digitalisaatio

Koronakeväästä kohti kaupan tulevaisuutta

Mari Kiviniemi
Suomi siirsi poikkeuslain syrjään, mutta korona ei ole vielä kadonnut. Kaupan alalla myyntiluvut ovat kehittyneet huhtikuun jälkeen suotuisasti, joten parempaan päin ollaan menossa. Vai ollaanko sittenkään? Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa, mutta tänä kesänä on erityisen haastavaa hahmottaa edes tulevan syksyn tilannetta. Kaikki riippuu siitä, tuleeko koronatartunnoissa toista aaltoa ja koska rokote saadaan markkinoille.

Kaupan yritysten ja yliopistojen parempi vuorovaikutus lisäisi ymmärrystä alan osaamistarpeista

Kaupan yrityksille tehdyn haastattelututkimuksen perusteella alalle hakeutuvien vastavalmistuneiden kauppatieteiden maisterien vahvuusalueita ovat liiketoimintaosaaminen, viestintätaidot, vastuullisuuteen liittyvä osaaminen ja hyvä kielitaito. Osaamisen kehityskohteita ovat hankintatyöhön ja logistiikkaan liittyvä osaaminen, myynti, henkilöstöjohtaminen ja digitaaliseen ulottuvuuden hyödyntäminen. Vuoropuhelu kaupan toimijoiden ja yliopistojen välillä mahdollistaa koulutuksen kehittämisen entistä paremmin muuttuvan työelämän tarpeisiin vastaavaksi.

Kuluttajan matka digitaalisella ostopolulla kiihtyy - katsaus digikaupan trendeihin

Teknologia ja palvelumuodot digitaalisessa kuluttajakaupassa kehittyvät kohisten. Koko ostoprosessi mainonnasta tuotehakuun ja tilaamiseen sekä maksamisesta toimittamiseen pyritään tekemään aina vain sujuvammaksi. Kiinalaiset verkkokaupat ja markkinapaikat sekä Amazon kirittävät suomalaista digikauppaa, jonka kansainvälistyminen on vielä toistaiseksi ollut hidasta. Kokosimme katsaukseemme poimintoja digikaupan kehityssuunnista ja trendeistä.

Koronapandemia näkyy kulutusvalinnoissa maailmalla

Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.

Kaupan liitto pitää neuvottelujen katkeamista valitettavana – työehtosopimuksen vastattava kaupan murroksen asettamiin vaateisiin

Kaupan liitto pitää erittäin valitettavana, että Palvelualojen ammattiliitto PAM on katkaissut kaupan työehtosopimusneuvottelut ja ilmoittanut ylityökiellosta ja työnseisauksista. Kauppa on sitoutunut Suomen menestykselle tärkeään vientivetoiseen työmarkkinamalliin ja haluaa myös pitää kiinni toimialan edellytyksistä työllistää.

Rahan digitalisoituminen on kuluttajalle haaste ja kaupalle mahdollisuus

Terhi-Anna Wilska
Melkein kaikilla meillä on muistoja omista ensimmäisistä ostotapahtumista. Niistä, joissa tiukasti nyrkkiin puristettu pikku kolikko ojennetaan juhlallisesti myyjälle ja toisessa nyrkissä puristetaan huolella valittua karkkia. Itse muistan ostaneeni lähikaupan tutulta myyjältä nallekarkin, joka 1970-luvun alussa maksoi pennin. Lapsena oli myös mukava säästää rahaa säästöpossuun. Kivaa oli myös opetella, millä logiikalla markat ja pennit sekä myöhemmin eurot ja sentit suhteutuvat toisiinsa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi