digitalisaatio

Tulossa kaikkien aikojen digijoulu

Joulukaupan ennakoiminen on tänä vuonna erityisen vaikeaa. Monet erikoiskaupan alat, joille joulusesonki on perinteisesti ollut vuoden tärkein myyntikausi, ovat kärsineet koronavuoden aikana. Alkavan sesongin kannalta on kutenkin rohkaisevaa, että kulutusaikeet monissa tärkeissä tuoteryhmissä ovat juuri nyt voimistuneet. Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle.

Laadun merkitys kasvamassa – korona muokkaa kuluttajan ostopolkua, mutta kuinka pitkäksi aikaa?

Verkkokauppojen jatkuva aukiolo on noussut yleisimmäksi syyksi digiostamiselle. Tämä on tärkeä huomio, kun mietitään kotimaisten verkkokauppojen kansainvälistä kilpailukykyä. Premium-tuotteiden merkitys on koronavuoden aikana kasvanut useissa tuoteryhmissä, kuten ulkoilussa ja urheilussa. Tulos on tärkeä myös alkavan joulukaupan kannalta, sillä aikaisempaa useampi kuluttaja voi nyt olla valmis panostamaan laatuun halvan hinnan sijasta.

Analyysi: Komissio keskittyy ensi vuonna digivihreisiin teemoihin, unohtuvatko sisämarkkinat?

Komission työohjelmassa vuodelle 2021 keskiössä ovat koronaviruspandemian selättämisen ohella ilmasto ja viherelvytys, digitalisaatio sekä demokratian vahvistaminen Euroopassa ja sen ulkopuolella. Elinvoimaisten yritysten ja toimivien sisämarkkinoiden rooli kriisin selättämisessä sekä digitaalisten ja vihreiden ratkaisujen kehittämisessä jäävät kuitenkin vähälle huomiolle.

Tulevaisuusselonteon kirjallisen kuulemisen yhteenveto julkaistu – kauppa suurten muutosvoimien ristipaineessa

Kaupan alan tulevaisuusselontekoa työstetään parhaillaan työ- ja elinkeinoministeriön vedossa. Viime keväänä ministeriö toteutti kirjallisen kuulemisen, jonka tuloksista on julkaistu nyt yhteenveto. Sen perusteella alan rakennemuutosta vievät keskeisimmin eteenpäin digitalisaatio, yritysvastuu, osaamisen ja koulutuksen muutokset sekä työvoiman saatavuus.

Koronakeväästä kohti kaupan tulevaisuutta

Mari Kiviniemi
Suomi siirsi poikkeuslain syrjään, mutta korona ei ole vielä kadonnut. Kaupan alalla myyntiluvut ovat kehittyneet huhtikuun jälkeen suotuisasti, joten parempaan päin ollaan menossa. Vai ollaanko sittenkään? Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa, mutta tänä kesänä on erityisen haastavaa hahmottaa edes tulevan syksyn tilannetta. Kaikki riippuu siitä, tuleeko koronatartunnoissa toista aaltoa ja koska rokote saadaan markkinoille.

Kaupan yritysten ja yliopistojen parempi vuorovaikutus lisäisi ymmärrystä alan osaamistarpeista

Kaupan yrityksille tehdyn haastattelututkimuksen perusteella alalle hakeutuvien vastavalmistuneiden kauppatieteiden maisterien vahvuusalueita ovat liiketoimintaosaaminen, viestintätaidot, vastuullisuuteen liittyvä osaaminen ja hyvä kielitaito. Osaamisen kehityskohteita ovat hankintatyöhön ja logistiikkaan liittyvä osaaminen, myynti, henkilöstöjohtaminen ja digitaaliseen ulottuvuuden hyödyntäminen. Vuoropuhelu kaupan toimijoiden ja yliopistojen välillä mahdollistaa koulutuksen kehittämisen entistä paremmin muuttuvan työelämän tarpeisiin vastaavaksi.

Kuluttajan matka digitaalisella ostopolulla kiihtyy - katsaus digikaupan trendeihin

Teknologia ja palvelumuodot digitaalisessa kuluttajakaupassa kehittyvät kohisten. Koko ostoprosessi mainonnasta tuotehakuun ja tilaamiseen sekä maksamisesta toimittamiseen pyritään tekemään aina vain sujuvammaksi. Kiinalaiset verkkokaupat ja markkinapaikat sekä Amazon kirittävät suomalaista digikauppaa, jonka kansainvälistyminen on vielä toistaiseksi ollut hidasta. Kokosimme katsaukseemme poimintoja digikaupan kehityssuunnista ja trendeistä.

Koronapandemia näkyy kulutusvalinnoissa maailmalla

Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi