Case: Paras pomo saa nuoret innostumaan työstään
Kampin keskuksen Alepassa Helsingissä tiedetään, miten kiireisestä työympäristöstä huolimatta pidetään tunnelma hyvänä ja saadaan henkilökunta viihtymään. Keskeistä on tasapuolisuus, avoimuus ja kannustaminen.
Alepa Kampin keskuksen myymäläpäällikkö Siina Siponen sai syksyllä 2015 työpaikalleen yllättävän puhelun. Helsingin Sanomien toimittaja soitti ja kertoi, että myymälän työntekijät olivat ilmoittaneet hänet lehden järjestämään Paras pomo -kilpailuun.
”Eivät työkaverit mitään ennakolta kertoneet, mutta olihan se mukava yllätys”, kymmenen finalistin joukossa kunniakkaasti kaupan alaa edustanut Siponen muistelee.
Pari vuotta sitten avattu Alepa sijaitsee yhdellä Suomen vilkkaimmista liikepaikoista; kauppakeskuksessa käy 700 000 asiakasta viikossa. Alepassa vierailee päivittäin noin 4 000 asiakasta, mikä käytännössä tarkoittaa, että pieni myymälä on lähes aina täynnä.
Aukioloajat ovat pitkät, joka päivä läpi vuoden kello 6–24.
Kiireestä ja vilskeestä huolimatta kaupassa on hyvä tunnelma ja naurukin kaikaa. Kisaan Siposen ilmoittaneet työkaverit sanovat, että se on pomon ansiota.
Eikä pomokaan säästele kehujaan henkilöstöstä puhuessaan. Nuori, keski-iältään vain 25-vuotias henkilökunta on kokonaisuudessaan myymäläpäällikön itsensä rekrytoima.
”Samanhenkinen porukka, joka on paljon yhdessä myös vapaa-ajalla. Jokaisella on tilaa olla oma itsensä, mutta kaikki toimivat yhdessä ja auttavat toisiaan hyötyen toistensa vahvuuksista”, Siponen kuvailee.
Työ kaupassa voisi olla paremmin tunnettua
Kun Siina Siponen rekrytoi henkilökuntaa, hän kiinnittää huomiota ennen muuta persoonaan ja asenteeseen. Koulutus tai aiempi kokemus painavat vaakakupissa vähemmän. Työ tekijäänsä opettaa.
Paineensieto- ja omaksumiskykyä sen sijaan vaaditaan.
”Osa nuorista luulee, että työ kaupassa on lähinnä kassalla istumista, koneen ja korttien hiplausta. Kyse on kuitenkin perusduunista, joka on yhä myös fyysisesti vaativaa. Toisaalta työ on vaihtelevaa, monipuolista ja mielenkiintoista, mikä sekin on monille yllätys. Esimerkiksi tietotekninen osaaminen on tänä päivänä välttämätöntä.”
Työhaastatteluun tuleville hän antaa vain yhden ohjeen: Ole rennosti oma itsesi ja valmistaudu ennakolta peruskysymyksiin.
Selkeästi mutta joustavasti
Siina Siponen sanoo olleensa töissä kaupassa aina. Johtamistaitoja hän oppinut paitsi S-ryhmän koulutuksissa, ennen muuta töiden kautta.
”Olen napsinut parhaita paloja omilta esimiehiltäni.”
Noin parikymmenen hengen tiimiään hän johtaa kolmen periaatteen voimin: tasapuolisuus, avoimuus ja kannustaminen.
”Nuoret odottavat selkeitä, mutta joustavia ohjeistuksia. On oltava selvät vastuualueet, mutta jokaisen on pystyttävä paikkaamaan toisiaan.”
Moniosaaminen on siis valttia etenkin pienessä myymälässä.
”Arvokasta on, jos esimies pystyy huomioimaan työntekijöidensä persoonallisuuspiirteet johtamistilanteissa. Joillekin riittää lempeä ohjaus, toiset vaativat rajumpaa rakkautta”, Siponen kuvailee.
Samalla pitää muistaa, että nuoret ovat usein herkkiä ja ottavat asiat joskus liikaakin itseensä.
”Negatiivinen palaute saattaa jättää pitkät arvet, mutta kannustavalla palautteella sitä vastoin voi olla valtavat positiiviset vaikutukset. Hienointa esimiesroolissa on olla onnistumisten mahdollistaja: nähdä kuin nuoret oivaltavat, oppivat ja kehittyvät.”
Nuorten työllistämisen edistämiseksi Kaupan liitto on koonnut infosivustolle tietopaketit sekä kaupan alasta kiinnostuneille nuorille että työnantajille.
Miten kaupan alalle pääsee töihin? Millaisia työtehtäviä ala tarjoaa? Mitä työnantajan pitää tietää palkatessaan nuoren töihin? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin löytyy vastaus Kannattavakauppa.fi-sivustolta. Nuoren palkkaaminen on kannattava kauppa!