erikoiskauppa

Asiakkaiden tyytyväisyys erikoiskauppaan kasvussa – parhaiten palvelu sujuu päivittäistavarakaupassa

Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.

Kaupan työllisten määrä vähenee

Vähittäiskaupan myynnin määrä* pienenee tänä vuonna noin 3,5 prosenttia, ja ensi vuonna kasvu on vain vähäistä. Myös kaupan investoinnit ovat laskussa. Vähittäiskaupan työllisten määrä vuosina 2023–2024 supistuu yhteensä lähes neljä prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Hallituksen on työvoimauudistuksissaan tärkeää huomioida myös kuluttajapalveluiden työllisyys.

Tyytyväisyys erikoiskauppaan on parantunut viime vuodesta – kotimaiset kaupat ovat kohentaneet asemiaan

Asiakastyytyväisyys on noussut viime vuodesta kaikilla tutkituilla erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla. Erityisesti kotimaiset ketjut ovat kohentaneet asemiaan niin asiakastyytyväisyydessä, palvelukokemuksessa kuin asiakkaiden kokemassa lojaliteetissakin. Vaikka asiakastyytyväisyys ei päivittäistavarakaupassa enää parantunutkaan, se on kuitenkin keskimäärin muita aloja selvästi suurempaa.

Miten erikoiskauppa voi menestyä?

Tommi Lehtinen
Kaupan menestystekijät, mitä ne ovat? Ihmisten johtaminen ja tulevaisuuden ennustaminen, vastasivat menestyneet Citymarket- ja Supermarket-kauppiaat 1990-luvun alkupuolella tehdyissä haastatteluissa. Paljon on vettä virrannut sen jälkeen, ja terminologiat ovat muuttuneet. Siihen aikaan ei edes ollut tulevaisuuden tutkimiseen liittyvää tieteenalaa tai tiedekuntaa – tai ei ainakaan yleisesti tiedossa.

Finnish Design Shopissa panostetaan monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskoulutuksiin

Pohjoismaisen muotoilun ja sisustuksen verkkokauppaan erikoistunut Finnish Design Shop haluaa luoda kukoistavan yhteisön kaikkien designin ystävien kanssa. Tämä näkyy erityisesti satsauksina henkilöstön hyvinvointiin ja monimuotoisuuden huomioimisena. Yritys on tänä vuonna kolmatta kertaa Priden virallinen kumppani.

Moni juhla-alan yrittäjä iloitsee kesästä: "Tilauskirjat täynnä"

Pitkän korona-ajan jälkeen kesän juhlakausi pyörähtää käyntiin täydellä teholla! Monissa juhla-alan yrityksissä toukokuu tarkoittaa vuoden kiireisimmän sesongin käynnistymistä. Kaupan liiton jäsenyrityksissä Ateljé Katarinassa Oulussa ja Juhla- ja Pitopalvelu Koti-Vikströmissä Salossa alkavaan kauteen valmistaudutaan iloisin ja luottavaisin mielin.

Bestseller kantaa yhteiskuntavastuuta tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja

Vaatealan yritys Bestseller tekee yhteistyötä Mercuria Kauppaoppilaitos Oy:n kanssa tarjoamalla muotialan opiskelijoille harjoittelupaikkoja myymälöissä sekä yrityksen pääkonttorilla. Yhteistyökuvio on sopinut hyvin osaksi Bestsellerin yhteiskuntavastuullista toimintaa. Opiskelijat puolestaan tuovat taloon raikasta osaamistaan. Mutta millainen on muotikaupan tulevaisuuden showroom?

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi