Enemmistö suomalaisista kannattaa väljempää alkoholipolitiikkaa
Valtaosa suomalaisista vapauttaisi A-oluen ja mietojen viinien myynnin ruokakauppoihin, käy ilmi tuoreesta selvityksestä. Suomalaiset näyttävätkin puoltavan alkoholimyynnin sääntelyn keventämistä päättäjiä rohkeammin.
Suomalaiset suhtautuvat aiempaa myönteisemmin siihen, että A-oluen myynti vapautettaisiin. 57 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että A-olutta voitaisiin myydä vähintään viranomaisen myyntiluvan saaneissa elintarvikekaupoissa. 2016 näin sanoi 50 prosenttia vastanneista. Luvut ovat peräisin Päivittäistavarakauppa ry:n TNS Gallupilla huhtikuussa teettämästä selvityksestä.
Yli puolet, 56 prosenttia, sallisi myös mietojen viinien myynnin ruokakaupoissa. Luku oli sama myös vuonna 2016. Vastaajista 40 prosenttia pitäisi miedot viinit Alkossa.
Sen sijaan keskiolutta ei haluta takaisin Alkon hyllyyn. 88 prosenttia pitää kiinni siitä, että keskiolutta voi ostaa ruokakaupoista. Alkoon siirtämistä toivoisi 6 prosenttia vastaajista.
”Suomalaiset ovat valmiita purkamaan alkoholijuomien myynnin sääntelyä. Esitetty alkoholilain uudistus, joka toisi korkeintaan 5,5-prosenttiset oluet ja long drink -juomat elintarvikeliikkeiden valikoimaan on maltillinen ja tervetullut askel kohti liberaalimpaa sääntely-ympäristöä”, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa.
Lisää myyntipäiviä, mutta ei lisää alkoholin myyntiä
Päivittäistavarakaupat saivat noin 15 uutta myyntipäivää, kun kauppojen aukiololaki kumottiin vuonna 2016. Samalla isot myymälät saivat luvan olla vapaasti auki lauantai- ja sunnuntai-iltaisin.
Alkoholin myynti ei kuitenkaan kasvanut päivittäistavarakaupoissa. Kokonaisuutena alkoholin myynti Suomessa väheni hitusen, runsaat puoli prosenttia. Useita vuosia jatkunut lasku siis jatkuu.
Sen sijaan matkustajamyynnin määrä kasvoi selvästi vuonna 2016. Tämä selviää THL:n ja Valviran tilaistoista.
”Kuluttajat eivät ole automaattisesti lisänneet alkoholiostojaan vain siksi, että kauppa on auki. Suomessakin alkoholijuomat nähdään yhä useammin ennen kaikkea osana ruokakulttuuria”, Kari Luoto tiivistää.
TNS Gallup selvitti Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta suomalaisten mielipiteitä alkoholijuomien myynnistä. Puhelinhaastatteluja tehtiin 1 002.