koronavirus

Muotikauppa koronan jälkeen – Miten ala toipuu koronan iskusta?

Viime vuonna kotitalouksien vaate- ja kenkäostokset kutistuivat 24 prosenttia, ja joka kymmenes alan erikoiskauppa lopetti toimintansa. Kaupan liiton ennusteen mukaan vaatetuksen kuluttajamarkkinat eivät lähivuosina palaa pandemiaa edeltävälle tasolle. Suurimmiksi ongelmiksi muotikaupan tulevaisuudelle Suomessa yritykset näkevät korkean kustannustason, heikon ostovoiman, ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset sekä sen, ettei alan digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi. Ennen pandemiaa puolella muotikaupoista ei ollut verkkokauppaa, ja edelleenkään runsas viidennes ei sellaista edes suunnittele.

Lausunto yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annetun lain muuttamisesta (neljäs hakukierros)

Kaupan liitto pitää lakiluonnoksessa esitettyä 30 prosentin liikevaihtorajaa tuen saannille liian korkeana. Monien kaupan alan yritysten liikevaihto on viranomaisten koronatoimien, ja niistä aiheutuneiden kulutustottumusten muutoksen seurauksena supistunut 20–30 prosenttia. Voimakas liikevaihdon alenema on pandemian jatkuessa pitkittynyt ja kestänyt joidenkin yritysten osalta jo yli vuoden. Kaupan alalla liikevaihdon lasku 20–30 prosenttia on määrältään niin suuri, ettei … Lue lisää

Tarvitsemme muutosta niukkaan kustannustukilinjaan ja parempaa ennakoitavuutta kesän matkailukauteen

Suomen hallitus valmistelee yritysten kustannustuen neljättä hakukierrosta, joka on koronapandemian ja siihen liittyvien rajoitustoimien pitkittyessä erittäin tarpeellinen myös kaupan yrityksille. Kaupan liitto pitää esitettyjä tuen kriteereitä liian tiukkoina, sillä ne jättävät edelleen suuren osan kaupan yrityksistä tuen ulkopuolelle. Matkailun ja kesän juhlakauden jähmeä avaaminen lisää yrittäjien taloudellisia haasteita, joten tukikriteerien tarkastelu on tarpeen.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi