Päivittäistavarakaupan 5 trendiä vuonna 2017
Millaista kehitystä päivittäistavarakaupassa on odotettavissa tänä vuonna? IGD:n tutkimusraportti Länsi-Euroopan ruokakauppatrendeistä kertoo, että pienet kaupat, kaupan omat tuotemerkit, muuhunkin kuin halpoihin hintoihin panostaminen, teknologian tuominen asiakkaiden avuksi myymälöihin ja mukaan vietävät valmisateriat lisäävät suosiotaan.
Päivittäistavarakauppaan ja elintarviketeollisuuteen erikoistunut brittiläinen tutkimusorganisaatio IGD on analysoinut kaupan alalla läntisessä Euroopassa vallitsevia trendejä ja julkaissut tulokset hiljattain Western Europe: Outlook for 2017 ‑tutkimusraportissa.
Monta vuotta kestäneen hitaan taloudellisen kasvun jälkeen tilanne parani vihdoin vuonna 2016 useassa maassa, mutta kasvu ei kaikkialla vielä näkynyt tarpeeksi kuluttajien ostohaluissa. Kaikissa EU-maissa ruoan, juomien ja savukkeiden myynti kasvoi vain hitaasti ja jäi jumittamaan paikalleen loka-joulukuussa. IGD:n mukaan alhainen inflaatio jarrutti myynnin kasvua, eivätkä kaikki kaupan alan yritykset uskaltaneet nostaa hintojaan kovassa kilpailutilanteessa ja usein toistuvien alennusmyyntien sekä kuluttajien vielä horjuvan tulevaisuudenuskon paineessa.
IGD listaa viisi Länsi-Euroopassa vallitsevaa päivittäistavarakaupan trendiä:
1. Pienet myymälät ja lähikaupat
Pienien myymälöiden suosion kasvaessa kaupan alan yritykset panostavat entistä enemmän niihin ja lähikauppoihin ja lisäävät niiden palvelutarjontaa ja valikoimia. Esimerkiksi ruotsalainen Coop-ketju on kehittänyt myymälöilleen kolme erilaista profiilia. Lähikauppa Lilla Coop tarjoaa asiakkaille hyvin suunnitellun, korkealuokkaisen ja edullisen tuotevalikoiman. Lilla Coop -myymälöitä avataan lisää Tukholmaan ja muualle Ruotsiin kevään kuluessa. Ranskalainen Casino-ryhmä avaa Franprix-halpamyymälöihinsä kahviloita ja ottaa erikoistuoteryhmät huomioon jo myymälätilojen suunnittelussa.
2. Kuluttajille tarjotaan muutakin arvoa kuin halpaa hintaa
Kuluttajat etsivät kauppoja, joissa asioiminen kannattaa muutenkin kuin vain halvan hinnan takia. Jotkut kaupan alan yritykset ovat lisänneet premium-tuotteiden tarjontaa edullisempana vaihtoehtona laadukkaalle ravintolaruoalle. Jotkut taas panostavat tiettyihin edullisiin avaintuoteryhmiin, kuten nopeasti valmistuviin valmiisiin ateriaratkaisuihin.
Esimerkiksi monessa maassa toimiva saksalainen Lidl on panostanut sekä laatuun että hintaan Deluxe-valikoimallaan, jolle on varattu enemmän hyllytilaa, ja jota mainostetaan näkyvästi Lidlin myymälöissä. Britanniassa taas Waitrose-ketju lanseerasi viime vuonna oman Waitrose 1 -premiumtuotemerkkinsä. IGD:n mukaan kasvupotentiaalia löytyy myös hevi-tuotteista, ja esimerkkinä tästä tutkimuksessa mainitaan suomalaisen S-ryhmän vihannesten halpuutuskampanja.
3. Kauppojen omat tuotemerkit
IGD ennustaa, että kaupan alan yritykset lisäävät investointejaan omiin tuotemerkkeihin. Viime vuonna kauppojen hyllyille ilmestyi lisää niiden omia terveys- ja hyvinvointituotemerkkejä. Tänä vuonna kuluttajakysyntä kohdistuu yhä enemmän luomutuotteisiin sekä vegetaristeille, vegaaneille ja erityisruokavaliota noudattaville tarkoitettuihin tuotteisiin, tutkimuslaitos tietää.
Esimerkiksi ruotsalainen Netto lanseeraa tänä vuonna oman Go Eko -luomuruokatuotemerkkinsä. Luomuruokamarkkina Ruotsissa kasvoi 39 prosenttia vuonna 2015, ja Neton Go Eko -tuotteet ovat vastaus tähän trendiin. Myös ranskalainen Carrefour laajentaa omaa BIO-tuotemerkkiään. Carrefourilla on valikoimassaan noin 3 700 luomutuotetta, joista jo lähes kolmannes myydään omalla tuotemerkillä.
4. Teknologiaa myymälöihin
Päivittäistavarakaupat tuovat enenevässä määrin myös teknologiaa asiakkaiden avuksi myymälöihinsä. Useassa maassa on lanseerattu digitaalisia sovelluksia, jotka helpottavat ostosten maksamista ja vähentävät tarvetta jonottaa kassoilla. Teknisten ratkaisujen avulla helpotetaan myös tuoteinformaation näkemistä ja tuotearvostelujen jakamista verkossa.
Esimerkiksi tanskalainen Netto-supermarketketju on yhdessä viinien verkkokaupan Vivinon kanssa kehittänyt shoppaajille sovelluksen, jolla voi skannata tuotteen ja nähdä sen saamat tuotearvostelut sekä verrata eri viinien hintoja. Sovellusta voi käyttää myymälöissä iPadien avulla. Ruotsalainen ICA taas on kokeillut omaan sovellukseensa lisättyä ominaisuutta, joka auttaa asiakkaita löytämään tuotteita myymälässä. Myös Suomessa on viime aikoina kokeiltu älykkäitä ostoskärryjä, joihin kiinnitetyt näytöt ohjaavat asiakkaat oikeiden hyllyjen luo.
5. Mukaan vietävät valmisateriat
Kuluttajat haluavat nopeasti pöytään pantavia, edullisia ateriavaihtoehtoja, ja yhä useammat kaupat ovatkin alkaneet tarjota niitä asiakkailleen. Asiakkaat voivat ostaa erilaisia mukaan vietäviä valmiita aterioita aamiaiseksi, lounaaksi ja päivälliseksi. Monet kaupat tarjoavat myös useista eri tuotteista koostuvia ateriakokonaisuuksia. Esimerkiksi brittiläinen Tesco on lanseerannut uudelleen mukaan vietävien valmiiden aterioiden tuotevalikoimansa. Ruotsalainen Axfood taas on tuonut tarjolle yhdessä Middagsfrid-ruokapalveluyrityksen kanssa kehitetyn ruokakassipalvelun, jossa ateriat voi tilata kotiin toimitettuina. Asiakas voi sisällyttää tilaukseensa erilaisia ruokayhdistelmiä jopa neljälle eri henkilölle.