erikoiskauppa

Kaupan vuosi

Mari Kiviniemi
Päättyvä vuosi on tarjonnut kaupalle sekä synkkiä että valoisia tunnelmia. Covid-19 on kohdellut kaupan toimialoja ja yrityksiä hyvin eri tavoin, ja kuukausittaiset vaihtelut myynnissä ovat olleet poikkeuksellisen isoja. Kaikilla ei ole mennyt hyvin, mutta useat kaupan yritykset päätyvät ennätystuloksiin.

Muovinkierrätys lisääntyy rakentamisessa – kauppa mukana tuoreessa Green Deal -sopimuksessa

Kalvomuovien erilliskeräystä lisätään koko rakentamisen toimitusketjussa ja rakentamisessa tänään allekirjoitetulla vapaaehtoisella Rakentamisen muovit Green Deal -sopimuksella. Mukana ovat myös Kaupan liiton jäsenliitot Teknisen Kaupan liitto, Sähköteknisen Kaupan liitto ja Rakennus- ja Sisustustarvikekaupan liitto RASI, joiden tavoitteena on, että mahdollisimman moni toimialojen kaupan yritys liittyy sopimukseen ja vie tavoitetta osaltaan eteenpäin.

Erikoiskauppa kovassa koronakurimuksessa – kaupan alan kehitys ja odotukset ovat kaksijakoiset

Koronapandemia on vaikuttanut kaupan alaan hyvin kaksijakoisesti. Päivittäistavaroiden, kodintekniikan sekä rauta- ja sisustuskaupan kasvu on ollut voimakasta, mutta monet erikois- ja käyttötavarakaupan yritykset ovat vaikeuksissa. Vähittäiskaupan työllisyys on pudonnut tänä vuonna rajusti, erityisesti erikoiskaupassa. Valtiokonttorin myöntämät kustannustuet ovat tulleet tarpeeseen, mutta yritykset tarvitsevat tukea ensi vuonnakin.

Muotikaupan ahdinko jatkuu – kaupat jatkavat työtä turvallisen asioinnin varmistamiseksi

Koronapandemia on iskenyt kovaa erityisesti muoti- ja urheilukauppaan, ja kesän pienen elpymisen jälkeen myynnit ovat jälleen laskeneet erityisesti kivijalkamyymälöissä. Kaupan liitto ja alan yrittäjät toivovat, että kauppojen määrätietoinen työ koronan leviämisen ehkäisemiseksi auttaa pitämään myymälät avoinna – ja talouden ja työllisyyden rattaat pyörimässä.

Rajoitustoimien helpottuminen lisäsi kivijalkakaupan vetovoimaa

Kesäkuun alussa liikkumisrajoitteiden helpotuttua aikomukset lisätä digiostamista ovat tasaantuneet. Varsinkin lapsiperheet lisäsivät kevään aikana käyttö- ja erikoiskaupan digiostoja, mutta heilläkään aikomukset lisätä verkko-ostamista eivät ole enää voimistuneet. Liikkumisen vapautuminen näkyy varsinkin yli 65-vuotiaiden asiointikäynneissä ruokakaupoissa. Osa voimakkaasti kasvaneen ruoan verkkokaupan asiakkaista onkin jo lisännyt käyntejään fyysisissä myymälöissä.

Hallituksen päätökset pettymys kaupalle – kipeästi kaivattu suora tuki ei edelleenkään listalla

Hallituksen tämänpäiväiset päätökset yritysrahoituksen lisäämisestä olivat sinänsä tervetulleita, mutta niiden kokoluokka ja koostumus olivat pettymys kaupalle. Mukana ei ollut erityisesti erikois- ja muiden myynnin romahduksesta kärsivien kauppojen kipeästi kaipaamaa suoraa tukea. Kaupan liitto pelkääkin koronakevään tuovan konkurssiaallon eniten työllistävälle toimialalle.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi