digiostaminen

Venäjän verkkokauppamarkkina kasvaa ja kansainvälistyy – koronapandemia vauhdittaa kehitystä

Heikohkosta ostovoimasta huolimatta Venäjä on yksi maailman suurimmista verkkokauppamarkkinoista, joka on vielä kehittymässä ja kypsymässä. Digiostaminen on yleistynyt vauhdilla viime vuosina, ja koronapandemia on kirittänyt muun muassa maksamisen ja logistiikan kehitystä. Venäläiset kuluttajat eroavat vielä monella tapaa pohjoismaalaisista, ja etenkin vertaisarvioilla on heille tärkeä merkitys ostopäätöksiä tehtäessä. Vaikka Kiina dominoikin rajat ylittävää digiostamista, ostokset muualta yleistyvät. Venäläiset markkina-alustat voivat tarjota myös suomalaisille verkkokaupoille uusia kasvumahdollisuuksia.

Rajoitustoimien helpottuminen lisäsi kivijalkakaupan vetovoimaa

Kesäkuun alussa liikkumisrajoitteiden helpotuttua aikomukset lisätä digiostamista ovat tasaantuneet. Varsinkin lapsiperheet lisäsivät kevään aikana käyttö- ja erikoiskaupan digiostoja, mutta heilläkään aikomukset lisätä verkko-ostamista eivät ole enää voimistuneet. Liikkumisen vapautuminen näkyy varsinkin yli 65-vuotiaiden asiointikäynneissä ruokakaupoissa. Osa voimakkaasti kasvaneen ruoan verkkokaupan asiakkaista onkin jo lisännyt käyntejään fyysisissä myymälöissä.

Ostaminen muuttui koronan myötä – kriisissä on myös voittajia

Koronaepidemian myötä sosiaalisen median ja erilaisten laitteiden käyttö on muuttunut. Muutokset näkyvät jo kuluttajan ostopolun ensimetreillä, kuten ostoherätteiden saamisessa. Myös digitaalinen ostaminen on muuttunut sekä ostamisessa käytettävien laitteiden että ostettavien tuotteiden osalta. Vaatetuksen digiostosten sijaan kuluttajat ovat siirtyneet elektroniikkaostoksille niin fyysisiin liikkeisiin kuin verkkokauppaankin. Selvitys perustuu Statistan kansainvälisen kuluttajakyselyn tietoihin.

Kaupoissa asioiminen vähentynyt edelleen, mutta digiostaminen kasvaa – jo viidesosa kokeillut ruoan verkkokauppaa koronakriisin aikana

Koronakriisin edetessä aikaisempaa useampi kuluttaja on edelleen vähentänyt kaupoissa asiointia. Erityisen selvästi tämä näkyy pääkaupunkiseudun erikoiskaupoissa, tavarataloissa ja ostoskeskuksissa. Samalla digiostajien määrä on kasvanut reippaasti vain muutamassa viikossa. Varsinkin lapsiperheet ovat lisänneet verkko-ostojaan, mutta myös vanhimmat ikäryhmät ostavat aikaisempaa enemmän digitaalisesti. Kohdennetuilla, suorilla tukitoimilla on kiire, jotta koronakriisin aiheuttamissa vaikeuksissa painivat yritykset selviäisivät pahimman yli.

Suomi satsaa kotiin – myös koronakriisissä

Fyysinen myymälä on kodin ja asumisen tuotteiden vähittäiskaupassa keskeisessä roolissa niin ostosta edeltävässä tiedon hankinnassa kuin itse ostamisessakin. Digitaalisten kanavien ja varsinkin mobiilin merkitys kasvaa koronakriisin vauhdittaessa kehitystä. Ostospaikka valitaan usein hinnan perusteella, mutta monelle tärkeitä valintakriteerejä ovat myös muun muassa valikoimat ja laatu. Korona uhkaa rautakaupan, erikoiskaupan suurimman alan, tärkeintä sesonkia. Nopea apu alalle olisi kotitalousvähennyksen korotus.

Kuluttajatutkimus: Digiostaminen ja halu kokeilla ruoan verkkokauppaa kasvavat

Akuutti koronakriisi on vähentänyt radikaalisti myymälöissä asiointia, mikä näkyy erityisesti erikoiskauppojen myynnin romahtamisena. Digiostaminen kuitenkin kasvaa, ja viidennes kuluttajista aikoo lisätä verkko-ostoksiaan kriisin pitkittyessä. Myös vanhemmat ikäluokat ovat halukkaita kokeilemaan ja lisäämään verkko-ostamista. Pandemia on aiheuttanut jo nyt runsaasti lomautuksia ja irtisanomisia kaupan alalla, ja Kaupan liitto peräänkuuluttaakin yritysten pikaista tukemista suorilla tukimuodoilla.

Kaupan yritykset pelastautuvat nyt digiloikilla

Kauppa on aina mennyt sinne, minne ihmisetkin – nyt poikkeuskeväänä yhä useammin kuluttajien koteihin. Koronavirusepidemian tyrehdyttäessä kivijalkakauppojen asiakasvirtoja ovat kaupan alan yritykset ja niiden sidosryhmät innovoineet monenlaisia selviytymiskeinoja, joista suuri osa liittyy palvelun digitalisointiin. Verkko-ostaminen onkin lisääntynyt voimakkaasti.

Suomalainen verkkokauppa valtaa markkinoita

Suomalaisen kaupan digitalisoituminen on ollut nopeaa, ja varsinkin kotimainen verkkokauppa on vallannut markkinoita, selviää Kaupan liiton tuoreesta verkkokauppaselvityksestä. Kotimaisten verkkokauppojen toimintaa myös arvostetaan. Tästä huolimatta suomalaisen digikaupan kansainvälistymisessä on vielä tekemistä. Ruoan verkkokauppa on kasvanut hurjaa tahtia, ja koronaepidemia vauhdittaa todennäköisesti kasvua entisestään.

Ostaminen on ikääntyvälle helppoa – digiostaminen tuottaa kuitenkin joskus päänvaivaa

Ostaminen on ikääntyville asiakkaille helppoa, ja varsinkin fyysisissä myymälöissä käydään mielellään. Yli 55-vuotiaat eivät myymälöissä asioidessaan kuitenkaan juuri mobiilia käytä, eivätkä he halua mobiilimainontaa kännyköihinsä, toisin kuin nuoremmat. Monet ikääntyvät ostavat ja tilaavat verkkokaupoista sujuvasti, mutta varsinkin yli 65-vuotiaat kohtaavat digiostamisessa myös vaikeuksia. Suunnitellaanko verkkokauppoja vain nuoremmille?

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi