digitalisaatio

Koronapandemia näkyy kulutusvalinnoissa maailmalla

Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.

Kaupan liitto pitää neuvottelujen katkeamista valitettavana – työehtosopimuksen vastattava kaupan murroksen asettamiin vaateisiin

Kaupan liitto pitää erittäin valitettavana, että Palvelualojen ammattiliitto PAM on katkaissut kaupan työehtosopimusneuvottelut ja ilmoittanut ylityökiellosta ja työnseisauksista. Kauppa on sitoutunut Suomen menestykselle tärkeään vientivetoiseen työmarkkinamalliin ja haluaa myös pitää kiinni toimialan edellytyksistä työllistää.

Rahan digitalisoituminen on kuluttajalle haaste ja kaupalle mahdollisuus

Terhi-Anna Wilska
Melkein kaikilla meillä on muistoja omista ensimmäisistä ostotapahtumista. Niistä, joissa tiukasti nyrkkiin puristettu pikku kolikko ojennetaan juhlallisesti myyjälle ja toisessa nyrkissä puristetaan huolella valittua karkkia. Itse muistan ostaneeni lähikaupan tutulta myyjältä nallekarkin, joka 1970-luvun alussa maksoi pennin. Lapsena oli myös mukava säästää rahaa säästöpossuun. Kivaa oli myös opetella, millä logiikalla markat ja pennit sekä myöhemmin eurot ja sentit suhteutuvat toisiinsa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi