suora tuki

Kaupoissa asioiminen vähentynyt edelleen, mutta digiostaminen kasvaa – jo viidesosa kokeillut ruoan verkkokauppaa koronakriisin aikana

Koronakriisin edetessä aikaisempaa useampi kuluttaja on edelleen vähentänyt kaupoissa asiointia. Erityisen selvästi tämä näkyy pääkaupunkiseudun erikoiskaupoissa, tavarataloissa ja ostoskeskuksissa. Samalla digiostajien määrä on kasvanut reippaasti vain muutamassa viikossa. Varsinkin lapsiperheet ovat lisänneet verkko-ostojaan, mutta myös vanhimmat ikäryhmät ostavat aikaisempaa enemmän digitaalisesti. Kohdennetuilla, suorilla tukitoimilla on kiire, jotta koronakriisin aiheuttamissa vaikeuksissa painivat yritykset selviäisivät pahimman yli.

Kuluttajatutkimus: Digiostaminen ja halu kokeilla ruoan verkkokauppaa kasvavat

Akuutti koronakriisi on vähentänyt radikaalisti myymälöissä asiointia, mikä näkyy erityisesti erikoiskauppojen myynnin romahtamisena. Digiostaminen kuitenkin kasvaa, ja viidennes kuluttajista aikoo lisätä verkko-ostoksiaan kriisin pitkittyessä. Myös vanhemmat ikäluokat ovat halukkaita kokeilemaan ja lisäämään verkko-ostamista. Pandemia on aiheuttanut jo nyt runsaasti lomautuksia ja irtisanomisia kaupan alalla, ja Kaupan liitto peräänkuuluttaakin yritysten pikaista tukemista suorilla tukimuodoilla.

Nopeasti täsmätukea ja turvallinen paluu arkeen

Mari Kiviniemi
Pörssikurssien romahtamista ja talouden taantumaa vuonna 2020 osattiin oikeastaan kaikkialla odottaa. Niin on käynyt aina ennenkin, että sijoittajien ja muiden talouden toimijoiden luottamus pitkään jatkuneen kasvun ajan jälkeen katoaa ja ainakin osassa maailman maista kasvu hiipuu. Harva kuitenkaan arvasi sitä, että taantuma kohtaisi yhtä aikaa lähes koko maailmaa ja käynnistävä tekijä olisi koronan kaltainen pandemia.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi