digitalisaatio

Verkkokauppa kasvaa Euroopassa edelleen, mutta edessä on uusia globaaleja haasteita

Ecommerce Europe ja EuroCommerce ovat julkaisseet yhdessä vuoden 2022 European E-commerce -raportin digitaalisen kaupankäynnin tilanteesta ympäri Eurooppaa. Raportti kattaa kaikkiaan 37 Euroopan maata ja tarkastelee mm. verkkokaupan suosiota ja kuluttajatrendejä EU:n tasolla ja eri maissa. Verkkokauppa kasvoi jälleen vuonna 2021, vaikka verkko-ostajien määrä ei enää lisääntynyt. Kasvun odotetaan jatkuvan myös vuonna 2022, mutta Ukrainan sodan vaikutukset, inflaatio, globaalien toimitusketjujen häiriöt ja taloudellinen epävarmuus syövät kasvupotentiaalia.

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi tarjosi työelämälähtöisiä jaksoja ja joustavan oppimisympäristön

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus
Kaupan liiton koordinoiman ja Jyväskylän yliopiston, LUT-yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston toteuttaman digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi on nyt loppusuoralla. Digitalisaatio muokkaa voimakkaasti kaupan alaa ja sen osaamistarpeita. Opintokokonaisuus on tarjonnut ajankohtaisen kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta usealle tutkinto- ja avoimen yliopiston opiskelijalle.

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kestävien tuotteiden ekologiselle suunnittelulle asetettavien vaatimusten puitteista ja direktiivin 2009/125/EY kumoamisesta

Kaupan liitto pitää tärkeänä edistää kiertotaloutta ja parantaa yritysten mahdollisuuksia käyttää uusioraaka-aineita. Samalla tulee kuitenkin pitää huoli siitä, ettei lainsäädännöllä luoda tilannetta, jossa yksittäiset sektorit tai yritykset keräävät hyödyt, ja … Lue lisää

Bestseller kantaa yhteiskuntavastuuta tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja

Vaatealan yritys Bestseller tekee yhteistyötä Mercuria Kauppaoppilaitos Oy:n kanssa tarjoamalla muotialan opiskelijoille harjoittelupaikkoja myymälöissä sekä yrityksen pääkonttorilla. Yhteistyökuvio on sopinut hyvin osaksi Bestsellerin yhteiskuntavastuullista toimintaa. Opiskelijat puolestaan tuovat taloon raikasta osaamistaan. Mutta millainen on muotikaupan tulevaisuuden showroom?

Kotimainen verkkokauppa on pandemian voittaja – digiostamisen kasvu hidastuu

Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.

Korona kiihdytti osan yrityksistä digiloikkaan, osa tarvitsee tukea − eurooppalainen verkkokauppa jatkaa kasvuaan

Verkkokauppa kasvoi Euroopassa 10 prosenttia viime vuonna. Koronavirus ja sen hidastamiseksi asetetut rajoitukset johtivat siihen, että kuluttajat siirsivät hankintojaan verkkoon, mutta koronakriisi kohteli kaupan alan yrityksiä hyvin eri tavoin. Vaikka verkkokauppa ja erilaiset digihankkeet ottivat harppauksia sekä Suomessa että muualla Euroopassa, osaajapula uhkaa positiivista kehitystä, ja ala tarvitsee tukea digitalisaatioon ja kansainvälistymiseen.

Korona-aika on vaikuttanut nuoriin digikuluttajiin monin tavoin

Terhi-Anna Wilska
Kenellekään ei liene enää epäselvää, että koronakriisi on vauhdittanut kulutuksen ja kaupan digitalisaatiota. Tutkimuksissa on havaittu, että erityisesti iäkkäämmät ja digiympäristöihin aiemmin tottumattomat kuluttajat ovat lisänneet verkko-ostamista. Nuorilla lisäys on ollut vähäisempää, sillä heille ahkera verkko-ostaminen kuului jo vanhaan normaaliin.

Kansainvälistyminen on suomalaisen kaupan elinvoimaisuuden eliksiiri

Harri Broman
Korona turvotti viime vuonna julkisen keskustelun agendan, eikä muita teemoja viitekehykseen sitten juuri mahtunutkaan. Pandemian merkitystä ei tule tietenkään vähätellä. Kaupoilla on ollut merkittävä rooli turvallisen yhteiskunnan varmistajana, ja kaupoissa hyvin tehty turvallisuustyö mahdollistaa jatkossakin turvallisen asioinnin. Keskustelun agendaa ja toimien painopistettä on kuitenkin välttämätöntä laajentaa sulkemis- ja turvaamistoimista elinvoimaisuuden vahvistamiseen.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi