Kun kaukomailta ostettu ravintolisä sisältää muuntohuumetta ja laturi polttaa talon, vastuu on ostajalla
Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”. Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oman vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.
Kampanjan kasvona nähdään näyttelijä Ville Myllyrinne. Hän esittää myyjää, joka videospoteissa myy ravintolisää kivesten surkastuttajana ja kännykän latureita talonpolttajana. Kivijalkakaupoissa tällaiseen myyjään tai tarjouksiin tuskin törmää. Myllyrinteen tähdittämät spotit nähdään tällä viikolla Ylen kanavilla yhteiskunnallisena mainontana ja kampanjaosapuolten somekanavissa. Kampanjoivat organisaatiot ovat tehneet somekanavia varten myös meemejä, jotka kertovat mustalla huumorilla höystettynä siitä, mitä vaaralliset tuotteet voivat pahimmillaan saada aikaan.
”Verkkokaupoista saa myös hyviä ja turvallisia tuotteita. Kun kuluttaja ostaa tuotteita verkkokaupoista ympäri maailmaa, häneltä vaaditaan ennen kaikkea uudenlaisia taitoja ja osaamista. Kuluttajan pitää itse varmistua siitä, että tuote on turvallinen, se sopii käyttötarkoitukseen ja sitä on laillista tuoda Suomeen”, kampanjaa koordinoineen Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) tuoteyksikön johtaja Tuiri Kerttula summaa.
EU:ssa on tiukkoja vaatimuksia esimerkiksi kosmetiikalle, lelujen, terveydenhuollon tarvikkeiden ja sähkölaitteiden turvallisuudelle sekä elintarvikkeiden, lääkkeiden ja kemikaalien sisältämille aineille. Kun kuluttaja ostaa tuotteita itse suoraan EU:n ulkopuolelta, nämä vaatimukset eivät välttämättä täyty. Viranomaisten tiedossa on tapauksia, joissa kaukomailta ostetusta laturista on syttynyt raju tulipalo, ravintolisä on sisältänyt muuntohuumetta, kosmetiikka on aiheuttanut vakavia allergisia reaktioita ja kuluttajat ovat ostaneet kemikaaleja, joiden myynti ja käyttö on turvallisuussyistä EU:ssa kielletty.
Kampanjan tavoitteena on antaa nettishoppailijoille työkaluja siihen, miten valita netistä turvallisempia tuotteita. Kampanjasivustolle www.omallavastuulla.fi on kerätty tuoteryhmittäin vinkkejä, mitä nettishoppailijoiden kannattaa ottaa huomioon ostotilanteessa.
Turvallisuuden lisäksi kampanja muistuttaa myös, että turhat ja mahdollisesti haitallisia kemikaaleja sisältävät verkkokauppaostokset kuormittavat ympäristöä.
Mukana kampanjassa ovat Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Euroopan kuluttajakeskus, Kaupan liitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira, Suomen ympäristökeskus SYKE, Säteilyturvakeskus STUK, Teknokemian Yhdistys, Tulli, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Viestintävirasto.
Lisätietoja Kaupan liitosta:
Janne Koivisto, johtava asiantuntija, EU- ja kauppapolitiikka, p. 050 321 3639, janne.koivisto(at)kauppa.fi
Terhi Kuljukka-Rabb, johtava asiantuntija, kemikaaliasiat, p. 050 300 3263, terhi.kuljukka.rabb(at)kauppa.fi
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, p. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Kampanjamateriaalit:
Heta Kylmämaa, tiedottaja, Tukes, p. 029 5052 172, etunimi.sukunimi(at)tukes.fi
Kampanjasivusto: www.omallavastuulla.fi
Omalla vastuulla -videot:
Omalla vastuulla –somemeemit
Seuraa keskustelua somekanavissa #omallavastuulla