Kaupan liitto: Digitaalista euroa tarvitaan alentamaan vähittäismaksamisen kustannuksia
Kaupan liitto kannattaa digitaalisen euron valmistelua. Digitaaliseen maksamiseen tarvitaan lisää kilpailua, mikä alentaisi kaupan ja kuluttajien kustannuksia. Euroopan keskuspankki (EKP) selvittää parhaillaan digitaalisen euron käyttöönottoa.
Digitaalinen euro olisi käteisrahaa sähköisessä muodossa, ja se tulisi käyttöön setelien ja kolikoiden rinnalle Euroopassa. Digitaalinen euro olisi samalla tavalla keskuspankin eli julkisen sektorin liikkeeseen laskemaa rahaa, mutta maksamiseen voisi käyttää esimerkiksi puhelinta tai korttia.
Euroopan keskuspankki pyrkii digitaalisella eurolla tukemaan keskuspankkirahan asemaa rahajärjestelmän ankkurina, vahvistamaan Euroopan strategista autonomiaa tarjoamalla vähittäismaksamiseen eurooppalaisen vaihtoehdon sekä edistämään kilpailua euroalueella ja maksamisen tehokkuutta.
Kaupan liitto kannattaa keskuspankin tavoitteita sekä digitaalisen euron valmistelua, sillä eurosetelit ja -kolikot pysyisivät käytössä, mutta digitaalinen euro täydentäisi maksuvälineiden tarjontaa muiden rinnalla. Kaupan liiton mielestä digitaaliseen maksamiseen tarvitaan lisää kilpailua, sillä nykyään se on keskittynyt liikaa kansainvälisille maksukorttiyrityksille.
”Olisi hyvä, että kansainvälisten digitaalisten maksutapojen rinnalla olisi eurooppalainen vaihtoehto, sillä lisääntyvä kilpailu alentaisi kaupan alan yritysten, ja lopulta myös kuluttajien kustannuksia. Samalla maksamisen huoltovarmuus vahvistuisi”, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo perustelee.
“Pidämme myös tärkeänä, että maksutavan offline-toiminnallisuus olisi vahvasti kehitystyössä mukana”, hän painottaa.
Euroopan keskuspankki (EKP) selvittää parhaillaan digitaalisen euron käyttöönottoa. Viime kesänä Euroopan komissio antoi digitaalisesta eurosta lainsäädäntöesityksen, joka tulee pian eduskunnan käsiteltäväksi. Lisäksi tänä syksynä keskuspankki tekee päätöksen digitaalisen euron valmisteluvaiheeseen siirtymisestä.
Digitaalisen euron oltava helppokäyttöinen ja edullinen
Kaupan liiton näkemyksen mukaan digitaalisen euron tulee olla kaupoille ja kuluttajalle helppokäyttöinen sekä tuoda uusia innovaatioita maksamiseen.
“Maksutavan tulee myös tarjota mahdollisemman korkea yksityisyyden suoja niin sitä käyttäville kuluttajille kuin tuotteita ja palveluita myyville kauppaille”, Hiilamo tähdentää.
Kauppiaille digitaalisen euron tulee olla kustannustehokas ja edullinen suhteessa nyt käytettävissä oleviin maksutapoihin. Matalat kustannukset edistävät uuden maksutavan käyttöönottoa.
”Tälle on hyvät edellytykset, sillä EKP on ilmoittanut, ettei se peri lainkaan järjestelmämaksua. Myöskään digitaalisen euron palveluntarjoajilla, kuten pankeilla, ei ole lainkaan luottotappioriskiä, kun kuluttajan digieurolompakon arvo on keskuspankin taseessa”, Hiilamo selventää.
Korttimaksamisen kustannukset ovat jo vuosia nousseet, eikä hinnoittelu ole kauppiaille ja kuluttajille läpinäkyvää. Suomen Pankin selvityksen mukaan vuonna 2020 kaupan alan yritykset maksoivat korttimaksamisesta 121,4 miljoona euroa.
”Viime aikoina inflaation noustua osin prosenttipohjainen korttimaksujen hinnoittelu tuo korttiyhtiöille lisävoittoja, jotka kuluttajat lopulta joutuvat maksamaan kohonneina hintoina”, Hiilamo toteaa.
Lisätiedot: Simo Hiilamo, edunvalvontajohtaja, Kaupan liitto, p. 050 350 7564, simo.hiilamo(at)kauppa.fi