Ole koutsi, älä pelikaveri – Älä välitä alkoholia alaikäiselle
Päivittäistavarakaupoissa käynnistynyt Ole koutsi -kampanja muistuttaa, että alaikäisille nuorille ei tule välittää alkoholia. Kampanjan kasvoina toimii valmentaja Jukka Jalonen, joka valmentaa aikuisia sanomaan nuorelle jämäkästi ei.
Alaikäiset nuoret saavat tutkimusten mukaan alkoholia täysi-ikäisiltä ystäviltään, sisaruksiltaan tai vanhemmiltaan. Joskus nuoret saattavat pyytää jopa tuntemattomia aikuisia ostamaan heille alkoholia. Kaikki aikuiset eivät tiedä, että alkoholin välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko.
Viime perjantaina 24.3. lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupan myymälöissä käynnistyi kampanja, jolla muistutetaan alkoholinmyynnin pelisäännöistä.
Vuoden mittaisella Ole koutsi -kampanjalla halutaan herätellä erityisesti vanhempia ja alaikäisten nuorten täysi-ikäisiä kavereita puuttumaan alkoholin välittämiseen. Samalla muistutetaan kaupan ikärajavalvonnan pelisäännöistä.
Jos nuoren pyynnöstä kieltäytyminen tuntuu vaikealta, sparrausta saa Olekoutsi.fi-osoitteesta löytyvistä kampanjavideoista. Niissä valmentaja Jukka Jalonen koutsaa aikuisia sanomaan ei, olipa pelitilanne mikä tahansa. Kampanjaa voi seurata myös Facebookissa ja Instagramissa.
Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa
Laki velvoittaa kauppaa varmistamaan, ettei alkoholijuomia tai tupakkatuotteita myydä alaikäisille. Ikä tarkistetaan kauppojen kassoilla kaikilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Vuonna 2013 käyttöön otettu 30 vuoden viiteikä on madaltanut henkilökunnan kynnystä varmistaa asiakkaan ikä, ja vähentänyt inhimillisiä virheitä iän arvioinnissa.
Päivittäistavarakaupan ikärajapassikoulutuksen on suorittanut yli 120 000 kaupan kassahenkilöä ja alan opiskelijaa.
Mikäli myyjällä on perusteltu syy epäillä, että alkoholi päätyy alaikäisen käyttöön, kauppa ei voi myydä alkoholijuomaa täysi-ikäisellekään asiakkaalle.
Lähes kaikki Suomen päivittäistavarakaupat mukana kampanjassa
Maaliskuuhun 2018 kestävän Ole koutsi -kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry (PTY) ja sen jäsenyritykset. PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Kesko Oyj, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj Abp, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy, Suomen Palvelutukkurit Oy sekä K-kauppiasliitto ry.
Tutustu kampanjaan ja katso videoita:
www.olekoutsi.fi
Kampanja Facebookissa: www.facebook.com/olekoutsi
Kampanja Instagramissa: www.instagram.com/olekoutsi