Veronkevennysten odotetaan vauhdittavan autokauppaa myös tänä vuonna
Autokauppa vauhdittui viime vuonna selvästi. Vielä on kuitenkin matkaa 2000-luvun alun huippuvuosiin. Tälle vuodelle ala odottaa myynnin jatkavan piristymistä, mutta ilman merkittävää uudistusta Suomen autokanta uhkaa vanheta edelleen.
Autokauppa kävi reippaasti viime vuonna. Kaikkiaan vuonna 2016 rekisteröitiin 118 991 uutta henkilöautoa. Kasvua edellisvuodesta kertyi yli 9 prosenttia.
Kasvua siivitti talouden pieni piristyminen ja autoveron hienoinen aleneminen, kun pienipäästöisten henkilöautojen autoveroa kevennettiin hieman.
Myös paketti- ja kuorma-autojen kauppa kävi viime vuonna hyvin. Uusia pakettiautoja rekisteröitiin yli 18 prosenttia edellisvuotta enemmän, yhteensä 13 523 kappaletta.
Kuorma-autokauppa kasvoi peräti 23 prosenttia ja uusia linja-autoja myytiin reilut 11 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Autoalalla ollaan viime vuoden myyntilukuihin pääosin tyytyväisiä. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan viime vuosi oli niin uusien kuin käytettyjen henkilöautojen myynnin osalta hyvä, mutta täysin luvut eivät tyydytä.
”On hyvä muistaa, että 2000–2008 vuosina myytiin keskimäärin 134 000 uutta henkilöautoa vuosittain. Nykyisillä myyntivolyymeillä Suomen autokanta vanhenee edelleen ja on jo nyt Länsi-Euroopan toiseksi vanhinta Viron jälkeen. Jotta autokannan ikääntyminen pysähtyisi, tulisi Suomessa myydä vähintään 145 000 uutta autoa vuosittain. Tähän on vielä matkaa”, Rissa toteaa.
Vuosina 2009–2016 uusia henkilöautoja on ensirekisteröity vuosittain keskimäärin 110 000 kappaletta. Tämän vuosikymmenen pohjalukema oli vuonna 2013, jolloin jäätiin noin 103 000 henkilöautoon.
Kasvua myös tänä vuonna
Tälle vuodelle autoala ennustaa 120 000 uuden henkilöauton myyntiä. Vauhtia odotetaan autoveron maltillisesta laskusta. Viime vuoden tapaan autoveroa lasketaan portaittain myös tänä vuonna sekä vuonna 2018 ja 2019, mikä edistää uusien autojen myyntiä.
Rissan mukaan autoveron lasku on tähän mennessä viety täysimääräisesti uusien autojen hintoihin.
”Tänä vuonna hinnat laskevat keskimäärin 350 euroa. ”
Autoala olisi kuitenkin toivonut, että autokauppaa vauhdittanut romutuspalkkiokokeilu olisi saanut jatkoa. Hallitukselta ei kuitenkaan herunut lisärahoitusta.
”Finanssikriisin jälkeen Suomen autokannan ikä on vääristynyt alhaisten seitsemän vuoden myyntien takia. Teillä liikkuu ikäloppuja autoja merkittävä määrä. Ne tulevat pian elinkaarensa päähän. Romutuspalkkio olisi hyvä aktivoida tänä vuonna, jotta saisimme erityisesti 15–20 vuotta vanhat autot pois maanteiltä. Nämä autot ovat merkittävästi turvattomampia ja isopäästöisiä verrattuna nykyautoihin”, Rissa toteaa.