Butiksbesöken har minskat ytterligare, men den digitala handeln ökar – en femtedel har redan prövat på att handla mat på nätet under coronakrisen
Allt eftersom coronakrisen har fortsatt har allt fler konsumenter ytterligare minskat sina butiksbesök. Speciellt tydligt syns detta i huvudstadsregionens specialbutiker, varuhus och shoppingcenter. Samtidigt har antalet digitala köpare ökat markant under bara några veckor. I synnerhet barnfamiljerna har ökat sina nätinköp, men även de äldsta åldersgrupperna handlar mera digitalt än tidigare. Det brådskar med riktade, direkta stödåtgärder för att företagen som råkat i svårigheter under coronakrisen ska klara sig genom den värsta tiden.
Finsk Handel genomför under coronavirusvåren en tredelad konsumentundersökning om lägesbilden. Enligt den nyligen färdigställda del två i undersökningen har butiksbesöken minskat ytterligare under tre veckors tid: mängden konsumenter som minskat på sina butiksbesök har ökat med tre procentenheter till 63 procent av finländarna. Tydligast syns detta i huvudstadsregionen, där redan 72 procent har minskat på sina besök i varuhus, shoppingcenter och specialbutiker.
Barnfamiljernas nätinköp ökar
Ännu för tre veckor sedan, när undersökningsseriens första del genomfördes, hade en tredjedel av konsumenterna inte handlat på nätet under coronaepidemin, räknat från den 16 mars. Nu har denna andel minskat till en fjärdedel. Samtidigt har mängden som ökat sina digitala inköp mer än fördubblats och motsvarar nu omkring en femtedel av finländarna. Speciellt barnfamiljerna har ökat sina digitala inköp jämfört med tidigare. Nu har redan 30 procent av familjerna ökat sina nätinköp jämfört med tiden före coronakrisen, medan andelen för tre veckor sedan var 13 procent.
De digitala inköpen fortsätter att öka. I synnerhet personer under 50 tänker öka sina digitala inköp ytterligare om coronakrisen fortsätter, men även de äldre åldersgrupperna har blivit tydligt intresserade av näthandel. Nästan en fjärdedel av dem som är 65 år och äldre tänker öka sina digitala inköp, medan andelen som ämnade öka nätinköpen i denna åldersgrupp var bara 18 procent för tre veckor sedan.
”Coronaepidemin har uppenbarligen fungerat som en slags isbrytare för äldre personers digitala inköp, som nu tagit ett stort kliv framåt. Ju längre krisen pågår, desto mer bestående blir fenomenet”, förutspår Finsk Handels chefsekonom Jaana Kurjenoja.
Handeln har lyckats besvara efterfrågan på digitala matinköp
Före coronakrisen var det få personer som regelbundet handlade mat på nätet, omkring fyra procent av finländarna. Enbart under coronakrisen har redan drygt en femtedel av konsumenterna handlat mat på nätet, och allt fler vill göra digitala matinköp eller åtminstone pröva på det. Detta har ställt dagligvaruhandeln inför stora utmaningar.
”Andelen personer som regelbundet handlar mat på nätet har mer än fördubblats under coronaepidemin, medan också mängden personer som vill pröva ökar. Butikernas serviceförmåga har satts på prov, liksom också förmågan att snabbt anpassa verksamheten till kundernas nya behov”, säger Kurjenoja om den rådande situationen.
”Uppenbarligen har handeln lyckats väl i sin serviceutmaning, eftersom majoriteten av kunderna som köpt mat på nätet tycker att inköpen förlöpt bra”, fortsätter Kurjenoja.
Barnfamiljerna har också flitigt handlat mat på nätet. Över en fjärdedel av barnfamiljerna har under coronaepidemin handlat mat på nätet och majoriteten av dem är nöjda med sin köpupplevelse. Barnfamiljerna tänker också i framtiden göra sina matinköp digitalt oftare än genomsnittet.
Det direkta stödet brådskar
Trots att den digitala handeln med mat går bra, befinner sig många specialbutiker fortfarande i stora svårigheter: coronakrisen tog kunderna medan hyres-, löne- och övriga fasta kostnader fortfarande måste betalas och säsongprodukterna förblir osålda. Regeringen har fattat viktiga beslut om företagsstöd under coronakrisen, men det behövs mera stöd.
”Vi efterlyser fortfarande riktade stöd till livskraftiga företag inom handeln som råkat i kris till följd av coronavirusåtgärderna. Ur handelsföretagens perspektiv är de bästa och snabbaste stödformerna de krisåtgärder som riktas mot fasta kostnader, såsom hyror och löner”, konstaterar VD för Finsk Handel Mari Kiviniemi.
Enligt Kiviniemi är det nu också viktigt att blicka framåt. “Genom att öppna samhället gradvis och sätta igång ekonomin så snabbt som möjligt, men ändå tryggt, stöder man bäst de finländska företagen”, sammanfattar hon.
Mer information:
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Finsk Handels chefsekonom Jaana Kurjenoja har planerat konsumentenkätens undersökningsupplägg och enkätblankett, och Kurjenoja ansvarar också för analysen av resultaten. Kantar TNS planerade urvalet och samlade in konsumentmaterialet via en online-panel. Urvalet representerar finländare i åldern 18–79 som bor i Fastlandsfinland och använder internet. Den första delen av enkäten genomfördes vecka 15 med ett urval på 2 000 personer. Den andra delen av enkäten genomfördes vecka 18 med ett urval på 1 000 personer. Enkäten genomförs totalt tre gånger under våren och försommaren.
Läs Finsk Handels meddelande som publicerades den 20 april och första delen av konsumentenkäten som genomfördes vecka 15:
Konsumentenkät: Digitala inköp och viljan att pröva på digitala matinköp ökar