Uusi moottoripyörä- ja venevero ei toisi odotettuja verotuottoja
Kaavailtu lisävero uhkaa hyydyttää moottoripyörien ja veneiden kaupan. Näin ollen myöskään valtion odottamaan verotuottoon ei ylletä. Kaupan liiton mukaan moottoripyörien ja veneiden verotuksessa tulisikin siirtyä hankinnan verottamisesta käytön verotukseen. Ylimääräisen veron sijaan olisi järkevää myös odottaa liikenteen kokonaisuudistuksen valmistumista. Uudistuksessa koko autoilun verotusta punnitaan joka tapauksessa.
Kauppa tyrmää hallituksen suunnitelmat lisäverot moottoripyörille ja veneille. Veneille on kaavailtu tehon tai pituuden perusteella määräytyvät 100–300 euron vero. Moottoripyörille taas on tulossa 150 euron vuotuinen lisävero nykyisen uuden moottoripyörän oston yhteydessä maksettavan autoveron lisäksi.
Valtio odottaa uusista veroista täytettä valtion kassaan. Esimerkiksi moottoripyöräveron odotetaan kerryttävän 25 miljoonan euron verotuotot, mutta moottoripyöräkauppiaat pitävät tavoitetta epärealistisena, sillä moottoripyöräilyn kallistumisen odotetaan hyydyttävän kaupan.
”Kun viime vuonna myytiin noin 3 000 uutta moottoripyörää, tänä vuonna myyntiin tulee moottoripyörien maahantuojien mukaan vain 2 300 uutta moottoripyörää. Se tarkoittaa noin 1,5 miljoonaa euroa pienempää autoverokertymää”, Kaupan liiton asiantuntija Hannu Kyyhkynen kertoo.
Lisävero saattaa vähentää jatkossa moottoripyöräilyn suosiota ylipäätään, jolloin vaikutukset alaan ja verokertymään olisivat vielä laajemmat. Kaupankäynnin supistuminen heijastuisi näin myös esimerkiksi alan huoltopalveluihin ja varaosa-, varustekauppaan sekä lopulta yritysten ja työllisten määrään.
Moottoripyöriä myyvät liikkeet ovat Suomessa pääasiallisesti pienyrityksiä. Uusien moottoripyörien myynnin lasku näkyisi näiden yritysten myynnissä ja aiheuttaisi mahdollisesti alan konkursseja ja lisäisi työttömyyttä.
Kaupan liiton mielestä järkevintä olisi siirtää verotuksen painopistettä hankinnasta ja omistamisesta käytön verotukseen. Moottoripyörien kohdalla tämä tarkoittaisi autoveron poistoa ja verottamista esimerkiksi moottoripyörien hiilidioksidipäästöjen mukaan.
”Hallitukselta olisi järkevää nyt vetäytyä hankkeesta ja odottaa, että auki olevan liikenneverkko- ja autoverotusuudistuksen vaikutukset ovat tiedossa”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.