Kulutustavarakaupan suurtapahtuma Ambiente entistä kansainvälisempi
Muuttuvista kaupanteon tavoista – kuten B-to-B-verkkokaupan kasvusta – huolimatta perinteisille messuillekin on paikkansa. Laaja tarjonta mahdollistaa tutustumisen tulevien sesonkien suuntauksiin ja tehokkaaseen valikoimasuunnitteluun. Frankfurtin Ambientessa vieraili ostajia lähes 170 maasta.
Yksi kaupan alan ostajien tärkeimmistä kodintavaroiden, sisustus-, lahja- ja kattaustuotteiden sekä muiden kulutustavaroiden hankintatapahtumista houkutteli Frankfurtiin 134 600 vierailijaa lähes 170 eri maasta. Eri puolilta Saksaa saapuvien vierailijoiden lisäksi eniten ostajia oli suurista Euroopan maista sekä Kiinasta, Yhdysvalloista ja Korean tasavallasta.
***
Maailman johtava kulutustavaramessu Ambiente on Frankfurtinkin messujen mittakaavassa valtava tapahtuma: Ambientessa mallistojaan esittelivät 4441 näytteilleasettajaa 89 eri maasta. 18 messuhallin 300 000 neliömetriin mahtuu tuotteita monenlaisiin valikoimiin.
***
Kulutustavaroiden trendisuuntauksia esiteltiin neljästä teemasta koostuvassa näyttelyssä, vierailijoille jaettavassa trendiopaskirjasessa sekä ostajille suunnatuissa seminaareissa.
***
Pohjoismainen suoraviivaisuus ja minimalismi näkyvät useammassakin trenditeemassa: esillä on paljon funktionalistisia muotoja ja rakenteita, neutraaleja luonnonsävyjä sekä konstailemattomia pintoja ja materiaaleja, kuten puuta ja betonia.
***
Vihreys on trendikästä – paitsi monina eri sävyinä, myös kulutustavaramarkkinoilla kasvavana aatteena. Erilaiset kriteerit täyttävät, kestävään kehitykseen panostavien yritysten brändit listataan Ambienten Ethical Style Guide -oppaaseen. Yhä useampi valmistaja tarjoaa kaupalle eettisempiä tuotteita, joiden alkuperästä ja valmistustavoista viestitään aktiivisesti. Esimerkiksi kiertotalouden keinojen käyttö myös näkyy tuotteissa, joiden valmistusmateriaalista tai rakenteesta näkyy päällepäin niiden alkuperä: vanhoista purjeista on ommeltu laukkuja ja muoviroskasta puristettu huonekaluja.
***
Ambienten laajat puitteet tarjoavat mahdollisuuden monenlaisille oheistapahtumille kuten erilaisille kilpailuille, näytteilyille ja seminaareille. Tänä vuonna messuilla esiteltiin mm. nuorten kykyjen uniikkikorumallistoja sekä kiinnitettiin huomiota pakolaiskysymykseen esittämällä eri maista saapuneiden turvapaikanhakijoiden suunnittelemia tuotteita.
***
Kuvat Kaupan liitto ja Messe Frankfurt.