Kauppojen nimissä lähetettyjä huijausviestejä on jälleen liikkeellä
Uusi televisio eurolla! Onnea, olet voittanut 1 000 euron lahjakortin! Monien kauppojen nimissä on jälleen syksyn aikana lähestytty asiakkaita huijaussähköpostein tai -tekstiviestein. Jos tarjous tuntuu liian upealta ja yllättävältä ollakseen totta, se ei yleensä ole sitä.
Kaupan alan toimijoille verkossa operoivat huijarit ovat tulleet valitettavan tutuiksi. Esimerkiksi S-ryhmä ja K-ryhmä ovat syksyn aikana varoittaneet verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa huijausviesteistä, joita niiden eri tuotemerkkien nimissä on lähetetty asiakkaille. Viestien vastaanottajia houkutellaan esimerkiksi vastaamaan kyselyihin, osallistumaan kilpailuihin – tai onnitellaan upeasta palkinnosta, joka on vain parin klikkauksen päässä. Saaliiksi huijarit havittelevat mm. henkilö- tai luottokorttitietoja, pankkitunnuksia tai salasanoja. Viestien mukana voi kulkea myös erilaisia viruksia tai haittaohjelmia.
”Huijausviestien määrä on ikävä kyllä lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Myös viestien laatu on parantunut, eikä niitä ole läheskään aina helppoa erottaa aidosta mainoksesta tai kilpailusta”, kertoo Kaupan liiton turvallisuusasiantuntija Ilkka Nieminen. ”Kirjoitusasu on usein kohdallaan ja kuvat sekä yrityksen logo on voitu käydä imuroimassa yrityksen verkkosivuilta tai somekanavilta.”
Yhteistyö on tärkeää huijausten kitkemiseksi
Jos viesti on epäilyttävä, Nieminen kehottaa tarkistamaan lähettäjän osoitteen ja muistuttaa, että suomalaiset kaupan alan yritykset eivät pyydä asiakkaidensa tietoja oudonnäköisten linkkien kautta. ”Jos kilpailu, arvonta tai palkinnon lunastaminen vaatii maksusuoritusta tai salasanojen tai pankkitilitietojen luovuttamista, on kyseessä mitä ilmeisimmin huijaus”, Nieminen toteaa.
”Jos viesti tai siinä luvattu palkinto vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, viesti kannattaa poistaa klikkaamatta linkkiä auki”, Nieminen neuvoo.
Kaupan liitto käynnisti yhdessä kumppanijoukkonsa kanssa maaliskuussa 2018 kampanjan, jolla haluttiin lisätä verkossa asioivien henkilöiden tietoisuutta verkkohuijauksista. Osana tätä Varo huijareita verkossa -viestintäkampanjaa Kuluttajaliitto avasi Huijausinfo.fi-verkkosivuston, jolle alettiin koota ajankohtaista tietoa kuluttajiin kohdistuvista huijauksista ja niiden ennaltaehkäisystä.
Kampanja on saanut jatkoa Huijarit kuriin! -hankkeen myötä, joka jatkuu tällä erää vuoden 2021 loppuun saakka. Kuluvana syksynä on otettu uusina palvelumuotoina käyttöön mm. puhelin- ja chat-neuvonnat, joihin kuluttaja voi alhaisella kynnyksellä ottaa yhteyttä epäillessään joutuneensa huijatuksi.
Niemisen mielestä huijauksia vastaan kannattaa työskennellä laajalla rintamalla. ”On tärkeää tehdä eri toimijoiden välistä yhteistyötä tietoisuuden lisäämiseksi. Mitä valppaampia kuluttajat ovat verkossa asioidessaan, sitä harvemmin huijarit onnistuvat”, Nieminen summaa.
Seuraa somessa: @Huijausinfo
#huijaritkuriin #huijausinfo #varohuijareitaverkossa
Kuva: 123RF