Turbulenssia kodintekniikan kaupassa – aasialaiset verkkokaupat epäilyttävät
Kaupan liiton tutkimuksen* mukaan suomalaiset poikkeavat kodintekniikan ostoksillaan useimmiten Gigantin, Prisman ja Powerin myymälöihin ja Verkkokauppa.comin verkkokauppaan. Viime vuoden lopulla kodintekniikan myynti alkoi laskea pandemian nostattamista huippuluvuista, ja myynnin yskiminen voi jatkua vielä pitkään logistiikkaongelmien, Kiinan koronasulkujen ja komponenttipulan vuoksi. Suomalaiset eivät mielellään osta käytettyä elektroniikkaa, mutta tämä voi muuttua lähivuosina.
Käydessään kodintekniikan ja elektroniikan ostoksilla suomalaiset asioivat useimmiten Gigantin, Prisman ja Powerin fyysisissä myymälöissä sekä Verkkokauppa.com:n verkkokaupassa. Gigantti, Power ja Verkkokauppa.com hallitsevat suurten kodinkoneiden sekä viihde-, tieto- ja viestintäelektroniikan kauppaa, mutta pienten kodinkoneiden myyjinä Prisma ja Tokmanni ovat suomalaisten käytetyimmät kaupat ennen alan varsinaisia erikoiskauppoja.
”Marketit ovat haukanneet muun käyttötavarakaupan ohella myös kodintekniikan, ja tuovat lisää kotimaista kilpailua alalle”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.
Kodintekniikan kaupan yskiminen voi jatkua ensi vuoteen
Teknologian kehittyessä kodintekniikan suhteellinen hinta on laskenut jo pitkään. Kotitaloudet ostavat aikaisempaa enemmän ja kehittyneempää elektroniikkaa, kun kodit, arki ja vapaa-aika sähköistyvät ja digitalisoituvat.
Aivan viime vuoden lopussa pandemian vahvistama nouseva trendi kuitenkin kääntyi. Kodinkone- ja elektroniikkakaupan liikevaihto ja myynnin määrä laskivat vuoden viimeisellä neljänneksellä, ja kehitys on jatkunut myös kuluvana vuonna. Syitä tähän ovat tietysti olleet vaikeudet logistiikassa ja tuotesaatavuudessa.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja Kiinan koronasulut pitkittävät kodintekniikan kaupan yskimistä.
”Kun vielä viime vuoden lopulla arvioitiin logistiikkaketjujen ongelmien ja konttien ja komponenttien pulan hellittävän viimeistään tulevana syksynä, nyt tilanteen normalisoituminen voi siirtyä pitkälle ensi vuoden puolelle”, Kurjenoja arvioi tulevaa.
Suomalaiset epäilevät aasialaisen verkkokaupan luotettavuutta
Kaupan liiton arvion mukaan kodintekniikan tuotteiden euromääräisistä ostoksista 47 prosenttia hankitaan myymälöistä, 35 prosenttia tilataan Suomessa toimivien yritysten verkkokaupoista ja 18 prosenttia ulkomaisista verkkokaupoista. Kodintekniikka on euromääräisesti suurin digiostosten tuoteluokka: Kaupan liitto arvioi maaliskuussa, että suomalaiset tekivät viime vuonna noin 1750 miljoonan euron edestä kodintekniikan digiostoksia.
Euroopan ulkopuolisista, varsinkin aasialaisista verkkokaupoista ostaminen väheni selvästi viime vuoden lopulla. Tuotesaatavuuden ja toimitusaikojen pitkittymisen lisäksi tähän vaikutti myös kesällä 2021 voimaan tullut maahantuonnin arvonlisäverouudistus.
”Suomalaiset näyttävät myös olevan varsin epäluuloisia aasialaisten verkkokauppojen luotettavuutta kohtaan, sillä 62 prosenttia kodintekniikan asiakkaista epäilee Aasiasta myytävän elektroniikan tuoteturvallisuutta”, Kurjenoja kommentoi tutkimuksen tuloksia.
Ulkomaisista verkkokaupoista ostaminen vaihtelee tuoteluokittain paljon. Esimerkiksi suuria kodinkoneita ostetaan suurimmaksi osaksi pelkästään Suomesta, mutta kännyköiden ja niiden vara- ja lisäosien verkko-ostoksista puolet tehdään ulkomailta.
Matkapuhelimet ovat ostetuin tuoteryhmä
Ostospaikaksi verkkokauppa valitaan ennen kaikkea hinnan perusteella, mutta myös verkkokaupan luotettavuus ja hyvä valikoima ovat tärkeitä kriteereitä. Valikoima korostuu verkkokaupan valintakriteerinä varsinkin viihde-elektroniikkaa ostettaessa ja verkkokaupan luotettavuus taas pienten kodinkoneiden ja kauneuden, hygienian ja terveyden elektroniikkatuotteiden hankinnoissa. Fyysinen myymälä valitaan ostopaikaksi yleisimmin hinnan ja sijainnin perusteella.
Kaikista kodintekniikan tuotteista suomalaiset ostavat eniten matkapuhelimia ja niihin liittyviä vara- ja lisäosia. Suomalaisten yleisimmät matkapuhelinbrändit ovat Samsung, Apple, Huawei ja OnePlus, joista Huawein omistajat ovat kaikkein todennäköisimmin vaihtamassa brändiä. Applen ja OnePlus:n omistajat taas käyttävät puhelintaan aktiivisimmin eri toimintoihin kuluttajan ostopolun varrella.
”Vaikka erilainen viestittely ja verkkopankki ovatkin yleisimmät toiminnot mobiilissa, myös kuluttajan ostopolun eri vaiheita hoidetaan paljon mobiilisti”, Kurjenoja kertoo.
Lähes neljäsosa suomalaisista osti viime vuonna kodintekniikkaa mobiilisti.
Tarjonnan kasvaessa käytetyn elektroniikan ostaminen voi nostaa suosiota
Elektroniikan kierrätys ei tunnu olevan suomalaisille vaikeaa. Vaikka lähes puolet kodintekniikan kuluttajista tunnustaakin, että kodin nurkista löytyy vanhaa elektroniikkaa, suurin osa kokee kierrätyksen helpoksi.
Käytettyä elektroniikkaa ei silti mielellään osteta, vaikka tässä asenteet voivat hyvinkin muuttua, kun markkinoille tulee aikaisempaa enemmän käytettyjen ja huollettujen elektroniikkatuotteiden kauppoja.
”Käytettyjen ja huollettujen elektroniikkatuotteiden markkinat voivat saada ylimääräistä piristysruisketta vastuullisuustrendin voimistumisen lisäksi nykyisistä tuotesaatavuuden ongelmista”, Kurjenoja pohtii.
Lisätiedot: Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, p. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi
* Pääekonomisti Jaana Kurjenoja on tehnyt Kaupan liiton tutkimuksen kodintekniikan ja elektroniikan kuluttajasta ja kuluttajamarkkinoista. Päälähteinä ovat mm. Gotechin ja Tilastokeskuksen tilastot sekä Statistan kansainvälinen kuluttajakysely ja Kantar TNS:n toteuttama ja Kurjenojan suunnittelema kuluttajatutkimus, jonka tulokset Kurjenoja myös analysoi.
Kodintekniikan kuluttaja ja kuluttajamarkkinat 2022