tutkimukset

Suomessa second hand -ostaminen on monelle yksi tapa kuluttaa muiden joukossa

Suomi on ollut yksi maailman johtavia second hand -ostamisen maita, mutta viime vuonna käytettyjen tuotteiden ostaminen väheni. Samaan aikaan suomalaisten ostaminen yleensäkin vähittäiskaupassa hiipui. Kaupan liiton tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että käytettyjen tuotteiden ostaminen on meillä yksi tapa kuluttaa muiden joukossa. Second hand -tuotteiden ostajia ei aina ohjaa vastuullisuuskriteerit, vaan he voivat olla hyvinkin tarjoushakuisia ja hintavetoisia kuluttajia.

Kaupan myynnin kehityksessä riskinsä – hallituksen huolehdittava kuluttajien ostovoimasta

Vähittäiskaupan liikevaihdon määrä pieneni viime vuonna yli kolme prosenttia, tänä vuonna myynnin määrän ennustetaan laskevan noin prosentilla. Parantuva ostovoima alkaa kääntää vähittäiskauppaa kasvuun loppuvuodesta. Kansainvälisen kilpailun kirittämä tarve kohentaa tuottavuutta ja tehostaa toimintoja heijastuu kaupan työllisyyteen myös jatkossa. Hallituksen on tärkeää huomioida päätöksissään kuluttajien ostovoiman tukeminen.

Asiakkaiden tyytyväisyys erikoiskauppaan kasvussa – parhaiten palvelu sujuu päivittäistavarakaupassa

Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.

Kaupan työllisten määrä vähenee

Vähittäiskaupan myynnin määrä* pienenee tänä vuonna noin 3,5 prosenttia, ja ensi vuonna kasvu on vain vähäistä. Myös kaupan investoinnit ovat laskussa. Vähittäiskaupan työllisten määrä vuosina 2023–2024 supistuu yhteensä lähes neljä prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Hallituksen on työvoimauudistuksissaan tärkeää huomioida myös kuluttajapalveluiden työllisyys.

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

State of Sales Finland 2022

Tätä on odotettu! School of Sales toteutti yhdessä Sani Leinon ja Jan Ropposen kanssa ensimmäisen merkittävän tutkimuksen kotimaisen myynnin saralla 2020-luvulla. State of Sales 2022 -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kotimaisen … Lue lisää

Turbulenssia kodintekniikan kaupassa – aasialaiset verkkokaupat epäilyttävät

Kaupan liiton tutkimuksen* mukaan suomalaiset poikkeavat kodintekniikan ostoksillaan useimmiten Gigantin, Prisman ja Powerin myymälöihin ja Verkkokauppa.comin verkkokauppaan. Viime vuoden lopulla kodintekniikan myynti alkoi laskea pandemian nostattamista huippuluvuista, ja myynnin yskiminen voi jatkua vielä pitkään logistiikkaongelmien, Kiinan koronasulkujen ja komponenttipulan vuoksi. Suomalaiset eivät mielellään osta käytettyä elektroniikkaa, mutta tämä voi muuttua lähivuosina.

Kotimainen verkkokauppa on pandemian voittaja – digiostamisen kasvu hidastuu

Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.

Kilpailu kirittää ruoan verkkokauppaa – Asiakkaat hakevat arjen helppoutta

Säännöllisesti päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen koronaa alkuvuonna 2020. Etenkin lapsiperheet ostavat päivittäistavaroita verkkokaupasta muita ahkerammin, ja he olisivat myös muita kiinnostuneempia sitä kokeilemaan. Uusien yritysten ja toimintatapojen myötä kilpailu ruoan verkkokaupassa on nyt vasta toden teolla alkanut.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi