En omfattande utredning från servicebranscherna: Rekrytering är svårt för hälften av företagen, andelen utländsk arbetskraft ökar i vart tredje företag
Vartannat företag inom servicebranschen i Finland har svårt att rekrytera kunnig arbetskraft, framgår det av Arbetsgivarna för servicebranscherna Paltas, Finsk Handels, Turism- och restaurangförbundet MaRas och Finanssialas gemensamma barometer om arbetskraft inom servicebranscherna. De branscher som förbunden representerar sysselsätter totalt cirka 1,3 miljoner finländare, vilket är cirka två tredjedelar av hela den privata sektorn.
Rekryteringssvårigheter är ett vanligt problem i växande företag. Nästan två av tre växande företag rapporterade om rekryteringssvårigheter. Under de kommande 2–3 åren kommer personalantalet att öka i drygt 40 procent av serviceföretagen. Chefer från 1 120 serviceföretag svarade på barometern om arbetskraft som genomfördes av Innolink.
De största orsakerna till rekryteringssvårigheter i serviceföretag är att det helt enkelt inte finns arbetssökande (53 %) och att de arbetssökandes kompetens inte motsvarar behoven (48 %). Det är svårast att hitta kunnig arbetskraft till hotell- och restaurangverksamhet, olika slags expertuppgifter i fackliga, vetenskapliga och tekniska tjänster, uppgifter inom förvaltnings- och stödtjänster samt detaljhandel.
Andelen utländsk arbetskraft i växande företag ökar med en femtedel före år 2025
Enligt de förbund som lät genomföra barometern kan den ökande bristen på arbetskraft inte lösas utan arbetskraftsinvandring eftersom befolkningen i Finland åldras i oroväckande takt. Utan arbetskraftsinvandring är det inte möjligt att upprätthålla det nuvarande välfärdssamhället och den nuvarande servicenivån. Enligt arbets- och näringsministeriets uppskattning behövs 100 000 nya yrkeskunniga från utlandet i Finland före år 2030.
Över en tredjedel av de företag som svarade på barometern om arbetskraft inom servicebranschen meddelar att andelen utländsk arbetskraft kommer att öka under de närmaste två till tre åren. Tillväxten förutspås bli kraftig, då andelen utländska arbetstagare uppskattas öka med cirka en femtedel i de företag som rapporterar om att personalantalet ökar.
För närvarande har en tredjedel av företagen inom servicebranscherna utländska arbetstagare. Sammanlagt utgör utländsk arbetskraft fem procent av personalen i de företag som svarade, och i de företag som förutspår att personalantalet kommer att växa är andelen sju procent. Dessutom arbetar betydligt fler utrikes födda arbetstagare med finskt medborgarskap inom branscherna.
Barometern om arbetskraft inom servicebranscherna genomfördes av Innolink, och på den svarade chefer från 1 120 företag inom de privata servicebranscherna och handeln. Materialet samlades in i form av en e-postenkät och telefonintervjuer i februari–april 2022.
Servicebranschernas lösningsförslag för hur sysselsättningsgraden kan höjas
Privata tjänster och handel är de största sysselsättarna i Finland. De sysselsätter sammanlagt 1,3 miljoner människor i Finland, och där uppstår även de flesta nya arbetsplatserna. För tillfället finns 72 procent av de lediga arbetsplatserna inom privata sektorn i dessa branscher.
Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta, Finsk Handel, Turism- och restaurangtjänsterna MaRa och Finanssiala föreslår följande åtgärder för att lösa bristen på arbetskraft inom servicebranscherna:
- Vi gör det lönsammare att arbeta och enklare att sysselsätta
- Vi gör utkomstskyddet för arbetslösa mer uppmuntrande genom att gradera stödnivån på basis av arbetslöshetens varaktighet och förkorta stödets maximala längd. Vi förkortar skyddet för yrkesskicklighet från det nuvarande tre månaderna, eftersom allt arbete ger värdefull erfarenhet och ju kortare arbetslöshetsperioden blir, desto bättre möjligheter man har att få sysselsättning i fortsättningen. Vi sänker kostnaderna för sysselsättning genom att främja lokalavtal, sänka bikostnaderna för lönen och lätta på företagens förvaltning genom att rationalisera myndigheternas skyldigheter och tillsyn samt göra tillståndsbehandlingen smidigare.
- Vi tar hänsyn till framtida kompetensbehov på alla utbildningsnivåer
- Vi planerar undervisningsinnehåll på skolor så att kommunikationsfärdigheter och sociala färdigheter betonas mer än nu. Man måste erbjuda studiehelheter som fokuserar på försäljningsfärdigheter och kundförståelse på alla utbildningsnivåer, även vid universitet. Vi inriktar yrkesutbildningens resurser på arbetslivslärare som stöder praktik och läroavtalsutbildning på små och medelstora företag.
- Vi sätter fart på arbetskraftsinvandringen och sysselsättningen av dem som redan befinner sig i landet
- Vi erbjuder stöd för arbetsgivare i internationell rekrytering enligt principen med ett serviceställe. Vi gör arbets- och näringsministeriet ansvarigt för att kartlägga asylsökandes kompetens och arbetsmöjligheter. Vi avstår från tillgångsprövning. Dessutom bör staten göra allt den kan för att de utlänningar som redan är i Finland ska stanna. Vi ökar invandrarnas språkutbildning i finska och svenska samt engelskspråkig utbildning speciellt i examensutbildningar inom de branscher som sysselsätter flest människor.
- Vi skapar smidiga förutsättningar för kontinuerligt lärande
- Utöver lärande i arbetet säkerställer vi arbetslivsorienterade och lättillgängliga offentliga tjänster för kontinuerligt lärande. Vi skapar finansieringsmodeller som uppmuntrar högskolor och yrkesutbildningsanstalter att erbjuda tjänster för kontinuerligt lärande i tätt samarbete med företag och arbetslivet.Vi stöder kontinuerligt lärande på en offentlig digital tjänsteplattform som samlar varje arbetssökandes arbetserfarenhet, utbildning och kompetens samt erbjuder möjligheter till kompletterande utbildning och lediga arbetsplatser.
Verkställande direktör Tuomas Aarto, Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta, tfn +358 40 152 0073, tuomas.aarto@palta.fi
Verkställande direktör Mari Kiviniemi, Finsk Handel, tfn +358 50 511 3189, mari.kiviniemi@kauppa.fi.
Verkställande direktör Timo Lappi, Turism- och restaurangförbundet MaRa +358 40 734 5549, timo.lappi@mara.fi
Verkställande direktör Piia-Noora Kauppi, Finanssiala ry, tfn +358 20 793 4210, piia-noora.kauppi@finanssiala.fi
Mer information om enkätundersökningen:
Verkställande direktör Pekka Vuorela, Innolink, +358 50 571 8804, pekka.vuorela@innolink.fi