Finsk Handel och Företagarna i Finland: Livskraftsarbete i stadscentrum som en prioritet för stadsfullmäktige
Det är nödvändigt att satsa på livskraften i stadscentrum i hela landet, och främjandet av livskraften i stadscentrum måste prioriteras i det arbete som de nya stadsfullmäktige gör, kräver Finsk Handel och Företagarna i Finland. Coronapandemin har tystat stadscentrumen och berövat viktiga kundflöden från specialiserade butiker. Det finns också en långsiktig trend bakom denna utveckling, som förstärks av den ökade näthandeln och den ökande trenden att arbeta på distans.
Åtgärder för att bekämpa pandemin har riktats mot de specialiserade butikerna som är verksamma i stadscentrum, när till exempel rekommendationen om distansarbete, restriktioner för sammanträde och begränsningar av gränstrafik som påverkar utländsk turism har minskat rörligheten i stadscentrum. Dessutom påverkar den växande konsumtionen i nätet särskilt handelsbranschens fysiska butiker, som är i en intensiv internationell konkurrensläge. Centrumens betydelse som viktiga handelsplatser håller dock inte på att försvinna.
”Det finns fortfarande en stark efterfrågan på sociala möten och individuella tjänster. Stadscentrum spelar en viktig roll för att möjliggöra dessa möten och upplevelser. Stadscentrumen har mycket outnyttjad potential, både socialt och kommersiellt”, säger Minna Kokka, verkställande direktör för Suomalainen Kirjakauppa.
Städerna spelar en viktig roll för att öka livskraften i stadscentrumen.
”Kommunfullmäktige som valts på våren måste stoppa tystnaden i stadscentrumen som redan har börjat före pandemin. I städernas behörighet finns det många olika sätt att påverka livskraften, säger Janne Ylinen, verkställande direktör för HalpaHalli i Karleby.
Centrumens livskraft och attraktionskraft bygger på ett brett utbud av tjänster, en bekväm och trygg miljö för shopping och rörlighet samt god tillgänglighet med kollektivtrafik, cykel och personbil. Tillräckliga parkeringsmöjligheter som är rimliga i pris är också av avgörande betydelse för företagare i stadscentrum. Dessa faktorer måste beaktas i hela Finlands stadsplanering.
Utveckling av centrum kräver mod, även för att genomföra olika experiment. Städernas roll måste i princip vara möjliggörande, oavsett om det gäller evenemang eller andra förslag av näringslivet.
Det är viktigt att politiska beslutsfattare och tjänstemän i städerna regelbundet träffar lokala företagare och lyssnar på deras idéer och behov. Städernas stöd för föreningarnas verksamhet och för marknadsföringsarbetet i centrum bör säkerställas.
Mer information:
Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör, Finsk Handel, tfn 050 350 7564, simo.hiilamo@kauppa.fi
Tiina Toivonen, chef för lagstiftningsfrågor, Företagarna i Finland, tfn 041 528 5679, tiina.toivonen@yrittajat.fi
Minna Kokka, ordförande för Finsk Handels utskott för special- och bruksvaruhandel, verkställande direktör för Suomalainen Kirjakauppa, tfn 040 145 4111, minna.kokka@suomalainen.com
Janne Ylinen, ordförande för Företagarna i Finlands utskott för handel och tjänster, verkställande direktör för HalpaHalli i Karleby, tfn 020 718 2229, janne.ylinen@halpahalli.fi