kasvu

Kauppa luo hyvinvointia Suomeen ja kasvua muille aloille

Kaupan merkitys talouskasvun ja hyvinvoinnin muodostajana Suomessa on kasvanut. Kauppa tuottaa arvonlisää, eli käytännössä taloudellista hyvinvointia, sekä suoraan omalla toiminnallaan että välillisesti tilaamalla tuotteita ja palveluita ja siten luomalla työtä ja kasvua myös muille aloille. Koko kansantalouden kannalta on olennaista, valuuko kaupan tuottama arvonlisä maan rajojen ulkopuolelle vai pysyykö se Suomessa.

Elinvoimainen kauppa luo kasvua kunnissa

Jaana Kurjenoja
Poliitikot kuntapäättäjistä ministereihin hehkuvat usein tyytyväisyydestä, kun Suomeen tai omaan kuntaan tehdään isoja tehdasinvestointeja. Valtiota huudetaan sitten apuun, jos tehdas tai kaivos lopettaa. Kaupan menestystä tai ongelmia ei usein noteerata, ennen kuin pääkatu hiljenee. Ja se on virhe.

Korona sysäsi kauppaa kasvuun – työllisyys heikkeni

Vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi koronavuonna vajaat neljä prosenttia. Korona kuitenkin kohteli kaupan toimialoja hyvin vaihtelevasti. Liikevaihdon kasvu viime vuonna ei näy kaupan työllisten tai yritysten määrän kasvuna, vaan ne jatkavat trendinomaista laskuaan. Digikaupan pandemia siivitti ennätyslukemiin. Ostovoimasta, osaamisesta ja yrittäjyydestä huolehtiminen ovat avainasemassa koronan jälkeiseen aikaan siirryttäessä.

Kansainvälistyminen on suomalaisen kaupan elinvoimaisuuden eliksiiri

Harri Broman
Korona turvotti viime vuonna julkisen keskustelun agendan, eikä muita teemoja viitekehykseen sitten juuri mahtunutkaan. Pandemian merkitystä ei tule tietenkään vähätellä. Kaupoilla on ollut merkittävä rooli turvallisen yhteiskunnan varmistajana, ja kaupoissa hyvin tehty turvallisuustyö mahdollistaa jatkossakin turvallisen asioinnin. Keskustelun agendaa ja toimien painopistettä on kuitenkin välttämätöntä laajentaa sulkemis- ja turvaamistoimista elinvoimaisuuden vahvistamiseen.

Ostaminen muuttui koronan myötä – kriisissä on myös voittajia

Koronaepidemian myötä sosiaalisen median ja erilaisten laitteiden käyttö on muuttunut. Muutokset näkyvät jo kuluttajan ostopolun ensimetreillä, kuten ostoherätteiden saamisessa. Myös digitaalinen ostaminen on muuttunut sekä ostamisessa käytettävien laitteiden että ostettavien tuotteiden osalta. Vaatetuksen digiostosten sijaan kuluttajat ovat siirtyneet elektroniikkaostoksille niin fyysisiin liikkeisiin kuin verkkokauppaankin. Selvitys perustuu Statistan kansainvälisen kuluttajakyselyn tietoihin.

Verohallinto hätäilee arvonlisäveroilmoituksen uudistamisen kanssa

Finances Saving Economy concept. Male accountant or banker calculate the cash bill.
Verohallinto on ilmoittanut uudistavansa alv-ilmoitusta laajasti vuoden 2022 aikana. Uudistuksen myötä yritykset joutuisivat raportoimaan tietojaan alv-ilmoituksella huomattavasti nykyistä enemmän. Verohallinto ei ole kuitenkaan tehnyt laskelmia uudistuksen vaikutuksista verotuloihin, mikä vaikeuttaa merkittävästi sen hyötyjen arviointia.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi