Hypermarkettien voittokulku jatkui viime vuonna
Kauppojen aukiolon vapauttaminen, ruoan hinnan aleneminen ja kuluttajien luottamuksen vahvistuminen piristivät päivittäistavarakauppaa viime vuonna. Erityisesti hypermarketeilla ja isoilla supermarketeilla meni hyvin. Markkinaosuuksiaan kasvattivat niin K- ja S-ryhmä kuin Lidlkin.
Nielsenin vuosittain tuottaman Päivittäistavarakaupan myymälärekisterin mukaan viime vuosi ei tuonut merkittäviä muutoksia päivittäistavarakaupan markkinaosuuksiin.
Eniten markkinaosuuttaan kasvatti K-ryhmä, joka osti Siwoja ja Valintataloja pyörittäneen Suomen Lähikaupan. Kauppa toteutui viime keväänä. K-ryhmän markkinaosuus kasvoi edellisvuodesta 3,4 prosenttiyksikköä 36,2 prosenttiin.
Suomen päivittäistavarakaupan markkinajohtajana jatkaa S-ryhmä. Sen markkinaosuus vuonna 2016 kasvoi reilun prosenttiyksikön 47,2 prosenttiin.
Kolmannen sijan säilyttäneen Lidlin markkinaosuus kasvoi puoli prosenttiyksikköä 8,8 prosenttiin.
Muiden päivittäistavarakauppojen markkinaosuus pieneni viime vuonna 0,4 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.
Kaikkiaan päivittäistavarakaupan päivittäistavaroiden volyymimyynti kasvoi viime vuonna 1,6 prosenttia. Kasvu oli vahvinta sitten vuoden 2007. Nielsenin mukaan piristyminen johtui muun muassa kauppojen aukioloaikojen vapauttamisesta viime vuoden alussa, hintatason laskusta ja kuluttajaluottamuksen vahvistumisesta.
Asiakkaat valitsivat yhä useammin ison ruokakaupan
Nielsenin raportista käy ilmi, että eniten markkinaosuuttaan kasvattivat suuret ruokakaupat. Viime vuoden voittajia olivat hypermarketit, joiden markkinaosuus kasvoi 28 prosenttiin, ja isot supermarketit, joiden markkinaosuus kasvoi 38 prosenttiin. Pienten, alle 400-neliöisten myymälöiden myynti sen sijaan puolestaan taantui noin kymmenen vuoden takaiselle tasolle.
Nielsen näkee, että suurten myymälöiden voittokulkua selittävät vuonna 2015 alkanut hintakilpailu ja aukiolojen vapautuminen, minkä ansiosta myös isoimmat kaupat ovat voineet laajentaa reippaasti aukioloaikojaan.
S-ryhmän ketjuista erityisen vahvasti kasvoi Prisman päivittäistavaramyynti, joka kasvoi 6 edellisvuodesta.
K-ryhmän ketjuista myyntiään kasvatti eniten, peräti 13,4 prosenttia, K-market -ketju. Kasvu selittyy pitkälti yli 200:n Siwa- ja Valintatalo-myymälän muuttuminen K-marketiksi.