Statista: Päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvaa maailmalla
Statista-tilastotietopalvelun mukaan päivittäistavaroiden verkkokauppa on kasvussa. Vielä riittää kuitenkin paljon kirittävää, mikäli verkkokauppa mielii viedä markkinaosuutta kivijalkamyymälöiltä.
Innokkaimmat verkkoshoppaajat löytyvät Etelä-Koreasta, jossa lähes viidennes (19,1 prosenttia) kaikista päivittäistavaroista tilataan verkosta. Kakkossijalla tulevat kiinalaiset 14 prosentin osuudellaan. Japanilaiset (7,7 prosenttia) ja britit (7.2 prosenttia) pitävät hallussaan kolmos- ja nelossijaa, ranskalaisten peesatessa 5,6 prosentin osuudellaan.
Yhdysvalloissa verkon kautta ostetaan yhä vain 4,4 prosenttia päivittäistavaroista, Espanjassa 2,4 prosenttia ja Saksassa 1,5 prosenttia.
Suomessa päivittäistavaroiden verkkokauppa on toistaiseksi vähäistä.
”Tällä hetkellä verkosta ostettavien päivittäistavaroiden osuus on noin 0,3−0,5 prosenttia laskutavasta ja lähteestä riippuen”, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Hän odottaa lukujen kuitenkin nousevan nykyisestä. ”Päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvaa Suomessa nyt nopeasti, kun suurimmat toimijat ovat saaneet verkkokauppamyyntinsä toden teolla vauhtiin”, Kurjenoja sanoo.
Lähde: Statista
Pääkuva: 123RF