Kauppa panostaa uusiutuvaan energiaan
Kaupan yritykset siirtyvät käyttämään yhä enenevissä määrin uusiutuvilla energianlähteillä tuotettua sähköä. Joukkoa johtavat kaupan suuret toimijat K- ja S-ryhmä, jotka käyttävät yksinään noin pari prosenttia koko Suomessa kulutetusta sähköstä. Kaupat tuottavat tänä päivänä myös itse osan käyttämästään energiasta.
Kaupan yritykset ovat vuosia panostaneet energiatehokkuuteen, ja esimerkiksi kansallisissa energiatehokkuustalkoissa kaupan ala on saavuttanut yli 140 gigawattitunnin energiansäästön.
Viime vuosina kaupoissa on alettu myös entistä enemmän suosia uusiutuvia energialähteitä. Esimerkiksi Kesko ilmoitti tammikuussa, että kaikki sen hankkima sähkö on vuoden 2017 alusta uusiutuvaa. Tänä vuonna K-ryhmä hankkii sähköä kauppoihin ja muihin kiinteistöihin noin 540 000 megawattituntia.
”Hankkimalla uusiutuvaa sähköä edistämme uusiutuvan energian tuotantoa ja tuemme K-ryhmän ilmastotyön tavoitteita", sanoo rakennuttamis- ja ylläpitojohtaja Jukka Anttila Keskon päivittäistavarakaupasta.
Kesko hankkii käyttämänsä uusiutuvan sähkön Pohjoismaista alkuperätakuilla. Tänä vuonna se painottaa sähkönhankinnassaan varsinkin suomalaista bioenergiaa. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi metsäteollisuuden sivutuotteilla ja puuperäisillä polttoaineilla tuotettua sähköä.
Vuodesta 2016 alkaen K-ryhmä on lisännyt myös omaa kiinteistökohtaista aurinkosähkön tuotantoaan. Kesään 2017 mennessä K-ryhmän kauppojen katoilla toimii 16 aurinkovoimalaa.
S-ryhmä panostaa tuulivoimaan
Myös toisessa suuressa kotimaisessa kaupan ketjussa, S-ryhmässäon siirrytty yhä enemmän uusiutuviin energialähteisiin. S-ryhmä ilmoittaa tavoitteekseen, että vuoden 2020 loppuun mennessä se tuottaa itse uusiutuvilla energialähteillä 80 prosenttia kuluttamastaan sähköstä. Määrät ovat merkittäviä, sillä S-ryhmä on Suomen suurin ei-teollinen sähkönkuluttaja. S-ryhmässä uusiutuvaa energiaa saadaan ensisijaisesti tällä hetkellä tuulivoimasta. S-ryhmä omistaa puolet TuuliWatti Oy:stä, jolla on 90 voimalaa.
S-ryhmä osallistuu myös VTT:n tutkimushankkeeseen, jossa kehitetään menetelmiä hallita kulutuksen ja tuotannon välistä, joka hetki vaadittavaa tehotasapainoa, sähköverkossa. Koska se tuottaa tuulivoimaa, joka on vaihtelevaa eli säästä riippuvaista energiaa, se hakee keinoja vaimentaa omalta osaltaan aiheuttamaansa säätötarvetta sähköjärjestelmässä.
Aurinkopaneeleita Tokmannille ja Lidlille
Myös esimerkiksi Tokmanni ja Lidl ovat ottaneet käyttöön kiinteistökohtaisia voimaloita. Tokmannilla on toistaiseksi käytössä aurinkovoimala Jämsän myymälässään. Syyskuussa käyttöön otettujen aurinkopaneeleiden on arvioitu tuottavan noin 10-15 prosenttia myymälän vuosittaisesta sähkönkulutuksesta. Yhtiö harkitsee aurinkopaneeleita myös Mäntsälän logistiikkakeskukseen ja muihin myymälöihin.
Lidl puolestaan varusti kesällä 2016 Turun Länsikeskuksen myymälänsä 900 aurinkopaneelilla. Voimalan arvioidaan tuottavan enimmillään 30 prosenttia myymälän vuotuisesta sähköntarpeesta. Lidl tutkii aurinkovoiman hyödyntämisen mahdollisuuksia, kun se suunnittelee Suomeen uusia myymälöitä tai uudistaa vanhoja. Yhtiöllä on kokemusta aurinkoenergian hyödyntämisestä Hollannissa ja Saksassa. Aurinkovoiman käytön lisääminen on Lidlillä Euroopan laajuinen tavoite.
Myös esimerkiksi huonekalujätti Ikea on investoinut voimakkaasti energiatehokkuuteen ja uusiutuviin energialähteisiin. Suomessa se on hankkinut oman tuulivoimapuiston, jonka tuotannon on määrä alkaa tänä vuonna. Tuulivoiman odotetaan tuottavan energiaa yli ketjun omien tarpeiden.
"Lukuisat esimerkit osoittavat, että kauppa on vahvasti sitoutunut ilmastotyöhön. Kaupa panostukset Suomessa uusiutuvan energian hyödyntämiseen ovat myös linjassa kansallisten ja EU:n ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden kanssa”, Kaupan liiton asiantuntija Marja Ola sanoo.