erikoiskauppa

Rajoitustoimien helpottuminen lisäsi kivijalkakaupan vetovoimaa

Kesäkuun alussa liikkumisrajoitteiden helpotuttua aikomukset lisätä digiostamista ovat tasaantuneet. Varsinkin lapsiperheet lisäsivät kevään aikana käyttö- ja erikoiskaupan digiostoja, mutta heilläkään aikomukset lisätä verkko-ostamista eivät ole enää voimistuneet. Liikkumisen vapautuminen näkyy varsinkin yli 65-vuotiaiden asiointikäynneissä ruokakaupoissa. Osa voimakkaasti kasvaneen ruoan verkkokaupan asiakkaista onkin jo lisännyt käyntejään fyysisissä myymälöissä.

Hallituksen päätökset pettymys kaupalle – kipeästi kaivattu suora tuki ei edelleenkään listalla

Hallituksen tämänpäiväiset päätökset yritysrahoituksen lisäämisestä olivat sinänsä tervetulleita, mutta niiden kokoluokka ja koostumus olivat pettymys kaupalle. Mukana ei ollut erityisesti erikois- ja muiden myynnin romahduksesta kärsivien kauppojen kipeästi kaipaamaa suoraa tukea. Kaupan liitto pelkääkin koronakevään tuovan konkurssiaallon eniten työllistävälle toimialalle.

Kaupan liitto ja PAM: Erikoiskaupan tilanne romahtanut nopeasti hälyttävälle tasolle – päätöksiä suorasta tuesta yrityksille tarvitaan pian

Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM vaativat hallitukselta nopeasti tietoa siitä, millaisiin suoriin tukiin valtio on valmis erikoiskaupan konkurssiaallon välttämiseksi. Myös vuokranantajilta odotetaan laajempaa yhteiskuntavastuuta ja selkeitä tukitoimia. Monissa erikoiskaupan yrityksissä tilanne on hälyttävä: myynti on romahtanut 80–90 prosenttia vain muutaman viikon aikana.

Koronapandemia näkyy kulutusvalinnoissa maailmalla

Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.

Siirretty - Digikauppa kasvaa ja kansainvälistyy

Tämän viikon tiistain Digikauppa kasvaa ja kansainvälistyy -tilaisuus 17.3.2020 on päätetty vallitsevan tilanteen vuoksi varotoimenpiteenä siirtää. Pahoittelemme peruutuksesta johtuvaa haittaa. Ilmoitamme mahdollisimman pian teille tiedon uudesta ajankohdasta. Digikauppa kasvaa ja kansainvälistyy – pysyykö Suomi mukana? Miten digiostaminen kehittyy lähivuosina? Kiinnostaako suomalaisia verkko-ostajia vastuullisuus? Suosivatko suomalaiset Amazonia, AliExpressiä vai suomalaisia verkkokauppoja? Kansainvälistyminen on suomalaiselle kaupalle iso … Lue lisää

Rauta- ja puutarhakauppa siirtyy kohti verkkoa

Ylivoimaisesti eniten euroja verkkokaupassa kuluu muodin ja elektroniikan ostoksiin, mutta rauta- ja puutarhakaupan sekä lemmikkitarvikkeiden verkko-ostokset nielaisevat kolmanneksi eniten euroja. Statista-tilastotietopalvelun mukaan rauta- ja puutarhakaupan digitaaliset kuluttajamarkkinat kasvavat voimakkaasti vuoteen 2023 mennessä, kun digiostajien määrä lähes kaksinkertaistuu. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on suomalainen Motonet.fi.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi