vastuullisuus

Vaatteiden ja jalkineiden lahjoitusten verovapaus edistäisi kaupan alan kiertotaloutta

Kaupan yritykset joutuvat maksamaan arvonlisäveroa vaatteita ja jalkineita lahjoittaessaan, mikä tekee lahjoittamisesta hankalaa ja kallista. Kaupalle epäkurantin varaston lahjoittaminen tarvitseville on niin ympäristön kuin sosiaalisenkin vastuun näkökulmasta kuitenkin paras vaihtoehto silloin, kun yritys syystä tai toisesta haluaa luopua hyväkuntoisista tuotteista. Lahjoittamisen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista, eikä sitä pitäisi lainsäädännöllä hankaloittaa.

FIBS ja Kaupan liitto vauhdittavat yritysvastuuta uudenlaisella toimialayhteistyöllä

Yritysvastuuverkosto FIBS ja Kaupan liitto käynnistävät uudenlaisen toimialayhteistyön. Yhteisenä tavoitteena on vauhdittaa yritysvastuuta ja kestävää liiketoimintaa kaupan alalla. FIBSille toimialayhteistyön malli on ensimmäinen, ja se juhlistaa osaltaan verkoston 20-vuotisjuhlavuotta. Kaupan liiton jäsenyrityksille kumppanuus avaa uusia väyliä yritysvastuutietoon ja yhdessä oppimiseen.

Muotikaupan menestys piilee elämyksissä

Muotikaupan yhteisö Fashion Finlandin uusi tapahtuma saattaa toimialan tekijöitä yhteen ja kääntää katseet muotikaupan onnistujiin. Helmikuun lopulla järjestettävässä gaalassa julkistetaan mm. Suomen paras muotikauppa. Kuluttajien toiveet elämyksellisyydestä ja vastuullisuudesta on selvästi kuultu menestyjien pöydissä – ne nousevat esiin kaikissa palkintokategorioissa ja yhä useammin myös kietoutuvat yhteen.

Kaupan vähähiilisyystiekartta rakentuu yhteistyöllä

Työ- ja elinkeinoministeriö kokosi vähähiilisyystiekarttojen laatijat, vaikuttajat ja sidosryhmät tilannekatsaukseen Musiikkitaloon. Kauppa on mukana Suomen hallitusohjelmaan kirjatussa tavoitteessa hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035. Toimialan vähähiilisyystiekarttatyö on parhaillaan käynnissä. Työssä huomioidaan niin päivittäistavarakaupan, erikois- ja teknisen kaupan näkökulmat kuin verkkokaupan kasvava vaikutus.

Case #kauppa: H&M:n Tukholman-lippulaivamyymälän uudet palvelut kannustavat vastuullisempaan muodin kulutukseen

H&M:n Sergelin torin -myymälä Tukholmassa uudistui viime vuoden lopulla. Lippulaivamyymälässä on panostettu asiakaskokemukseen monin täysin uudenlaisin tavoin. Keskiöön on entistä selvemmin nostettu se, mitä asiakkaat arvostavat; uudistuksilla vastataan myös asiakkaiden kasvaviin toiveisiin vastuullisesta muodin kulutuksesta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi