Handeln betjänar alla kunder – en stark vädjan om att använda munskydd
Handeln vädjar starkt till kunderna att de ska använda munskydd när de besöker butiker. Handeln kan emellertid inte i praktiken hindra kunder att besöka affärer trots att de saknar munskydd.
Finsk Handel och Dagligvaruhandeln vädjar starkt till kunderna att de ska använda munskydd alltid när de besöker butiker. Anvisningen gäller även butikspersonalen.
Det är emellertid problematiskt att införa munskyddstvång för kunderna. Det är inte möjligt för alla att använda munskydd, till exempel av hälsoskäl. I praktiken är det svårt att i butikerna kontrollera orsakerna till att någon inte bär munskydd. Av dataskyddsskäl är det mycket krävande att behandla hälsouppgifter.
”Vi vädjar till alla kunder: använd munskydd om det bara är möjligt. Nu bär vi alla ansvaret för att det ska vara tryggt att besöka och arbeta i butikerna”, säger Mari Kiviniemi. verkställande direktör på Finsk Handel och Kari Luoto, verkställande direktör på Dagligvaruhandeln.
”Mat är en nödvändighet som ska finnas tillgänglig för alla i butiken. Handeln vill betjäna kunder, av försörjningsberedskapsskäl måste den också erbjuda nödvändiga nyttigheter till alla”, påpekar Kari Luoto.
Handeln har sedan oktober 2020 starkt rekommenderat att alla kunder äldre än 12 år ska använda munskydd i hela landet. Sedan coronapandemin började har även många åtgärder för att förbättra kundernas och de anställdas säkerhet genomförts. Dessa har varit effektiva. Inga omfattande smittkedjor har heller börjat i butiker.
Butikerna sköter hygienen och har effektiviserat städningen. Kunderna påminns på olika sätt om säkra besök, bland annat med hjälp av högtalarutrop, affischer, infoskärmar och golvdekaler. Det rekommenderas att hålla ett säkerhetsavstånd på över två meter till andra människor, och kunderna har sedan april 2020 erbjudits möjlighet att tvätta händerna eller använda handsprit.
”Handeln gör ett enormt, mångsidigt arbete för att det ska vara tryggt att besöka alla butiker. Det är viktigt att vi kommunicerar att det är nödvändigt att använda munskydd, och därför rekommenderar vi att göra det än mer”, konstaterar Mari Kiviniemi.
Mer information:
Verkställande direktör Mari Kiviniemi, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Verkställande direktör Kari Luoto, Finlands Dagligvaruhandel rf, tfn 040 068 8708, kari.luoto(at)pty.fi
Anvisningar för trygga butiksbesök för kunderna:
- Besök inte butiken om du är sjuk eller om du är i karantän, trots att du inte har några symtom
- Använd ansiktsskydd
- Kom ihåg god hand-, host- och nyshygien
- Håll ett avstånd på över två meter till butikspersonalen och andra kunder
- Besök butiken planmässigt och i ett så litet sällskap som möjligt
Finsk Handel representerar handeln, den största branschen inom näringslivet. Handeln sysselsätter cirka 270 000 personer i Finland. Finsk Handel representerar både detalj- och partiaffärer inom näringspolitiken och intressebevakningen på arbetsmarknaden. www.kauppa.fi
Finlands Dagligvaruhandel rf (PTY) bevakar dagligvaru- och varuhushandelns samt foodservice-partihandelns intressen i det näringspolitiska beslutsfattandet. Branschföretagen sysselsätter direkt och indirekt över 80 000 personer och investerar hundratals miljoner euro i Finland varje år. PTY:s medlemmar består av Heinon Tukku Oy, Kesko Abp, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Centrallaget för Handelslagen i Finland (SOK), Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-koncernen och Wihuri Oy. www.pty.fi