Sisustuksen ja kodin käyttötavaroiden digikauppa vahvassa kasvussa lähivuosina
Statista-tilastotietopalvelun mukaan sisustuksen ja kodin käyttötavaroiden digitaalinen kauppa kasvaa Suomessa voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana. Samaan aikaan digiostajien määrän odotetaan lähes tuplaantuvan. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on Suomessa Prisma.fi.
Kun digitaalisen kuluttajakaupan ennakoidaan kasvavan Suomessa vuoteen 2023 mennessä runsaat 40 prosenttia, voidaan sisustuksen ja kodin käyttötavaroiden osalta odottaa vielä kovempia kasvulukuja. Statista ennustaa kasvun yltävän peräti 80 prosenttiin. Kyseiseen kategoriaan sisältyviä tuotteita ovat huonekalut, kylpyhuone- ja keittiötarvikkeet, astiat, koristeet, sisustustekstiilit, lamput ja valaistus.
Suomen suurin verkkokauppa ko. tuotekategoriassa on tällä hetkellä Prisma.fi, jonka arvioitu ensisijainen nettomyynti* Suomeen on noin 19,5 miljoonaa euroa.
Digiostamisen kasvu perustuu Suomessa käyttäjämäärien voimakkaaseen kasvuun. Sisutuksen ja kodin käyttötavaroiden kategoriassa digiostajien määrän ennakoidaankin lähes kaksinkertaistuvan vuoteen 2023 mennessä. Samaan aikaan vuotuinen ostoskori kuitenkin pienenee ennusteen mukaan liki 8 prosenttia.
Sisustustuotteiden ostaminen painottuu vielä kivijalkaan
Sisustuksen ja kodin käyttötavaroiden ostajista noin kolmasosa kertoo hakevansa tuotetietoja mieluummin digitaalisista kanavista kuin muualta ennen lopullista ostopäätöstä. 25−35-vuotiaista näin tekee jopa 40 prosenttia.
”Vaikka ostokset tehdään useimmiten kivijalassa, tiedonhaku on digitaalista ja siksi eri kanavien kehittäminen asiakkaan ostamista tukevaksi on tärkeää myös sisustuksessa”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.
Ostokset tehdään kuitenkin toistaiseksi vielä kivijalkamyymälöissä, sillä vain 10 prosenttia kertoo ostavansa sisustustuotteita ja kodin käyttötavaroita mieluummin digitaalisesti. Statistan kuluttajatutkimukseen osallistuneista 12 prosenttia ilmoitti ostaneensa viimeisen vuoden aikana sisustustuotteita ja kodin käyttötavaroita digitaalisesti.
Liitetiedosto jäsenille: Sisustuksen ja kodin käyttötavaroiden digitaaliset kuluttajamarkkinat -kooste jäsensivuillamme.
Lähteet: Statista 2019: Consumer Market Outlook, Digital Market Outlook, Global Survey ja eCommerceDB -tietokanta.
* Nettomyynti ei sisällä veroja eikä palautuksista koituvia kustannuksia eikä arvioituja kuljetuskustannuksia, jotka kuitenkin voivat sisältyä kuluttajahintoihin.