myynti

Nämä viisi avaintrendiä muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina              

Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja EuroCommercen tuore raportti* tarkastelee laajasti avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina. Raportissa päivittäistavarakaupan markkinatilanteen ennakoitiin joka tapauksessa heikentyvän vuonna 2022, vaikka raporttia laadittaessa ei vielä tiedetty Ukrainan sodasta tai sen vaikutuksista yleiseen hintakehitykseen.

Kaupan liikevaihdon kehitys jatkui positiivisena myös huhtikuussa

Koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi huhtikuussa 16,9 prosenttia vuoden 2020 huhtikuusta, kertoo Tilastokeskus. Koko kaupan työpäiväkorjattu myynnin määrä, josta hintojen muutoksen vaikutus on poistettu, lisääntyi samaan aikaan 11,4 prosenttia. Kaupan toimialoista kasvoi eniten autokauppa, ja vähittäiskaupassa kovin nousija oli tavaratalo- ja erikoiskauppa.

Koko kaupan liikevaihto jatkoi kasvuaan maaliskuussa

Koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi maaliskuussa 6,8 prosenttia vuoden 2020 maaliskuusta, kertoo Tilastokeskus. Liikevaihto kasvoi kaikilla kaupan päätoimialoilla. Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismailin mukaan yli vuoden kestänyt pandemia ja sen tuomat rajoitukset vaikuttavat vielä erikoiskaupan toimintaan, mutta kuluttajien luottamus on jo alkanut palautua.

Muotikaupan ahdinko jatkuu – kaupat jatkavat työtä turvallisen asioinnin varmistamiseksi

Koronapandemia on iskenyt kovaa erityisesti muoti- ja urheilukauppaan, ja kesän pienen elpymisen jälkeen myynnit ovat jälleen laskeneet erityisesti kivijalkamyymälöissä. Kaupan liitto ja alan yrittäjät toivovat, että kauppojen määrätietoinen työ koronan leviämisen ehkäisemiseksi auttaa pitämään myymälät avoinna – ja talouden ja työllisyyden rattaat pyörimässä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi