Kuluttajatutkimus: Digiostaminen ja halu kokeilla ruoan verkkokauppaa kasvavat
Akuutti koronakriisi on vähentänyt radikaalisti myymälöissä asiointia, mikä näkyy erityisesti erikoiskauppojen myynnin romahtamisena. Digiostaminen kuitenkin kasvaa, ja viidennes kuluttajista aikoo lisätä verkko-ostoksiaan kriisin pitkittyessä. Myös vanhemmat ikäluokat ovat halukkaita kokeilemaan ja lisäämään verkko-ostamista. Pandemia on aiheuttanut jo nyt runsaasti lomautuksia ja irtisanomisia kaupan alalla, ja Kaupan liitto peräänkuuluttaakin yritysten pikaista tukemista suorilla tukimuodoilla.
Kaupassa asiointi on vähentynyt rajusti Kaupan liiton vastavalmistuneen kuluttajatutkimuksen mukaan. Suomalaiset ovat ottaneet viranomaisten suositukset vakavasti ja 60 prosenttia kuluttajista on vähentänyt kaikenlaista kaupoissa asiointia. Varsinkin naiset ovat noudattaneet ohjeita tunnollisesti, sillä peräti kaksi kolmasosaa heistä on vähentänyt myymäläkäyntejään.
”Viruksen leviämisen kannalta asia on hyvä, mutta valitettavasti tämä näkyy myös erikoiskauppojen myynnissä. Juuri niissä asiointiaan alle viisikymppiset naiset ovat vähentäneet eniten”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi.
Yli 65-vuotiaat naiset ovat harventaneet eniten käyntikertojaan ruokakaupoissa, sillä erikoiskaupoissa he asioivat muutenkin harvemmin kuin nuoremmat.
Vaikka myymäläkäyntejä on vähennetty, digiostaminen on kasvussa.
Koronakriisin pitkittyessä digiostaminen kasvaa
Verkko-ostajien määrän kasvu ei vielä ole ollut räjähdysmäistä, mikä johtuu siitä, että valtaosa alle viisikymppisistä kuluttajista on jo tottuneita digiostajia. Muutenkin paljon verkosta ostavat 25–49-vuotiaat miehet ovat kuitenkin lisänneet digiostoksiaan. Myös lapsiperheet ovat lisänneet verkko-ostamista epidemian aikana keskimääräistä enemmän.
Runsas viidennes kuluttajista aikoo lisätä verkko-ostoksia koronakriisin pitkittyessä. Erityisen paljon ne kasvavat alle 35-vuotiailla miehillä, joista lähes kolmasosa aikoo lisätä digiostamista. Milleniaalit eivät kuitenkaan ole ainoa ryhmä, johon verkkokauppojen nyt kannattaa keskittyä; 65–79-vuotiaista naisista viidesosa haluaa kokeilla ja lisätä verkko-ostamista.
”Toivottavasti kotimaisia verkkokauppoja on suunniteltu myös vanhempia asiakkaita ajatellen, sillä nykyinen kriisi voi ohjata aikaisempaa enemmän myös heitä verkko-ostajiksi. Tämä on iso mahdollisuus kotimaiselle kaupalle, sillä yli viisikymppiset naiset suosivat jo nyt kotimaista kauppaa”, Kurjenoja painottaa.
Alle viisikymppiset naiset aikovat kaikkein voimakkaimmin lisätä kotimaisen verkkokaupan käyttämistä koronakriisin jälkeen. Miehet ovat naisia hintavetoisempia, mutta heistäkin runsas viidennes aikoo jatkossa suosia kotimaista verkkokauppaa, kun naisista vastaava osuus on kolmannes.
Ruoan verkkokauppaa halutaan nyt kokeilla
Ruoan verkkokauppaa on harva vielä säännöllisesti käyttänyt, eniten sen käyttäjiä on pääkaupunkiseudulla. Runsas viidesosa kuluttajista on nyt halukas kokeilemaan ja lisäämään ruoan verkko-ostamista, kun 55 prosentilla ei ole vastaavia aikeita. Erityisen paljon verkko-ostoksia halutaan lisätä pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla. Varsinkin alle 35-vuotiaat asiakkaat ovat tähän valmiita.
Kuluttajien halu ja tarve kokeilla ruoan verkkokauppaa näkyy myös Kaupan liiton parin viikon takaisessa jäsenkyselyssä. Siinä yli 70 prosenttia päivittäistavarakaupoista, joilla oli digitaalinen myyntikanava käytössään, kertoi verkko-ostosten kasvaneen.
”Vaikka koronakriisin jälkeen ruoan verkkokaupan käyttöasteet tulevatkin laskemaan, paluuta entiseen ei ole. Varsinkin suurimmilla paikkakunnilla ruoan verkko-ostaminen yleistyy pysyvästi”, Kurjenoja ennakoi.
Kaupan yritykset tarvitsevat suoraa tukea
Kaupan liiton kuluttajatutkimuksessa lähes neljäsosa työllisistä kertoo, että heidät on koronakriisin vuoksi lomautettu tai irtisanottu tai työpaikalla on asiasta parhaillaan yt-neuvottelut käynnissä. Yli puolella epidemia ei vielä ole vaikuttanut mitenkään työllisyyteen.
”Näin suuri lomautusten ja irtisanomisten määrä tulee väistämättä vaikuttamaan kuluttajien mielialoihin ja varautumissäästämiseen ja pahentamaan kriisiä. Siksikin yritysten tukemista on kohdennettava entistä paremmin ja vaikuttavammin”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.
Kaupan liiton kaksi viikkoa sitten julkistamassa jäsenkyselyssä lähes kaksi kolmasosaa työnantajayrityksistä totesi, ettei maan hallituksen tähän asti päättämistä tukitoimista ole ollut apua yritysten vaikeuksiin, joihin suurin syy on ollut kysynnän väheneminen.
Hallitus on tehnyt jo päätöksiä yritysrahoituksen lisäämisestä, mutta lisää suoraa tukea liiton mukaan tarvitaan. Jokainen suomalainen voi myös osaltaan tukea kotimaisen kaupan menestymismahdollisuuksia keskittämällä ostoksensa suomalaisiin verkkokauppoihin.
”Tutkimuksemme perusteella 27 prosenttia vastanneista aikoo suosia jatkossa aikaisempaa enemmän kotimaisia verkkokauppoja, joten suunta on oikea”, Kiviniemi vahvistaa.
Lisätiedot:
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, p. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
Mari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, p. 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Liite: Kuluttajat ja koronakriisi_osa1_200420_liite
Tutustu myös Kaupan liiton 7.4. julkaistuun tiedotteeseen:
Kysely: Yli neljäsosa kaupoista kertoo liikevaihtonsa romahtaneen lähes kokonaan – työntekijöistä on vähennetty jo 25 %
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja on suunnitellut kuluttajatutkimuksen tutkimusasetelman ja kyselylomakkeen, ja Kurjenoja vastaa myös tulosten analysoinnista. Kantar TNS suunnitteli otoksen ja toteutti kuluttaja-aineiston keruun online-paneelissa. Otos kuvaa suomalaisia verkon käyttäjiä. Kysely kohdennettiin yhteensä 2 000:lle 18−79-vuotiaalle mannersuomalaiselle verkon käyttäjälle, ja otos vastaa väestörakennetta. Kysely toteutettiin 6.–11.4.2020. Kysely toteutetaan yhteensä kolme kertaa kevään ja alkukesän aikana. Seuraavilla kierroksilla otoksen koko on 1 000.