digitaaliset markkinat

Analyysi: Euroopan komissiolta madonluvut digitaalisille alustoille, joista on tullut ”liian isoja välittämään”

Tuoreet esitykset digitaalisia palveluita (DSA) ja digitaalisia markkinoita (DMA) koskevista asetuksista tähtäävät verkkoliiketoiminnan avoimuuden ja tasapuolisten kilpailuedellytysten lisäämiseen. Komissio haluaa edellyttää alustoilta muun muassa bisnesasiakkaiden tunnistamista sekä puuttua aiempaa kovemmalla kädellä laittomien sisältöjen leviämiseen. Suurten portinvartija-alustojen menettelytavoille ollaan asettamassa tiukempia reunaehtoja, minkä lisäksi pyrkimyksenä on rajoittaa ennakoivasti digitaalisten markkinoiden keskittymistä.

Kaupan liitto: Komissiolta lupaavat askelmerkit digitalouden kilpailukyvyn ja kiertotalouden edistämiseksi

Yhdenvertaisten kilpailuedellytysten merkitys nousee vahvasti esille tänään julkaistussa Euroopan komission työohjelmassa vuodelle 2020. Kaupan liitto pitää erinomaisena, että komissio näyttää lopulta tarttuvan alustatalouteen liittyviin epäkohtiin myös tavarakaupan osalta. Myös kaupan alalle tärkeät ilmasto- ja kiertotalouspyrkimykset saavat työohjelmassa laajaa huomiota.

Kaolan alustalta Kiinan-markkinoille – Alibaban ostama NetEase Kaola ykkönen Kiinaan maahantuovista verkkokauppa-alustoista

Aitoja, ulkomaisia tuotteita maahantuovat ja myyvät verkkokauppa-alustat ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Vuonna 2015 perustettu verkkokauppa-alusta NetEase Kaola on muutamassa vuodessa noussut ykköseksi Kiinaan maahantuovien verkkokauppa-alustojen joukossa, kertoo Ecommerce DB -sivusto. Kaolan alusta voi tarjota uuden mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi