Handeln växer snabbare än hela samhällsekonomin och spelar en stor roll i att skapa välbefinnande i regionerna
Det förädlingsvärde som handeln tillför ekonomin har ökat starkare än hela samhällsekonomin i genomsnitt. Handeln spelar alltså en allt större roll för välbefinnandet i Finland. För att främja den regionala livskraften är det bra om kommunerna lyssnar på företag inom handeln och bygger upp ett fungerande samarbete.
Handeln är en av de största enstaka branscher som skapar välbefinnande och handelsbranschens betydelse för välbefinnandet har ökat snabbare än hela samhällsekonomin: under åren 2015–2019 ökade handelns bruttoförädlingsvärde med 12 % medan hela samhällsekonomin ökade med 9 %.
Handeln är en del av nästan varje länk i anskaffnings- och verksamhetskedjorna. Branschen planerar, tillverkar, förädlar och anskaffar produkter och tjänster och säljer dessa till företag och konsumenter i Finland samt till utlandet. När handeln köper tjänster och produkter från andra branscher skapar den tillväxt och arbete på bred front i hela samhället. När dessa indirekta effekter beaktas vid beräkningarna, fördubblas nästan handelns bruttoförädlingsvärde och sysselsättningseffekter.
”Omvälvningen inom handeln syns till exempel på så sätt att handeln köper fler stödtjänster och digitala tjänster än tidigare och förstärker således tillväxten för dessa branscher. Ju mångsidigare näringsstrukturen är även regionalt, desto starkare stöder de olika branscherna varandra och det välbefinnande som de skapar tillsammans”, förklarar Jaana Kurjenoja, chefsekonom för Finsk Handel.
”Finlands övergång från ett industriland till ett modernt tjänstesamhälle har startat långsammare än i många andra västländer. Man kan bromsa eller till och med stoppa utvecklingen, men en sådan politik kommer inte att skapa tillväxt, ens lokalt, på lång sikt,”, betonar Kurjenoja.
I diagrammen enligt landskap och ekonomisk region som sammanställts av Finsk Handel framgår handelns andel av bruttoförädlingsvärdet, sysselsättningen och investeringarna i olika regioner. I sammandragen presenteras enbart handelns direkta effekter, det vill säga att de indirekta effekterna för andra branscher räknas inte in.
Handeln står kommuninvånarna nära i vardagen
Handeln står finländarna nära i deras vardag: den erbjuder tjänster, arbete och välbefinnande i alla kommuner. Detaljhandelns landsomfattande butiksnät och nätbutiker erbjuder tjänster och detta gör för sin del att det är möjligt att bo såväl i glesbygd som i städer.
”Utöver livsmedel erbjuder flera dagligvarubutiker även andra nödvändiga tjänster, såsom post- och paketutdelning och läkemedel”, konstaterar Mari Kiviniemi, vd för Finsk Handel.
Den tekniska partihandeln i sin tur håller byggandets och industrins hjul igång. Handeln spelar också en central roll i att säkerställa försörjningsberedskapen såväl för distribution av mat som för komponent- och materialleveranser inom industrin.
Handelns målsättning är att bli koldioxidneutral senast 2035. Branschen kan för sin egen del påskynda genomförandet av regionala klimatmål både genom sitt eget arbete för koldioxidsnålhet och genom att möjliggöra koldioxidsnåla val och klimatvänliga tekniker för sina kunder.
”Dessutom erbjuder handeln en säker insamlings- och återvinningstjänst för avfall, såsom förpackningar, elektroniska anordningar samt ackumulatorer och batterier, runtom i Finland”, påminner Kiviniemi.
Med vilka medel kan en kommunal beslutsfattare främja den regionala livskraften?
Finsk Handel uppmuntrar kommunala beslutsfattare till dialog med representanter för lokala handelsföretag och att vid beslutsfattandet också iaktta handelns synpunkter och behov.
Till följd av coronapandemin har många företagare i stadscentra svårigheter och de måste söka kostnadsbesparingar bland annat genom att minska lokalkostnaderna samt noggrant tänka på vilka slags lokaler som behövs och vilket lokalläge som är lämpligt för företagets affärsverksamhet.
”Livskraften i kommun- och stadscentra stöds bland annat av god tillgänglighet för alla slags fordon. Utöver detta behövs också tillräckliga och rimligt prissatta parkeringsmöjligheter”, påminner Veljekset Halonen Oy:s verkställande direktör Pekka Halonen.
Kommunerna bör fatta sådana planläggningsbeslut som möjliggör investeringar och lyssna på företagen i fråga om deras behov och synpunkter. Med hjälp av planläggningen kan man avsevärt bidra såväl till en trivsam och naturvänlig boendemiljö som till en förutsägbar och positiv verksamhetsmiljö för näringslivet.
”Planläggningen i kommunerna får inte utgöra en flaskhals för tillväxten, utan den måste bli mer snabb och flexibel. Det är viktigt att handelns tjänster utvecklas med hänsyn till behoven i den förändrande verksamhetsmiljön”, konstaterar Kesko Abp:s regionchef Jari Alanen.
Kommunerna, städerna och bolagen som ägs av dessa utgör en stor kundgrupp för handeln. Städernas och kommunernas offentliga upphandlingar har en stor betydelse för handeln och även allmänt för den lokala livskraften. Det ska göras möjligt för företag i alla storlekar att delta i anbudsförfaranden. Med hjälp av kriterierna för offentliga upphandlingar kan man också påskynda uppnåendet av koldioxidneutralitetsmål.
”Kommunerna och städerna ska absolut fundera på att förbinda sig till Utsläppsfria byggarbetsplatser – Green deal-avtalet för hållbara upphandlingar”, säger direktör Mika Eskola från Ramirent Finland Oy.
En kontinuerlig utveckling av kompetens är viktig för utvecklingen av den lokala dragningskraften på alla utbildningsstadier. Speciellt inom andra stadiets utbildningar behövs satsningar på systematiskt samarbete mellan läroanstalter och företag, där arbetslivet införs kraftigt till läroanstalternas verksamhet. På så sätt kan en nyexaminerad ung person anpassa sig till arbetslivet bättre än förr.
”Man måste satsa på utbildning och företagssamarbete. Genom högklassigt företagssamarbete skapar man framgång för regionerna”, påminner utvecklingschef Minnastina Miettinen från SOK.
Se även:
Handelns budskap till kommunala beslutsfattare – Finsk Handels webbplats för kommunalvalet >>
Finsk Handels webbinarium om kommunalvalet 4.5.2021 kl. 10.00–11.15
På webbinariet om kommunalvalet som riktas till medierna, kandidaterna och medlemsföretagen publicerar vi uppgifterna om handelns betydelse i regionerna enligt landskap och ekonomisk region samt intervjuar sakkunniga från handelsföretag om viktiga synpunkter för att öka den lokala livskraften.
Mer information:
Mari Kiviniemi, verkställande direktör, Finsk Handel, tfn 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Jaana Kurjenoja, chefsekonom, Finsk Handel, tfn 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Jari Alanen, regionchef, Kesko Abp, tfn 050 620 26, jari.alanen(at)kesko.fi
Mika Eskola, direktör, Ramirent Finland Oy, ordförande för byggmaskinssektionen vid Tekniska Handelsförbundet, tfn 040 822 2945, mika.eskola(at)ramirent.fi
Pekka Halonen, verkställande direktör, Veljekset Halonen Oy, tfn 050 557 5750, pekka.halonen(at)halonen.fi
Minnastina Miettinen, utvecklingschef, SOK, ordförande för utbildningsutskottet vid Finsk Handel, 050 388 3063, minnastina.miettinen(at)sok.fi