Alibabakin etsii kasvua kivijalasta
Kiinalainen maailman suurin verkkokauppa Alibaba on julkisten tietojen mukaan halukas ostamaan suuren kiinalaisen tavarataloketjun Intime Retail Groupin. Kauppahinta on suurin piirtein 2,6 miljardia euroa.
Uutinen on mielenkiintoinen. Alibaba haluaa mukaan kivijalkakauppaan, koska se haluaa kehittää fyysistä kauppaa nykyistä kiinnostavammaksi. Monissa puheenvuoroissa on jo kerrottu, kuinka nimenomaan tavaratalojen aika on ohi ja niiden pitää uudistua.
Alibaba on siis päättänyt olla mukana uudenlaisen fyysisen kaupan ja uudenlaista tavaratalojen kehittämisessä. Vielä ei ole kerrottu, millä tavalla, mutta maailman suurimmalla verkkokaupalla on varmasti näkemyksiä, ideoita ja rahaa tehdä näyttävää ja kiinnostavaa jälkeä.
Alibabaa kiinnostaa fyysisen kaupan kehittäminen myös toisesta syystä. Sen oma verkko- ja mobiilikauppa, joka on myös alusta sadoille muillekin kaupoille, ei enää kasva siihen tahtiin kuin se on kasvanut. On mielenkiintoista, että Alibaban yksi kasvusuunta on fyysinen kauppa.
Toinen kansainvälinen uutinen kertoo, että Amazon on päättänyt alkaa kilpailla Netflixin, HBO:n ja muiden television suoratoistopalveluiden kanssa. Amazon laajentaa nopeasti tv-toimintansa globaaliksi. Kiinnostavin ohjelma on The Grand Tour, joka on BBC:ltä poispotkittujen Top Gear -juontajien uusi ohjelma. Amazonin on määritellyt uudelle ohjelmalle varmasti riittävät resurssit: yli neljä miljoonaa dollaria per osa. Amazonin yksi kasvusuunta on media. Ostihan sen pääomistaja Jeff Bezos jokunen vuosi sitten Washington Postin. Niin, ja Amazon kehittää myös fyysistä kauppaverkostoa vauhdilla.
Suomessakin kaupassa on tapahtunut paljon. On keskusteltu S-ryhmän halpuutuksesta, Keskon uudesta strategiasta, tavaratalokaupan ongelmista, aukiolon vapautumisen vaikutuksista ja paljon muusta.
Kaikki esimerkit maailman jättiläisistä suomalaiseen kauppaan kertovat samaa: digitaalisuuden vaikutus on raju ja asiakkaat saattavat muuttaa käyttäytymistään hyvinkin nopeasti. Liiketoimintakonseptien pitää olla kunnossa ja katseen riittävän kaukana tulevaisuudessa, jotta muutoksiin ehditään varautua riittävän ajoissa. Kilpailukykyiset konseptit voittavat, koska asiakkaat valitsevat ne. Digitaalisessa maailmassa liukkaasti operoiva asiakas kiihdyttää muutoksen tahtia.
Kauppa ja erityisesti vähittäiskauppa on toimiala, joka on muuttunut ja muuttuu koko ajan. Se on kyennyt vastaamaan muutostarpeisiin vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Sen lisäksi kauppa on yksi merkittävämpiä ja suurimpia työllistäjiä maailman laajuisesti.
Kaupan merkityksestä kiinnostava ajankuva on se, että Alibaban perustaja Jack Ma tapasi juuri USA:n tulevan presidentin Donald Trumpin. Ma lupasi, että amerikkalaiset pk-yritykset voivat viedä Alibaban kautta Kiinaan niin paljon tuotteita, että ne työllistävät kotimaassaan miljoona ihmistä lisää. Myöhemmin nähdään, miten kävi, mutta ehdotus oli tietysti kovasti Trumpin mieleen. Jack Man mieleen olisi varmasti se, että Kiinan ja USA:n välille ei nouse tullimuuria.
Kirjoittaja on Kaupan liiton toimitusjohtaja.