Tekstiilien keräys kaupoissa yleistyy
Useat kaupat ovat ryhtyneet tarjoamaan kuluttajille mahdollisuutta palauttaa vanhoja vaatteita ja kodintekstiilejä kierrätykseen tai hyötykäyttöön. Paras ja tasapuolisin keino tekstiilijätteen keräykseen onkin vapaaehtoinen järjestelmä. Vaatteita ja tekstiilejä ostetaan yhä enemmän ulkomaisista verkkokaupoista, joten kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden kilpailuasetelman tulee olla tasavertainen.
Suomen ympäristökeskuksen arvion mukaan Suomessa heitetään vuosittain pois yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilejä. Se on 13 kiloa lumppua asukasta kohti joka vuosi. Joitakin vuosikymmeniä sitten tekstiilijätettä syntyi huomattavasti vähemmän ja sitä hyödynnettiin kotitalouksissa muun muassa matonkuteina ja siivousliinoina.
Useat kaupat ovatkin osana vastuullisuustoimiaan ryhtyneet keräämään vapaaehtoisesti tekstiilejä kuluttajilta joko uudelleen käytettäväksi tai kierrätysmateriaaliksi. Kaupat toimittavat kerätyt vaatteet ja tekstiilit yleensä kumppanille, joka käsittelee ja hyödyntää materiaalit. Osa taas järjestää vaatteiden kierrätystä uusille omistajille. Yhden hylkäämä vaatekappale tuokin iloa toiselle. Näin osa käytöstä poistetuista vaatteista ja kodintekstiileistä saadaan jälleen hyötykäyttöön.
Huonokuntoisia tekstiilejä teollisessa mittakaavassa hyödyntäviä yrityksiä on Suomessa toistaiseksi vain yksi, Dafecor Oy Janakkalassa. Se valmistaa muun muassa eristeitä ja täytemateriaaleja. Pääasiassa kierrätystekstiilit viedäänkin lajiteltaviksi ja käsiteltäviksi Keski-Eurooppaan, jossa on alaan erikoistuneita yrityksiä.
Kaupan liiton asiantuntija Marja Ola pitää kauppojen aktiivisuutta tekstiilijätteen keräämisessä ja uudelleenkäytön kannustamisessa hyvänä asiana. Keräyksen ei kuitenkaan tulisi olla kaupoille pakollista.
”Vapaaehtoiset kokeilut tekstiilien vastaanotossa on hienoa yritysvastuutyötä ja kaupan kannalta paras toimintatapa. Vaatteita ostetaan paljon kansainvälisistä verkkokaupoista, mutta ulkomaiset verkkokaupat eivät joudu osallistumaan lakisääteisiin ympäristövelvoitteista aiheutuviin kustannuksiin, esimerkiksi tuottajavastuisiin. Tämä asettaa kotimaiset ja kansainväliset toimijat epäreiluun kilpailuasemaan”, Ola muistuttaa
Kesko kokeilee vaatekeräystä Lahdessa
Yksi viimeisimmistä vaatekeräyksen aloittaneista yrityksistä on Kesko, joka on mukana tammikuussa alkaneessa vaatekeräyskokeilussa Lahdessa, Kauppakeskus Karismassa. L&T kuljettaa keräykseen tuodut tekstiilit kumppanille Eurooppaan, joka käsittelee ja hyödyntää materiaalit. Sen jälkeen ne käytetään uudelleen tai hyödynnetään valmistavan teollisuuden materiaalina.
”K-ryhmän tavoitteena on kehittää kuluttajalle kiertotaloutta tukevia tuotteita ja palveluja. Vaatekeräyspisteessä kuluttajat voivat helposti edistää kiertotaloutta laittamalla käytetyt vaatteet kiertoon”, kommentoi K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.
Tekstiileistä saatu tuotto menee Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelman kautta hyväntekeväisyyteen Lahden seudulle.
Stockmann kerää merkkivaatteita kiertoon verkkokauppakumppanin kautta
Stockmann on puolestaan aloittanut merkkivaatteiden kierrätyksen käytettyjä merkkivaatteita myyvän verkkokaupan kautta. Stockmannin yhteistyökumppani on Emmy-verkkokauppa, joka myy käytetyt vaatteet asiakkaiden puolesta.
Kaikissa Stockmannin tavarataloissa on helmikuun 2017 lopusta lähtien Emmy-verkkokaupan keräyspiste. Myyntiin otetaan hyväkuntoisia lasten, naisten ja miesten merkkivaatteita, -kenkiä ja -asusteita.
Emmy hinnoittelee, kuvaa, myy ja lähettää vaatteet asiakkaan puolesta. Myyntituotot maksetaan asiakkaan tilille. Halutessaan hän voi valita myös Stockmannin lahjakortin tai lahjoittaa tuoton hyväntekeväisyyteen Emmyn kautta.
Keräyskampanjoita ja kehitysprojekteja
Osa kaupoista ottaa tekstiilejä vastaan kierrätyskampanjoiden aikana. Esimerkiksi Finlayson on kerännyt lakanoita sekä viimeksi farkkuja ja farkkukankaisia vaatteita. Ne se toimittaa käsiteltäväksi Belgiaan, jossa farkut käsitellään ja kehrätään kuiduksi. Niistä valmistetaan pyyhkeitä, jotka tulevat keväällä myyntiin Finlaysonin myymälöihin.
Seppälä puolestaan järjesti tammikuussa 2016 tekstiilikeräyksen. Viime lokakuussa suomalaisyritys aloitti jälleen keräyksen 42 myymälässä eri puolilla maata. Seppälän kumppani on kotimainen tekstiilinkierrätysyritys Recci Oy. Seppälä oli 2015–2016 mukana myös Tekstiilien kiertotalous -hankkeessa, jossa kerätyistä, käytetyistä puuvillatekstiileistä valmistettiin uudelleen kuitua ja lopulta uusia vaatteita.
Pysyvää tekstiilikeräys on nykyisin myös kaikissa H&M:n myymälöissä Suomessa. Se aloitti vanhojen tekstiilien kierrätyksen talvella 2013, ensin pilottimyymälöissä. Myös KappAhl ottaa myymälöissään vastaan yksityishenkilöiltä kaikenlaisia vaatteita, kodin tekstiilejä, asusteita ja kenkiä.