energiatehokkuus

Huoltovarmuuden tilanne Suomessa vakaa − sähköpulan riski on pieni, myös maakaasua saadaan

Sähköpulan riski on tulevana talvena pieni ja sähkön riittävyys näyttää hyvältä, arvioi Fingrid.  Tilannetta helpottaa, että kotimaisen sähköntuotannon määrä on noussut ja sähköntuonnin saatavuus naapurimaista parantunut. Myös kaasumarkkinoiden tilanne on tällä hetkellä vakaa. Huoltovarmuuden kriittiseen infraan kuuluvat Suomessa esimerkiksi päivittäistavarakaupan yritykset. 

Astetta alemmas -kampanja ylsi tavoitteisiinsa − kiitos yrityksille, kunnille ja kotitalouksille

Kotitalouksien, yritysten ja kuntien säästötoimet korvasivat viime talvena täysimääräisesti aiemmin Venäjältä tuodun sähkön määrän. Sähkön säästämisessä huippukuukausi osui joulukuulle, jolloin säästöä kertyi peräti 10 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Motiva on tyytyväinen Astetta alemmas -kampanjan tuloksiin, joista se kertoi Webinaarissaan 13.4.2023.

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi ajautumassa hyvin kalliiksi ja tehottomaksi

Kaupan liitto ja eri järjestöt ovat huolissaan rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin (EPBD) esitetystä sisällöstä, joka uhkaa johtaa Suomessa laajoihin pakkokorjauksiin. Kaupan alan kannalta direktiiviesityksessä ongelmallinen on erityisesti velvoite sähköautojen latauspisteiden määrän massiivisesta lisäämisestä.

Suomessa yritykset ja kotitaloudet säästivät sähköä joulukuussa 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna − sähkön säästäminen jatkuu

Suomalaiset, niin yritykset kuin kotitaloudet, ovat jatkaneet sähkön säästeliästä käyttöä joulukuussa. Fingridin mukaan lämpötilakorjattuna säästöä tuli kymmenen prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Sähkön säästäminen on tärkeää, ja voit edelleen ilmoittaa yrityksesi mukaan Motivan Astetta alemmas -kampanjaan.

Astetta alemmas -kampanjassa suosituin kaupan yritysten lupaus on sisälämpötilan alentaminen − tutustu muihin sitoumuksiin

Ensi talven sähkökatkoilta voidaan vielä välttyä, jos mahdollisimman moni säästää energian käyttöä. Useat suuret ja pienet kaupan alan yritykset ovat lähteneet mukaan Motivan Astetta alemmas -kampanjaan, jossa yritysten suosituin lupaus on sisälämpötilan alentaminen. Esittelemme muutamien kampanjassa mukana olevien jäsenyritystemme lupauksia ja tekoja energian säästämiseksi tulevaa talvea ajatellen.

Muistilista kaupan alalle sähkön säästämiseksi − huomioi nämä seikat

Kaupan alalla energian säästäminen on hyvässä vauhdissa. Motivan Astetta alemmas -kampanjaan on osallistunut runsaasti kaupan alan yrityksiä, ja energiatehokkuussopimuksista on saatu hyviä tuloksia. Motivan johtava asiantuntija Harri Heinaro esitteli Kaupan liiton Kauppa varautuu sähkökatkoihin -webinaarissa (8.12.) muistilistan kaupan alan yrityksille sähkön säästämiseksi. Sähkön säästäminen kannattaa edelleen, jotta talven sähköpulan riski ei toteudu.

Kaupan sähkö- ja lämpöenergian käyttö laskivat vuonna 2020 − hiilidioksidipäästöt vähenivät reilusti

Kaupan yritysten sähkön käyttö laski 7 prosenttia ja lämmön käyttö 3 prosenttia vuonna 2020 vuoteen 2019 verrattuna, kertoo Tilastokeskus. Kaupan hiili-indeksin mukaan kaupan hiilidioksidipäästöt puolestaan vähenivät 28 prosenttia vuonna 2020 verrattuna edellisvuoteen. Luvun suuruus selittyy sillä, että kaupan ala on nyt ensimmäistä kertaa laskenut mukaan hankintaperusteiset kasvihuonekaasupäästöt. Tämä tarkoittaa sitä, että ostoenergiassa on huomioitu uusiutuva ja päästötön sähkö- ja lämpöenergia.

R-kioski sähkönsäästötalkoissa: Kylmälaitteisiin ovia, kioskeihin led-valot, lauhdelämpö käyttöön

R-kioskeissa on ryhdytty tuumasta toimeen energian säästämiseksi. Viime vuosien aikana kylmälaitteisiin on asennettu ovia ja laitteissa on pyritty suosimaan keskuskoneellisia ratkaisuja. Seuraavaksi kioskeissa siirrytään pelkästään led-valojen käyttöön. Uusimmassa R-kioskissa puolestaan kylmälaitteiden lauhdelämpö hyödynnetään ilman ja veden lämmittämiseen. Kolmessa vuodessa energian kulutuksesta on nipistetty 20 prosenttia ja sama säästötavoite jatkuu.  

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi