tasapuoliset kilpailuedellytykset
Jaana Kurjenoja
Suomalaisten ostokset kiinalaisista verkkokaupoista ovat kasvaneet räjähdysmäisesti kesän ja syksyn aikana. Erityisesti nuoret kuluttajat tilaavat tuotteita Temusta, Aliexpressistä ja Sheinistä yhä useammin. Samalla Suomi menettää vuosittain satoja miljoonia euroja verotuloja, ja kotimaiset työpaikat ovat vaarassa. Ilman EU-tason toimia nykykehitys on vasta alkusoittoa, sillä uudet kansainväliset alustat kärkkyvät jo vuoroaan.
Komissio julkaisi tänään pitkän odotuksen jälkeen verkkokauppaa koskevan tiedonannon, jossa se esittelee toimia turvallisen ja kestävän EU:n ulkopuolisen verkkokaupan varmistamiseksi. Komission toimet ovat kaupalle pettymys, ja pohjoismaiset kaupan alan järjestöt ovat yhdessä ottaneet kantaa tehokkaampien toimien puolesta.
Kiinalaisten markkinapaikkojen pakettimäärät Euroopassa ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Alkuviikosta Norjassa tehdyissä Temun tuotteiden testeissä paljastui kriittisiä määriä haitallisia aineita. Eri puolilla Eurooppaa käydään vilkasta keskustelua epäreilujen kilpailuetujen kitkemisestä. Kaupan liitto painottaa, että ongelmaan tarvitaan ensisijaisesti EU-tason ratkaisu, mutta myös nopeita kansallisia toimia.
Tuoteturvallisuuteen ja kuluttajansuojaan liittyvien hallinnollisten kustannusten vuoksi kiinalaisten myyjien maksamat hankintahinnat ovat 30–40 prosenttia halvemmat kuin suomalaisilla kaupoilla vastaavista tuotteista. Aina kyse ei edes ole vastaavista tuotteista, sillä kolmansien maiden markkinapaikoilla myytävät tuotteet eivät useinkaan vastaa eurooppalaisia vaatimuksia merkintöjen, jäljitettävyyden tai laadun puolesta. Tämä tuli hyvin ilmi toukokuussa 2024 tehdyissä koeostoissa Temu.com:n markkinapaikalta.