vastuullisuus

Kauppa etsii uutta suuntaa

Lasse Mitronen
Kaupan alan kansainvälinen väki kokoontui Yhdysvaltojen kaupan alan järjestön NRF:n suurtapahtumaan New Yorkissa 14.−17.1.2023. Mukana oli 36 000 osallistujaa ja tarjolla yli 100 alustusta ja noin 950 eri messuosastoa. Puhetta ja teknologiaa oli Javits-messukeskus tulvillaan. Verkot olivat vesillä, mutta mitä haaviin lopulta jäi?

Lausunto luonnoksista kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) voimaansaattamisen edellyttämiksi säännöksiksi

Kaupan liitto katsoo, että yritysten yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta on perusteltua taata samat raportointivaatimukset ja -mahdollisuudet paitsi yksittäisille yrityksille, myös niiden muodostamille kiinteille yhteenliittymille yritysmuodosta riippumatta. Erityisen tärkeänä pidämme, että myös … Lue lisää

Tutkimus: Suomalaiset pitävät päivittäistavarakauppaa vastuullisimpana toimialana

Suomalaiset ovat jälleen arvioineet päivittäistavarakaupan parhaiten yhteiskuntavastuuta kantavaksi toimialaksi. Päivittäistavarakaupan kärkisija on säilynyt jo 11 vuoden ajan. Eniten koheni arvio alan verojen maksusta oikeudenmukaisesti kotimaahan. Ympäristö- ja ilmastovastuun sekä tuotteiden ja palveluiden laadun osalta sijoitus nousi yhdellä sijalla.

Kirjauksia kestävästä kaupasta

Pia Pere-Vanhanen
Tehdäänkö teillä vastuullisuustyötä pienen porukan ponnistuksena vai koko talon voimin ja yhdessä sidosryhmien kanssa? Saako asiakkaanne sopivasti ja oikea-aikaisesti vastuullisuustietoa ostopolun eri vaiheissa? Regulaatiotsunami on liikkeellä, miten olette varautuneet? Kestävän kehityksen moniulotteiset näkökulmat ja kiperätkin kysymykset olivat agendalla Kaupan liiton ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Kestävä kauppa -tapahtumassa 21. syyskuuta.  

Synsam kierrättää vanhat silmälasit uusiksi kehyksiksi

Synsamin myymälöihin on jo usean vuoden ajan voinut viedä vanhoja, jo parhaat päivänsä nähneitä silmälaseja, joiden materiaalit kierrätetään uusien silmälasien kehyksiksi. Viime vuonna Synsam avasi Suomeen ensimmäisen Recycling Outlet -kierrätyskehyskaupan. "Kuluttajat ovat olleet konseptista erittäin kiinnostuneita", Synsamin brand manager Sami Verno kehuu.

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi