erikoiskauppa

Miten erikoiskauppa voi menestyä?

Tommi Lehtinen
Kaupan menestystekijät, mitä ne ovat? Ihmisten johtaminen ja tulevaisuuden ennustaminen, vastasivat menestyneet Citymarket- ja Supermarket-kauppiaat 1990-luvun alkupuolella tehdyissä haastatteluissa. Paljon on vettä virrannut sen jälkeen, ja terminologiat ovat muuttuneet. Siihen aikaan ei edes ollut tulevaisuuden tutkimiseen liittyvää tieteenalaa tai tiedekuntaa – tai ei ainakaan yleisesti tiedossa.

Moni juhla-alan yrittäjä iloitsee kesästä: "Tilauskirjat täynnä"

Pitkän korona-ajan jälkeen kesän juhlakausi pyörähtää käyntiin täydellä teholla! Monissa juhla-alan yrityksissä toukokuu tarkoittaa vuoden kiireisimmän sesongin käynnistymistä. Kaupan liiton jäsenyrityksissä Ateljé Katarinassa Oulussa ja Juhla- ja Pitopalvelu Koti-Vikströmissä Salossa alkavaan kauteen valmistaudutaan iloisin ja luottavaisin mielin.

Bestseller kantaa yhteiskuntavastuuta tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja

Vaatealan yritys Bestseller tekee yhteistyötä Mercuria Kauppaoppilaitos Oy:n kanssa tarjoamalla muotialan opiskelijoille harjoittelupaikkoja myymälöissä sekä yrityksen pääkonttorilla. Yhteistyökuvio on sopinut hyvin osaksi Bestsellerin yhteiskuntavastuullista toimintaa. Opiskelijat puolestaan tuovat taloon raikasta osaamistaan. Mutta millainen on muotikaupan tulevaisuuden showroom?

Muotialan yrittäjille räätälöity neuvontapalvelu tarjoaa maksutonta tukea liiketoiminnan kehittämiseksi

Kauppa elää murroksessa, ja koronapandemia on entisestään lisännyt monen erikoiskaupan haasteita etenkin muoti- ja kenkäalalla. Kaupan liiton jäsenliitto Fashion Finland tarjoaa uudella neuvontapalvelullaan työkaluja ja tukea muotialan yrittäjille. Matalan kynnyksen maksuttomalla toiminnalla halutaan auttaa muotikauppiaita kehittämään liiketoimintaansa, aikaansaamaan kasvua ja pääsemään haastavien aikojen yli.

Joulukaupan ennakoidaan virkistyvän viime vuodesta

Joulukaupan ennakoidaan kasvavan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2020. Yli neljäsosa kaupoista ennakoi joulukaupan myös aikaistuvan muun muassa Black Fridayn yhteyteen. Joulusesongin ennakoi aikaistuvan varsinkin osa urheilu-, elektroniikka- ja muotikaupoista. Suomessa toimivalle vähittäiskaupalle joulukuu on kuitenkin edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi.

Muotikauppa koronan jälkeen – Miten ala toipuu koronan iskusta?

Viime vuonna kotitalouksien vaate- ja kenkäostokset kutistuivat 24 prosenttia, ja joka kymmenes alan erikoiskauppa lopetti toimintansa. Kaupan liiton ennusteen mukaan vaatetuksen kuluttajamarkkinat eivät lähivuosina palaa pandemiaa edeltävälle tasolle. Suurimmiksi ongelmiksi muotikaupan tulevaisuudelle Suomessa yritykset näkevät korkean kustannustason, heikon ostovoiman, ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset sekä sen, ettei alan digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi. Ennen pandemiaa puolella muotikaupoista ei ollut verkkokauppaa, ja edelleenkään runsas viidennes ei sellaista edes suunnittele.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi