kuluttaja

Viherpesua pitää estää, mutta mikä on liian yksityiskohtaisen sääntelyn lisäarvo?

Melkein kaikkea myyjän ja ostajan välistä vuorovaikutusta voidaan pitää jollakin tavalla kuluttajan valintojen ohjaamisena. Markkinointi on selkeä esimerkki kuluttajan ohjailusta, mutta siihen voidaan pyrkiä yhtä lailla, esimerkiksi verkkorajapintojen suunnittelulla ja kuluttajien profiloinnilla. Myyjä ei saa johtaa kuluttajaa harhaan kulutuspäätösten tekemisessä, mutta liian yksityiskohtaiset rajoitukset voivat toimia tarkoitustaan vastaan. 

Kuluttajaluottojen sääntely muuttuu puolen vuoden kuluttua 

Eduskunta on saanut käsiteltyä kuluttajaluottojen sääntelyä päivittävän lakipaketin. Uudistuksen tavoitteena on ennen kaikkea ylivelkaantumisen ehkäisy, mutta myös esimerkiksi väärinkäytösten vähentämiseen on kiinnitetty huomiota. Suurimmat muutokset kohdistuvat kuluttajaluottojen markkinointiin, maksutapojen esittämiseen verkkokaupassa sekä asiakkaan tunnistamiseen, kun tälle myönnetään maksunlykkäystä. Kuluttajaluottojen korkokatto laskee nykyisestä 20 prosentista 15 prosenttiin lisättynä viitekorolla. 

Kohti vastuullisia markkinapaikkoja ja reilua kilpailua

Ilari Kallio
Verkon markkinapaikat tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden päästä käsiksi lähes loputtomaan tuotevalikoimaan muutamalla klikkauksella, myyjille valtavasti potentiaalisia uusia asiakkaita. Aina kaikki ei mene putkeen. Silloin kuluttaja tai myyjä voi joutua hakemaan vastausta ongelmiinsa laista eikä välttämättä ole selvää, kuka vastaa mistäkin. Päättäjät yrittävät nyt muuttaa tilannetta monin keinoin.

Kaupan liitto mukana luonnon monimuotoisuutta edistävässä Biodiversiteetti-hankkeessa: "Aihe koetaan tärkeäksi kaupan alan yrityksissä"

Kaupan liitto on mukana Turun yliopiston johtamassa Biodiversiteetti-hankkeessa, jossa tarkastellaan luonnon monimuotoisuutta eri tekijöiden, kuten kulutuksen, liiketoiminnan ja koko yhteiskunnan kannalta. Hankkeen tavoitteena pysäyttää luonnon köyhtymistä ja elvyttää sen monimuotoisuutta.

Laadun merkitys kasvamassa – korona muokkaa kuluttajan ostopolkua, mutta kuinka pitkäksi aikaa?

Verkkokauppojen jatkuva aukiolo on noussut yleisimmäksi syyksi digiostamiselle. Tämä on tärkeä huomio, kun mietitään kotimaisten verkkokauppojen kansainvälistä kilpailukykyä. Premium-tuotteiden merkitys on koronavuoden aikana kasvanut useissa tuoteryhmissä, kuten ulkoilussa ja urheilussa. Tulos on tärkeä myös alkavan joulukaupan kannalta, sillä aikaisempaa useampi kuluttaja voi nyt olla valmis panostamaan laatuun halvan hinnan sijasta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi