Inhemsk fackhandel i utmanande konjunkturläge söker tillväxt och effektivitet genom digitalisering
Den inhemska fackhandeln lever i utmanande tider. De finländska konsumenternas förtroende för ekonomin är lågt och köpkraften strukturellt svag. Konkurrensen inom den internationella näthandeln har också blivit hårdare. För den finska fackhandeln bör man särskilt satsa på FoUI-verksamheten och påskynda införandet av innovationer, vilket skulle stödja företagens tillväxt och konkurrenskraft.
Affärsmodellerna inom handeln genomgår just nu en kraftig omvälvning. I den utmanande situationen skulle den finska fackhandeln kunna få hjälp av FoUI-finansiering och -tjänster riktade till projekt som ökar produktiviteten och digitaliseringen av handeln och tjänsterna.
”I Finland kan man producera innovationer, men de kan inte implementeras tillräckligt i företagen. Servicebranscherna i Finland har investerat i att bygga lokaler, men inte i att utnyttja till exempel programvaror och data, som i grannlandet Sverige. Detta bör också beaktas bättre i den nationella FoUI-politiken”, säger Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör för Finsk Handel.
Det är viktigt att se till att små och medelstora företag har tillräcklig kompetens och tillräckliga resurser för att kunna tillämpa innovationer i praktiken. Business Finland, som delar ut stödfinansiering till små och medelstora företag, bör i sina program beakta tjänster och konsumentverksamhet som gynnar företag inom handeln.
Digitala servicesedlar skulle vara ett effektivt incitament för små och medelstora företag för att införa innovationer.
”Den digitala servicesedeln skulle riktas till företag, och företagen kunde själva bestämma om nyttiga användningsändamål. Servicesedeln skulle sänka tröskeln för företagen att satsa på den digitala utveckling som de behöver”, förklarar Hiilamo.
Företagens kollegiala lärande och samarbete bör också stärkas med högskolor.
Det sociala företaget Digital Commerce Finland Oy (DCF), som grundades för knappt ett år sedan, har visat sig vara en livsviktig gemenskap för att påskynda den digitala handeln och tillväxten för såväl finska fackaffärer som andra intresserade av näthandel. Runt om i landet finns det för närvarande 27 aktiva klubbar för kollegial sparring, med totalt över 200 nätbutiker.
”Digital Commerce Finland är en viktig ny gemenskap för företag när det gäller nätverkande och kollegial sparring för digital kompetens. En sådan gemenskap borde också få stöd för sin verksamhet, betonar Hiilamo.
Finsk fackhandel kan konkurrera med kinesiska jättar med hjälp av hållbarhet
Den internationella konkurrensen är hård genom näthandeln, och särskilt de kinesiska plattformsjättarna med låga priser, det vill säga Temu och Shein, rusar in på den inhemska fackhandelsmarknaden.
De kinesiska jättarna har redan förändrat affärslogiken för näthandeln med bland annat lösningar som baserar sig på artificiell intelligens, men får konkurrensfördelar genom att till exempel undvika konsumentskydds-, produktsäkerhets- och miljöskyldigheter.
”Trots att det finns många tvivelaktiga egenskaper i Temus och Sheins verksamhet, kan den finska fackhandeln också lära sig av dem. Temu och Shein har haft kunnande att använda tekniska innovationer, såsom applikationer som utnyttjar artificiell intelligens, automatiska och förutsägbara beställningssystem samt spelifiering”, säger Ulla Pöllänen, vd för Erikoiskaupan liitto ETU ry.
EU:s krav på hållbarhetsrapportering som riktas till företag kommer inom en snar framtid även att påverka små och medelstora företag, fastän de flesta inte omfattas av lagstiftningen.
”Hållbarhet är en konkurrensfördel för den finska fackhandeln jämfört med till exempel kinesiska lågprisnätbutiker. Det kommer även handelsföretagen att kunna verifiera i framtiden”, påpekar Pöllänen.
Mer information:
Simo Hiilamo, intressebevakningsdirektör, Finsk Handel, tfn 050 350 7564, simo.hiilamo(at)kauppa.fi
Ulla Pöllänen, verkställande direktör, Erikoiskaupan liitto ETU ry, tfn 050 3001 660, ulla.pollanen(at)etu.fi