vastuullisuus

Synsam kierrättää vanhat silmälasit uusiksi kehyksiksi

Synsamin myymälöihin on jo usean vuoden ajan voinut viedä vanhoja, jo parhaat päivänsä nähneitä silmälaseja, joiden materiaalit kierrätetään uusien silmälasien kehyksiksi. Viime vuonna Synsam avasi Suomeen ensimmäisen Recycling Outlet -kierrätyskehyskaupan. "Kuluttajat ovat olleet konseptista erittäin kiinnostuneita", Synsamin brand manager Sami Verno kehuu.

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

Leipurin ja Telkon liiketoiminta Ukrainassa pysähtyi sotaan − päätös auttaa työntekijöitä oli selvä

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan mullisti viime keväänä ukrainalaisten arjen, kun monet joutuivat jättämään kotinsa, työnsä ja tutun elämänpiirinsä. Kansainväliseen Aspo-konserniin kuuluvilla Leipurin- ja Telko-yrityksillä oli vielä helmikuussa liiketoimintaa Ukrainassa, mutta sodan alettua toiminta pysähtyi kuin seinään. Molemmille yrityksille oli selvää, että kotiseudultaan pakenevia ukrainalaistyöntekijöitä ryhdytään auttamaan.

Kaupan liitto alkaa koota toimialan vastuullisuustietoa – päämääränä kestävästi kilpailukykyinen kauppa

Kaupan liitto alkaa koota alan vastuullisuustietoa entistä johdonmukaisemmin. Liitossa on luotu kaupan vastuullisuuden tavoitekuva ja määritetty ensisijaiset indikaattorit toimialan vastuullisuuden todentamiseen yhteistyössä yritysten ja alan asiantuntijoiden kanssa. Yhteisenä päämääränä on kestävästi kilpailukykyinen kauppa.

Oulussa Ritaharjun S-marketista korttelikaupalla päästötöntä lämpöä hyödyksi

Oulun Ritaharjuun valmistui keväällä uusi S-market, jossa ilmastohaasteeseen tartuttiin kunnianhimoisesti. Osuuskauppa Arinan, Oulun Energian ja kiinteistöteknisiä palveluita tarjoavan Caverionin yhteistyössä kehittämässä innovaatiossa kaupan hukkalämpö hyödynnetään kaukolämpöverkkoon. Miten kaikki käytännössä toimii?

Kestävän kehityksen toimikunnan strategia vuosille 2022–2030 on julkaistu – keskiössä luonnon kantokyvyn turvaava, hyvinvoiva ja globaalisti vastuullinen Suomi

Kestävän kehityksen toimikunnan strategian vuosille 2022–2030 julkaisutilaisuus järjestettiin 25.4.2022 Tiedekulmassa sekä verkkolähetyksenä. Tavoittelemisen arvoinen tulevaisuus -otsikolla kulkeneen tapahtuman ohjelma koostui strategian esittelystä, kommenttipuheenvuoroista sekä paneelista, jossa kaupan alan näkemyksiä avasi Kaupan liiton johtava asiantuntija Marja Ola.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi