energiatehokkuus

Suomessa yritykset ja kotitaloudet säästivät sähköä joulukuussa 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna − sähkön säästäminen jatkuu

Suomalaiset, niin yritykset kuin kotitaloudet, ovat jatkaneet sähkön säästeliästä käyttöä joulukuussa. Fingridin mukaan lämpötilakorjattuna säästöä tuli kymmenen prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Sähkön säästäminen on tärkeää, ja voit edelleen ilmoittaa yrityksesi mukaan Motivan Astetta alemmas -kampanjaan.

Astetta alemmas -kampanjassa suosituin kaupan yritysten lupaus on sisälämpötilan alentaminen − tutustu muihin sitoumuksiin

Ensi talven sähkökatkoilta voidaan vielä välttyä, jos mahdollisimman moni säästää energian käyttöä. Useat suuret ja pienet kaupan alan yritykset ovat lähteneet mukaan Motivan Astetta alemmas -kampanjaan, jossa yritysten suosituin lupaus on sisälämpötilan alentaminen. Esittelemme muutamien kampanjassa mukana olevien jäsenyritystemme lupauksia ja tekoja energian säästämiseksi tulevaa talvea ajatellen.

Muistilista kaupan alalle sähkön säästämiseksi − huomioi nämä seikat

Kaupan alalla energian säästäminen on hyvässä vauhdissa. Motivan Astetta alemmas -kampanjaan on osallistunut runsaasti kaupan alan yrityksiä, ja energiatehokkuussopimuksista on saatu hyviä tuloksia. Motivan johtava asiantuntija Harri Heinaro esitteli Kaupan liiton Kauppa varautuu sähkökatkoihin -webinaarissa (8.12.) muistilistan kaupan alan yrityksille sähkön säästämiseksi. Sähkön säästäminen kannattaa edelleen, jotta talven sähköpulan riski ei toteudu.

Kaupan sähkö- ja lämpöenergian käyttö laskivat vuonna 2020 − hiilidioksidipäästöt vähenivät reilusti

Kaupan yritysten sähkön käyttö laski 7 prosenttia ja lämmön käyttö 3 prosenttia vuonna 2020 vuoteen 2019 verrattuna, kertoo Tilastokeskus. Kaupan hiili-indeksin mukaan kaupan hiilidioksidipäästöt puolestaan vähenivät 28 prosenttia vuonna 2020 verrattuna edellisvuoteen. Luvun suuruus selittyy sillä, että kaupan ala on nyt ensimmäistä kertaa laskenut mukaan hankintaperusteiset kasvihuonekaasupäästöt. Tämä tarkoittaa sitä, että ostoenergiassa on huomioitu uusiutuva ja päästötön sähkö- ja lämpöenergia.

R-kioski sähkönsäästötalkoissa: Kylmälaitteisiin ovia, kioskeihin led-valot, lauhdelämpö käyttöön

R-kioskeissa on ryhdytty tuumasta toimeen energian säästämiseksi. Viime vuosien aikana kylmälaitteisiin on asennettu ovia ja laitteissa on pyritty suosimaan keskuskoneellisia ratkaisuja. Seuraavaksi kioskeissa siirrytään pelkästään led-valojen käyttöön. Uusimmassa R-kioskissa puolestaan kylmälaitteiden lauhdelämpö hyödynnetään ilman ja veden lämmittämiseen. Kolmessa vuodessa energian kulutuksesta on nipistetty 20 prosenttia ja sama säästötavoite jatkuu.  

TEM kehittää tilannekuvaansa energiakriisin vaikutuksista − Kaupan liitto toivoo myös selkeää viranomaisviestintää

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on kertonut asettavansa työryhmän laatimaan tilannekuvaa energiakriisin aiheuttamista muutoksista yritysten toimintaympäristöön. Tilannekuvassa otetaan huomioon eri toimialojen erityispiirteet. Kaupan liitto pitää TEMin toimintaa tilannekuvan laatimiseksi johdonmukaisena ja peräänkuuluttaa myös selkeää viranomaisviestintää.  

Kaupoissa pitkään toteutettu energiatehokkuustyö auttaa myös akuutissa kriisissä

Kaupan alan yritykset ovat jo useamman vuoden, monet jopa vuosikymmenten ajan kehittäneet energiatehokkuuttaan monin tavoin. Kokemus pitkäjänteisestä energiatehokkuustyöstä helpottaa niitä myös nyt, kun sähköä on tarve säästää akuutisti tulevan talven sähkön tehopulan välttämiseksi. Kaupan liitto valmistautuu kuitenkin myös mahdollisiin sähkökatkoihin koostamalla aiheesta parhaita käytäntöjä yrityksille.

Euroopan energiakriisi haastaa myös kaupan alan yrityksiä − ensi talvena etsittävä keinoja sähkön kulutushuippujen pienentämiseksi  

Euroopan energiatilanne edellyttää energiatehokkuustoimia niin yrityksiltä, kunnilta kuin yksittäisiltä kansalaisilta − sekä ensi talven mahdollisen sähköpulan että ilmastonmuutoksen torjunnan takia. Kaupan liitto on yhdessä Motivan kanssa edistämässä energiatehokkuustoimiin liittyvää tietämystä − ja tiedon helppoa saatavuutta, kolmivuotisen Kestävän rahoituksen tietohubi ja pyöreä pöytä -hankkeen avulla. Ensimmäinen, myös kaupan alan yrityksille tarkoitettu kestävän rahoituksen pyöreä pöytä kokoontuu syyskuussa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi