksamhet eller företagets ekonomi och som man inte har kunnat känna till på förhand utgör hinder för samarbetsförhandlingar.
Tillämpningsanvisning: Syftet med de ändringar som förbunden nu förhandlat fram är att på alla sätt påskynda samarbets- och permitteringsförfarandet. Eftersom tidsbestämmelserna till stor del kan överenskommas mycket fritt är tillämpningen av 60 § i samarbetslagen ett sekundärt medel för förhandlingarna. Paragrafen kan tillämpas i extrema förhållanden.
En väldigt plötslig rasad försäljning kan vara en sådan här grund att förbigå förhandlingarna och gå över till direkt beslutsfattande. Arbetsgivaren ska dock utan dröjsmål inleda samarbetsförhandlingarna efter att ovan nämnda motiveringar till att frångå förhandlingsskyldigheten inte länge föreligger. I dessa förhandlingar ska man dessutom retroaktivt motivera grunderna till det ovanliga förfarandet.
De ärenden som nu överenskoms begränsar inte tillämpningen av eventuella senare lagstiftningslösningar såsom flexibel arbetslagstiftning ed. på grund av coronavirussituationen. Om exempelvis tiden för anmälning om permittering förkortas i arbetslagstiftningen så att den är kortare än den tid som överenskommits här kan denna kortare tid tillämpas. Om den nya permitteringsanmälningstiden däremot är längre än vad som överenskommits i detta avtal följs ändå tiderna i detta avtal.
Exempel 6: Om lagen fastställer en permitteringsanmälningstid på nio dagar med en möjlighet att på överenskommelse förkorta permitteringsanmälningstiden till två dagar är anmälningstiden inom handeln sju dagar med möjligheten att på överenskommelse förkorta den till två dagar.
Eventuella ändringar i lagstiftningen meddelas omedelbart efter att de fastställts.
Förbundens gemensamma rekommendationer
Förbunden har kommit överens om att de ger sina medlemmar anvisningar om att man på arbetsplatsen skulle använda all den flexibilitet som finns i lagen och kollektivavtalet för att underlätta krissituationen och trygga arbetsplatserna.
Finsk Handel uppdaterar de nu överenskomna ändringarna till en del av sina anvisningar och lägger till de tillämpningsanvisningar som behövs.
Undantagsbestämmelsernas giltighetstid
De överenskomna sakerna är avsedda för tidsbunden tid under det undantagstillstånd som orsakats av coronaviruset.
Dessa överenskomna flexibiliteter får tillämpas på åtgärder som inletts senast den 31 maj. Om samarbetsförhandlingarna har inletts senast den 31 maj och de leder till permitteringar kan anmälningstiden för permitteringarna i detta avtal tillämpas (sedvanligt förfarande eller det som överenskommits på arbetsplatsen). Detta gäller även situationer där permitteringen varar i över 90 dagar.
Finsk Handel informerar separat om tillämpningen av undantagsbestämmelserna upphör tidigare.
Se här Finsk Handelns rekommendation for coronaviruset (på engelska)
Se här Finsk Handels rekommendation för coronaviruset. (på finska)